tiistai 3. marraskuuta 2009

Lappu Luukulle

Jos joku kuvittelee, että yksi Tarastin työryhmä korjaa suomalaisen poliittisen järjestelmän reijät, kolot, puutteet ja kuopat hän erehtyy.

Poliittinen korruptio liittyy luonnollisesti rahaan. Olipa kyse puoluerahoituksesta tai ehdokkaiden vaalirahoituksesta. Itse asiassa koko keskustelu pitäisi sulauttaa yhteen keskeiseen asiaan, eli vaalirahoitukseen. Sillä perusteellahan puolueet ottivat itselleen oikeuden maksaa itselleen haluamansa määrän puoluetukea. Ja oikeastaan edustajien valinnan turvaaminen on ainoa hyväksyttävissä oleva syy maksaa puolueille tukea verovaroista yleensäkään. Muun organisaation voisivat hoitaa jäsenmaksu yms. normaaleina pidettävillä rahoitustoimilla.

Kun lehdistöllä, erityisesti puoluelehdistöllä alkoi mennä huonosti lukijoiden ja ilmoittajien kaikotessa alettiin näille, erityisesti puoluelehdistölle maksaa tukea verovaroista puoluepoliittisesti tasapuolisen tiedon jakamiseen vedoten. Nyt viimeksi, siis vuonna 2007 puolueet ottivat nekin rahat omaan kontrolliinsa. No pikkurahojahan ne puoluetuki ja siihen yhdistetty lehdistötuki. Vuosittain 21 miljoonaa. Kokonaisuudessaan puoluetukemme lienevät huomattavasti lähempänä 15 miljardia kuin tuota 21 miljoonaa.

Huomattavasti kiinnostavampi politiikan sisältöön vaikuttava tilanne ovat ns. poliittiset virkanimitykset. Niin, juuri ne, joiden olemassaolo on aina haluttu kiistää. Kuitenkin tiedämme, että erityisesti kunnallisella puolella eräässä vaiheessa uimahallin kassaksi, laitosmiehiksi, siivoojiksi, isommista fiskaaleista nyt puhumattakaan, valittin vain sopivia. Ja taitaa tilanne olla tältä osin edelleenkin voimissaan.

Eikä taida politiikan nimitykset jäädä yksin kuntapuolella meitä rasittamaan. Sama meno se on valtiollakin. Tosin, kun kuntapuolella on noin 4 kertaa enemmän väkeä vaikutus näkyy suoremmin, kunnallisverossa.

Poliittiset virkanimitykset ovat tapa turvata poliittisen eliitin tai entisen poliittisen eliitin tulevaisuus. Mieleen tulevat auttamatta Hannele Pokka ja Olli Heinonen. Sillä rahoitetaan myös kaaderien ylläpitäminen avustajia ja valtiosihteereitä on pilvin pimein siitä huolimatta, että lainsäädäntötyöstämme 80 % on kuulemma siirtynyt Brysseliin.

Jaa, että mistä moinen pirteys juuri tällä hetkellä ja tässä asiassa?

Vihreille rakennetaan johtajanpaikkaa Uudenmaan liittoon. Nimikkeeksi tullee kehitysjohtaja. Ei sellaiselle tarvetta ole, eihän hänelle tule alaisiakaan. Mutta ilmeisesti Minerva Krohnille (vihr.) täytyy löytää palkkiopesti.

Ai niin ja HUSsin demarijohtaja siirtyi yks´kaks´yllättäen Kuntaliittoon. Kävi varmaan olot vähän kuumaksi. Mutta entinen Oulun kaupunginjohtaja on varmasti paremmin kotonaan kuntaliitossa kuin kunnallisen palvelulaitoksen toimitusjohtajana.

Ja kenelle naispuoliselle 33-vuotiaalle poliittiselle uraohjukselle rakennettiinkaan vasta se pakastevirka? Kun vielä oli ministerin erityisavustaja.

