torstai 3. kesäkuuta 2010

Ovatko älykkäät leikkaukset mahdollisia?

Ei Olli Rehn ole ainoa, joka kaipaa älykkäitä budjettileikkauksia. Niitä, ja älykkäitä säästöjä ja järkevää kehittämispanostusta ,aika moni meistä on odottanut jo muutaman vuoden. Ei mitenkään kieli pitkällä, vaan ennemminkin mistä nyt sitten tällä kertaa leikataan. Mutta taitaa olla Ollin kaipaus aivan turhaa.


Kun vanhat merkit paikkansa pitävät, leikkaukset kohdistuvat jälleen niiden henkilöiden palveluihin, jotka eivät pysty puolustautumaan lapsiin, vanhuksiin, yksinhuoltajiin, sairaisiin, vammaisiin, yksinhuoltajiin ja syrjäytyneisiin. Ne taas eivät kohdistu siihen puolueiden luomaan ylisuureen, erityisesti paikallis- ja aluetason hallintohenkilöstöön, joka kevyesti hallinnoisi 20 miljoonan ihmisen valtion. Eivätkä siihen innovaatio-, investointi-, kehittämis-, alue- ja muitten valtiontukien epälukuisaan joukkoon, jotka tosiasiallisesti ovat suurin kansallisen hämäräbusineksen edellytys ja suurin yksittäinen markkinoiden toimivuutta vääristävä tekijä Suomessa.


Ja kun vanhat merkit paikkansa pitävät, tämä täysin siitä riippumatta kummat kaksi muodostavat hallituksen.


Muistin aikoinaan 3.4.2007 tehneeni prioriteettiluettelon valtion menojen painopisteistä. Olen pitkälti samaa mieltä edelleen.


 


PS.


Jäi kirjoittamatta julki se keskeisin kysymys. Mitkä leikkaukset mielestäsi ovat älykkäitä leikkauksia meillä?


 


 

11 kommenttia:

Uebermensch tukee kirjoitti...

Ylipaisunut julkinen sektori.

Uudessa Cambridge sarjan kirjassa “Public spending in the 20th Century” on vahvaa tietoa. Sen mukaan julkinen sektori tulisi olla 30…35%BKT:stä. Minä tein saman päätöksen jo 2004 väitöksessäni, kun Suomi vuonna 1970 oli 32,5% BKT eli optimi. Cambridge listaa hyvin sen mekanismin, miksi olemme nyt syvällä metsässä Euroopassa. Alhaisin julkisen sektorin koko oli Irlannissa ja Australiassa ollen 30%BKT:stä, mikä oli siis lähellä Suomea vuonna 1970 eli 32,5%BKT:stä. Suurin julkisen sektorin koko oli Ruotsissa 55%BKT.stä ja Suomi oli nyt 45%BKT:stä.

Tutkijat toivat esiin erityisen tekijän mitattavasta osasta, mitkä saavat ihmiset tuntemaan olonsa paremmaksi ja tuntemaan myös enemmän turvallisuutta. He epäilevät niitä palveluja ja tukia, mitkä ovat yli näiden mitattavien määrästä, ja jotka useimmin perustuvat vain arvoihin, eikä niitä voi mitata rahassa. He jatkavat, että nämä kyseenalaiset tuet luovat vain mielipide vartijan, eli tarjotaan rahaa ilman vastuuta. Siten poliittiset puolueet ovat jatkaneet verojen nostoa, vielä senkin jälkeen, kun on saavutettu kunnolliset julkiset palvelut ja jatkaneet näiden kyseenalaisten palvelujen tarjontaa, mitkä tarvitaan vain edistämään valtaa sille puolueelle, mikä on ihmisten mielestä tarjonnut heille tuon tuen.

hakki 47 kirjoitti...

Übermensch

Jos julkisen sektorin kulut ovat liian suuret esimerkiksi suhteessa BKThen lienee aika selvää, että pitää joko kasvattaa BKTta rivakasti tai vähentää julkista kulutusta? Yksi keskeisimmistä kulueristä kiertyvät julkisen sektorin palveluksessa olevien palkkoihin yms. kuluihin. Kun meidän julkisella sektorilla nautti palkkaa yhteensä noin 650.000 henkilöä, heidän aiheuttamansa vuosikustannus 3.000 kuukausikeskipalkalla on noin 35 - 40 miljardia euroa.

Jos sieltä saisi ulostettua 10% väestä, siis noin 65.000 henkeä puhuttaisi noin 3,5 - 4,0 miljardin euron säästöstä. Väitän, että kaikesta tehostamisesta, säästöistä, leikkauksista ja muista hyvistä hankkeista huolimatta, se lähtee edelleen oikeasta kohtaan helposti.

Kirjoitukseni pointti oli siinä, että kansalaisilla olisi oikeus edellyttää, että säästöt tällä kertaa tehtäisi poliitikkojen miehittämissä politbyrokratiamme suojatyöpaikoissa. Siis, ihan oikeesti, se olisi kansalaisten oikeus.

On luonnollisesti selvä, että niin ei tule taaskaan käymään.

Ennen vaaleja luvataan vaikka kuu taivaalta ja heti vaalien jälkeen leikataan jälleen kerran kansalaisten verorahoilla rahoittamista palveluista. Ja täysin siitä riippumatta ketkä kaksi kolmesta hallituksen pohjan muodostavat. Ja juuri siksi muistan minäkin käydä äänestämässä ja kirjoittamassa lippuun JOKU MUU.

tobe kirjoitti...