Ja samalla kun EKn Leif Fagernäs itkee vaatien eläkeiän pidentämistä, vaikka mm. juuri EKn jäsenyritykset siirtävät 57+ ikäisiä ns. työeläkeputkeen. Siis samalla Sauli Niinistö jyrähtelee Jenina Andersonin 4000 euroa/kk eläkettä, hänen suunnitellessaan Eduskunnasta luopumista noin 40 vuotiaana.

Liisa Hyssälän valtiosihteeri taas hakee paikkaa vakuutuspomona, eli sosiaali- ja terveysministeiön vakuutusosaston johtoon. Koska hänellä on vakuuttava poliittinen karieeri, hän myös paikan saanee.

Tässä Maan Tapaa. Vähän toiselta kantilta.Ja kun näitä paikkoja on julkisen puolen 650 000 työpaikan lisäksi ainakin joku 100 000 - 200 000 etujärjestöissä herää kysymys, milloin lappu tulee luukulle?

18 kommenttia:

GranpaIgor kirjoitti...

hakki "siitä huolimatta, että lainsäädäntötyöstämme 80 % on kuulemma siirtynyt Brysseliin". Eikös meillä kuitenkin melkein jokaista direktiiviä sitten kuitenkin toimeenpanna uudella kotisuomalaisella lailla? Pitää kai ne sanamuodot EU-direktiivin korulauseista muokata sellaisiksi että tuomarimmekin ne ymmärtävät.

EK:n Fagernäsin esitystä eläkeiän yleisestä nostamisesta 67 vuoteen asti pidän aikamoisena hurskasteluna kun EK:n omat johtajat kautta linjan tuntuvat pääsevan 60 v iässä eläkkeelle eivätkä varmasti tee raskasta ruumiillista työtä ja taitavat olla erilaisten lisäeläkkeidenkin piirissä. Ei kai tämä nyt niin vaikeaa voi olla lainaan mukaillen Fagernäsin omaa esitystä.

Poliittiset virkanimitykset ovat aika mielenkiintoinen kysymys. Kyllä niitä on kai ollut iät ajat. Muistan nuoruudestani 60- luvulta ja vielä 70-luvultakin että virkamiehet olivat joko kokoomuksesta rtai kepusta. Vasta kun demareista tuli salonkikelpoisia ja olivat oppineet ilmeisesti Leniniltä soluttautumisen alkoi julkiseen hallintoon tulla virkemiehiä myös demarien mandaateilla. Ja silloin alettiin vasta puhua jäsenkirjapyrkyreistä. Tuollainen on minun muistikuvani asioista.

Mutta ongelma on julkisen hallinnon koneistosta tullut minunkin mielestäni kun koko koneistosta on tullut itse itseään täydentävä ja erityisesti koko ajan kasvava. Ja kun polittisina päätöksentekijöinä on voittopuolisesti virkamiehiä valvovat he käytännössä myös itseään vai pitäisikö sanoa että jättävät valvomatta itseään ;)

Mutta hyvä Hakki että jaksat pitää näitä asioita esillä.

Villiä on touhu.

hakki47 kirjoitti...

IsoIgor

Eikö pari tulkkia riittäisi? Ja yksi notaari? Opetelkoot tuomarit ranskaa.

Jos on joku mies Vanhasen, Pekkarisen ja Kataisen lisäksi pilaamaan maineensa asiantuntemattomilla lausahduksilla niin Ahosen lisäksi Leif Fagernäsin hahmo loistaa kuin majakka myrsky-yönä.

Muistikuvani on aivan sama näistä jäsenkirjapyrkyreistä. Pitkälti 1960-luvun lopun tuotetta. Ja jatkuvasti kasvavana ongelmana. Mutta se ei tee tilannetta yhtään miellyttävämmäksi. Väitän, että tällä kertaa meiltä rahat kyllä loppuvat. Siinähän sitten olemme. Ylivelkaisina, alityöllisinä elättämässä satraappijoukkoa, jonka luovuus rajoittuu verokannan nostamiseen.

christer kirjoitti...

joka kolmas saa palkansa verovaroista tavalla tai toisella.

Maailmanennätys, rakenne joudutaan pakon edessä remontoimaan mutta se tulee tapahtumaan seuraavasti:

- velkaa otetaan niin kauan kun mahdollista tämän ylisuuren mätäpesäkkeen palkkoihin ja ylisuuriin etuihin.
- kusessa olevien yksityissektorin ihmisten avustukset ja tuet minimoidaan
- kaikki fiksut jättävät vuotavan laivan
- tänne jää rupusakki joka on valinnut arvojohtajaksi DDR:n ihailijan ja kannattajan

hakki47 kirjoitti...

christer

Varmaan kaikki kuolee aikanaan. Mutta eri tavalla. Kuitenkin kuolemiseen liittyvät mellakat, sodat, köyhyys, sairaus, keskenänen riitely edunsaajista jne. Hesarin Antti Blåfield kuvasi sen tässä linkissä hyvin.

christer kirjoitti...

hakki 47

paluu 50 luvulle tuntuu onnelalta. silloin työmiehellä oli varaa omakotitaloon ja juhlia pidettiin harva se viikonloppu.

Silloin oli julkisella puolella töissä noin 150 000 ihmistä. nyt 850 000 sisältäen kaikki jotaka suorasti tai epäsuorasti saivat palkansa veroluonteisita maksuista.

Nyt omakotitalon omakustannushinnasta on veoija liki 80 % .

Silloin oli vain varmaan 15%

Kaikki työpaikat ovat tulleet julkiselle puolelle .

lycka till kun yksityissektori sukeltaa.

Tobe kirjoitti...

Miten tässä maassa hoidettiin yhteiset asiat ilman tietokoneita käsipelillä?Miksi porukkaa oli puolta vähemmän noissa yhteisissä puuhasteluissa.Syy on poliitikkojen joiden rakentama tämä byrokratia on.Olemme synnyttäneet rahanjakoyhteiskunnan kun idea oli tehdä rahantekoyhteiskunta.Tarkoitan toki kuvaannnolisesti.Huoltosuhde on huikea ja vie kaiken perusteen vaikkapa verotukselta.Mehän maksamme ilmeisesti puolet liikaa veroja?Tämä omituinen kansa rakastaa veroja.Eivät ymmärrä että sehän on varkaus jossa päätös omien rahojen käytöstä anastetaan toisille.Jos katto olisi vaikkapa 50% niin sen vielä jotenkin hyväksyy.Onko liian myöhäistä ilmoittaa ettei osallistu näiden bailujen maksamiseen.Ainoaa oikeaa taloutta taitaakin olla harmaa talous.

hakki47 kirjoitti...

christer

Olen muistavinani kertomuksen, jossa foinikialaiset totesivat byrokratian kahlinneen yhteiskunnallisen päätöksenteon siihen määrään, että yhteiskunnalla ei ollut enää elämisen edellytyksiä. Kaikki oli liian yksityiskohtaisesti säädeltyä.

He ratkaisivat pohteensa luovasti tuikkaamalla maan pääkirjaston, jossa kaikkia kirjoitettuja lakeja säilytettiin, tuleen. Ei enää yhteiskunnan toimivuutta rajoittavia lakeja.

Toivottavasti meillä ei tuohon jouduta. Mutta oppia siitä ehkä kannattaisi oppia, ennen kuin joku kuumakallejengin panee hulinaksi. Ja samalla olemme juuri siinä kohdassa, jossa sinä toivotat Lyck till!

Hei kiitti vaan.

hakki47 kirjoitti...