Olli Rehn ei tainnut luetella leikkauskohteita?Helpointahan olisi nimittäin leikata aluetuista ja vaikkapa hajasijoituksen tuomista lyhytaikaisista tuplakustannuksista.Kuntien tuki kun loppuu niin jo loppuu liian suuri kuntamääräkin.Kepustahan se Olli ja sellainen olisi paras saada myös sammuttamaan syttynyt kulupalo.

hakki 47 kirjoitti...

OrNot

Ei, Olli ei todella määritellyt sen paremmin niitä kohteita joista pitäisi säästää kuin sitäkään, mistä leikkauksia pitäisi tehdä. Se lienee sitä nyky-politikaatiota?

Olet mielestäni oikeassa kun sanot, että "Olli ja sellainen olisi paras saada myös sammuttamaan syttynyt kulupalo". Vaan oletko valmis uskomaan, että kepulikansa uskoisi Olli-poikaansa? Eivät muuten taatusti varsinkaan, jos ne ikävät seuraukset itseen kohdistuisivat. Ja mihin muuhun se voisivatkaan kohdistua? Eihän tukia yhteisistä varoista muualle ole juurikaan osoitettu.

fundeeraaja kirjoitti...

Suomi on suuri maa ja väestöltään vähäinen. Hallintokulumme nousevat asukasta kohti korkeiksi varrattuna muihin Euroopan maihin. Siitä huolimatta meillä on aivan liikaa politiikan tuomaa kulurakennetta. Suomessa on ylimiehitetyin hallintojärjestelmä asukasta kohden koko Euroopassa kansanedustajien lukumäärästä lähtien.
Ministeriöistä tulisi aloittaa valtiontalouden säästöt.Ministeri Anttila ehdotti Maatalous-ja Ympäristöministeriön yhdistämistä. Puuttumatta siihen ottavatko vallan kepu tai vihreät voi ehdotusta pitää hyvänä. Puolustus-ja sisäasiainministeriö voitaisiin yhdistää ja nimetä se Turvallisuusministeriöksi. Ministeriöistä aina kaksi sopivinta yhteen säästäisi valtiontaloudessa.
Kuntatalouden säästöt tulisivat parhaiten kuntaliitosten kautta. En voi olla ottamatta esille esimerkkinä Varsinais-Suomessa Turkua, jonka naapureina on viisi itsenäistä kaupunkia. Aluesuunnittelun kannalta asiasta ei ole muuta kuin haittaa, mutta erillään ollaan-poliittisista syistä - ilmeisesti.
Pitäisi saada aikaan laki, jolla kunnat voitaisiin pakottaa yhten ja samalla yksinkertaistaa koko organisaationsa. Näin saataisiin veroja alemmas ja työvoimaa tuottavan työhön.
Säästää voitaisiin monilla tavoin, mutta estenä on poliittiset virat ja saman niminen päätöksenteko. Korppi ei noki korpin silmää. Me kansalaiset ja veron maksajat olemme oman demokratiamme vankeja.
Sosiaalipuolelta saadaan suurimmat säästöt kun avustukset tehdään tarveharkintaisiksi. Mennään takaisin köyhäinapuun niin saadaan kuluista pois yli puolet.

hakki 47 kirjoitti...

fundeeraaja

"meillä on aivan liikaa politiikan tuomaa kulurakennetta". Aivan samaa mieltä. Eivätkä läheskään kaikki ylenmääräinen politiikan tuoma lisäkulu ole palkkakulua. Puolueiden kylpylälaitos on syntynyt ja elää edelleen Kelan, STMn ja RAYn rahoituksella. Ministeriöissä tarvitaan vähintäin kaksinkertainen miehitys verrattuna asian hoidon tarpeeseen jo yksin siksi, että jokaisella kolmesta suuresta on ainakin oltava luottovirkamiehet. Siis henkilöt, jotka toimivat tiedonantajina ja jarrumiehinä silloin kun oman puolueen urho ei ole ministerinä.

Mutta taatusti kallein rakenne on 350 kunnan itsehallinto kerrannaisineen. Meille riittäisi hyvin 20 - 30 seutukuntaa ja niiden vaatima hallintohenkilökunta, mutta se kun vaan ei kepuleille sovi. Menee mahdollisuudet maksattaa veronmaksajilla kuntien enemmistön koko hallintohenkilökunta ja suuri osa varsinaisista työn tekijöistä.

hakki 47 kirjoitti...

fundeeraaja

"meillä on aivan liikaa politiikan tuomaa kulurakennetta" näinhän se on. Jos julkisen sektorin kuluja ajatellaan, 15 % leikkaus on kohtuuttoman pieni.

tobe kirjoitti...

Ollilla on nyt iskun paikka pressaksi, mutta haluaako Olli siihen vallattomaksi mieheksi.Haluaako hävitä vaalit.Kamreeri Niinistökin pelkää toista tappiota niin paljon ettei ehkä lähde matkaan lainkaan.Onhan se noloa olla kakkonen.

hakki 47 kirjoitti...

OrNot

Luuletko todella, että Niinistö pelkäisi? En oikein jaksa uskoa. Uskon ennemminkin siihen, että hän - ja mielestäni syystä - veti herneet nenäänsä kun kansanedustajapellet äänestivät JOKU MUUn eduskunnan puhemieheksi.

tobe kirjoitti...

No olkoon sitten niin kuin sanot.En todella osaa sanoa olisiko Niinistöstä hyväksi pressaksi kun näyttää siltä, että virkaa ei nyt hoida kukaan ja jatkossa ei kai haluta kenenkään sitä hoitavan.Mysteeri koko virka.Valtaa ei ole ja jäljelle jäävän osuuden hoitaa arkkipiispa.

hakki kirjoitti...

OrNot

Mysteeri koko Suomen johto. On aivan ilmeistä, että olemme taas ajopuuna koskeen tippumassa.