OrNot

"Olemme synnyttäneet rahanjakoyhteiskunnan kun idea oli tehdä rahantekoyhteiskunta." Näinhän siinä on käynyt. Ja aika suuressa määrin saamme tästä kiittää, ei välttämättä ehkä UKKta vaan hänen perässähiihtäjiään ja pesänsä jakajia. Kun riittävän kauan on ollut mistä jakaa, on luonnollisesti vaikeaa havaita riittävän aikaisin, että jaettavaa ei enää kauan ole. Ja nyt Euroopan paras on talouspolitiikallaan johdattamassa meitä niille kuuluisille nahkurin orsille.

Ensimmäisessä luokassa tosin. Kunnes suhdeluvaut yks´kaks´ aikaansaavat stopin lainanotossa.

christer kirjoitti...

hakki 47

Muistan 50 luvun onnellisena aikana. kaikilla duunia ja suhtkoht hyvin hommat skulas.

Oli ruokaa ja lämmin talo. faija invaliidi ja mutsi jakoi lehdet ennekun potkukelkalla vei meidät linjaautoasemalle skoleen.

Kuiteskin ainoa ongelma oli espoon verotoimisto jota käpykaartilaiset oli miehittänyt.
pottuilivat rankasti entisille sotasankareille ja varsinkin SS-miehille( vapaaehtoispataljoona).
Mutt nekin hoidettiin asianmukaisin menetelmin jolloin pomputtelu loppui.

Ite saanut kasvatuksen sekä kotona että pitkään työelämässä sotaakäyneeltä sukupolvelta.

siin ei kaveria jätetty. Tapahtui mikä vaan.

Länsiväylä kirjoitti...

Itse en 50-luvusta tiedä, mutta faija kertoili siitä, että kuusihenkinen perhe asusti puoltoistahuoneisessa parakissa, ruokaa varastettiin armeijan kaalimaalta hengenpitimiksi, uimaan pääsi puoliksipuhdistettuun viemäriveteen ja koulussa riitti tunnetun vasemmistoilaisperheen lapsille painiharjoituksia. Ei ollut aika niitä muistoja kullannut, huvittuneena äijä tosin muisteli missä maailmassa sitä silloin elettiin.

hakki47 kirjoitti...

Länsiväylä

Satun muistamaan vielä jotain 50-luvulta. Luonnollisesti vain omalta, silloin lapsen tai nuoren kannalta. Vaikka oma perheeni oli lähinnä kai IKL:lläläinen ei politiikka ollut keskeisesti esillä. Silloin oli pakko selviytyä. Eli tehdä ihan samaa mitä Faijasi ilmeisesti sinulle kertoi.

On valitettavaa mutta mahdollista, että niitä aikoja kohti olemme menossa.

hakki47 kirjoitti...

christer

Nyt kaveri jätetään, jos hänestä ei ole hyötyä. Ja se tilanne kohtaa meitä jokaista jossain vaiheessa. Tällä tavalla ei kansakuntia ei rakenneta. Ei edes pidetä yllä.

Kun itsekin Espoossa ao. vuosikymmenen lopussa elelin ja sattuneesta syystä ainakin yhden SS-vapaaehtoisen perheen tunsin, tekisi melkein mieleni kysyä. Mutta jätetään.

Länsiväylä kirjoitti...

Hakki

Niinpä, selviytyä tietysti piti, kukin omilla keinoillaan. Lähinnä kommentti oli osoitettu christerille, joka muisti 50-luvun onnellisena aikana. Ei sillä, etteikö onnellinen voisi olla niissäkin oloissa, mutta en välittäisi ottaa siitä omakohtaisesti selvää. Oman näkemykseni mukaan sinnepäin tullaan kyllä menemään parinkymmenen vuoden tähtäimellä.

Ja itse aihetta sivuten, täytyy kyllä ihmetellä puolueiden mandaattinimitysten määrää ja aiheesta vallitsevaa konsensusta, sekä erityisesti menettelyn röyhkeyttä. Suuri osa valtakunnan julkisista johtopaikoista on korvamerkitty puolueelle X, Z:n ja Y:n hyväksyessä asian ilman nokan kopauttamista, vaikka asiasta mediassa nousisi suurempikin kohu. Onhan niillä puolestaan omat läänityksensä, joihin voi ansioituneita omia poikia sijoittaa jäähdyttelemään tai kasvamaan korkoa. Näitä paikkojahan löytyy KELA:sta, KEVA:sta, RAY:stä, Veikkauksesta, kuntayhtymistä.. ja vaikka mistä. Julkinen sektori on yksinkertaisesti niin löysä, että sinne voi piilottaa isompiakin syöpäläisiä pinnan kupruilematta.

Pitäisiköhän sitä kiristää?

hakki47 kirjoitti...

Länsiväylä

Pitäisi todella saada joku tolkku tähän jakokakku-meininkiin. Jonkun kun on jotain tuotettavakin, jotta olisi jotain jota jakaa. Ja se tilanne on kohta ohi.

Ja sinne olemme menossa.

Pitkän linjan mies kirjoitti...

Hakki hyvä, pistäppä merkille miten samat "nimet" pyörivät poliittisista viroista toisiin ja miten "nimiksi" nouseet tuntuvat olevat ainoita vaihtoehtoja virkaan kuin virkaan ja tehtävään kuin tehtävään. Puhumalla paljon ja sanomatta mitään he ovat neroja vallan ja vastuuttomuuden huipulta.
Joskus huomataan että kyseinen henkilö on itseasiassa tehnyt vahinkoa tai jopa toiminut rikollisesti. Uskon että näistä turhimoista fiksuimmat eivät koskaan ehdi "kärähtää". Ne, joilla pää pysyy kylmänä rötöstelevät koko ikänsä. Luoko media meille nämä superihmiset?? Tarvitsemmeko heitä?? Montako tarvitsemme?

hakki47 kirjoitti...

PLM

Kyllä maailmaan puhetta mahtuu, erityisesti Suomeen. Ja aivan liikaa meitä, jotka sekoittavat puheen ja teon toisiinsa. Ja myönnetään sekin, että liian moni on myös rötöstelijä. Määriteltynä miten tahansa. Emme tarvitsisi ensimmäistäkään, mutta olemme antaneet heidän luoda itselleen tilaisuuden. Ja tilaisuus tekee varkaan. Aina.

Netti antaisi hyvän välineen laatia listoja. Esimerkiksi 10 kärjessä olisi hyvä alku. Viimeistään kun 100 on ylitetty noista turhakkeista riittävän moni on herännyt ja listan ylläpitäjä saa kunnianloukkaussyytteen. Mutta lupaan kyllä itse aloittaa:

Matti Vanhanen
Mauri Pekkarinen
Kauko Juhantalo

ovat varmaan maamme johtavimmat turhakkeet. Varsinkin jos toisen kriteerinä on heidän maallemme tavalla tai toisella aiheuttamat kustannukset. Koska kyse on mielipiteestäni, se ei perusteluja kaipaa.

Hugo Holvi kirjoitti...

Olen samaa mieltä.
Lappuja,sellaisia ohjelappuja ja tarkempaa kontrollia pitäisi pistää monille luukuille mihin meidän herramme hääräilevät eurojamme,kuten:
-eläkesijoitusten luukuille
- nesteen,Fortumin,pankkien,vakuutusyhtiöiden luukuille missä samat poliitikot istuvat hallinnossa kun puhuvat kansalle toista turuilla ja toreilla vaalien alla
-EUn säätelylle....ja sitten kaput.
tervessii vaa.....

hakki47 kirjoitti...

Hugo Holvi

Kunhan edes saataisi aikaan stoppi sille, että puolueita edustavat kansanedustajat saavat yksin päättää kuinka paljon puolueille verorahojamme eri väyliä pitkin siirretään. Säästyisi muutama miljardi vuodessa.