Mauri se sitten osaa pitää itsestään ääntä. Nyt hän
julkistaa kepun tappion syyt. Hänelle luonteenomaisella varmuudella hän
näkee syyn aina jossain muualla, mutta ei itsessään. Itsetutkiskelulle
saattaisi kuitenkin olla tilaa? Varsin hyvällä omallatunnolla uskallan
väittää, että yksi kepunkin tappion suurimmista syistä oli juuri Maurin
edustaman, moraalittomuuden tasolle kehittämä siltarumpupolitiikka. Kun
puolueen nokkamiehet keskittyvät omien ja edustamansa puolueen etujen
ajamiseen, kansakunnan yhteisten asioitten ajamisen sijasta, siinä
vähitellen rapautuu itse kultakin usko puolueiden edustaman
parlamentarismin järkevyyteen. Niin ja sitten tuli Kallin källi.
Kaksi vuotta sitten huhtikuussa kommentoin hänen ehdotustaan veronkorotusten kohdistamisesta seuraavasti:
”Viime laman
maksumiehiksi joutuivat aivan tavalliset suomalaiset, yleensä pieni- tai
korkeintaan keskituloiset työntekijät, toimihenkilöt ja yrittäjät.
Mauri Pekkarinen haluaa nyt, että kaikkein hyvätuloisimmat saadaan
jollakin tavoin tämän tulevan laman maksajiksi.
Aloitehan on todella
positiivinen, maksumiehet ja vastuuhenkilöt kun ovat hupeneva
luonnonvara. Mutta kuten hän itse toteaa, kaikkein hyvätuloisimpien
verojen korottamisen tietä ei valtio paljoa kostu. Mutta olisihan sillä
se motivoiva vaikutus, jolla ”suuret massat” sitten saadaan suhtautumaan
entistä positiivisemmin tuleviin veronkorotuksiin ja palvelutasojen
leikkauksiin. (Ja se kai on tämän ehdotuksen keskeisin tarkoitus.) Ja jo
ennen kuin sinne asti joudutaan ja jotta sinne asti ei taas
jouduttaisi, teen kolme ehdotusta tämänkertaisiksi maksumiehiksi.”
Ja kun Maurin tämäkään ehdotus ei ilmeisesti
Säätytalolle asti kanna, eikä sieltä ilmeisesti ainakaan viikkoon
valkoista savua tupruttele, toistaisin silloisessa kirjoituksessa
esittelemäni leikkauslistan.
”Kansallisista maataloustuista luopuminen (laajasti ottaen ja nimikkeestä riippumatta)
Tarkoitan
ylisummaan kaikkia niitä tukia, jotka maksetaan yli tason johon Eun
kanssa neuvotellen on päästy, meidän EU-jäsenmaksua määriteltäessä.
Toisin päin ilmaistuna, kaikki kansalliset maataloustuet lopetetaan. Kun
EUiin liityttiin, oli jäsenyyden yhtenä keskeisenä lähtökohtana,
rakentaa maataloutemme kilpailukykyiselle pohjalle muun EUn kanssa.
Kansainvälisen, myös Eun sisäisen kilpailun osalta tuottajahintojen ja
EU-tukien tulee riittää.
Säästö: vuositasolla yli 2 miljardia euroa.
Puoluerahoitus tulosvastuupohjalle
Puolueitten
toiminta rahoitetaan 100 - vuotiaan Suomen Parlamentaarisen Demokratian
Tuki – rahaston toimesta ehdotukseni 8.3.2007 mukaisesti. Samoin
periaattein toteutetaan myös yksittäisten ehdokkaiden vaalirahoitus.
Puolueitten toiminnan kaikenlainen rahoittaminen muilla tavoilla
kriminalisoidaan.
Puoluerahoitukseksi
luetaan kaikkinainen puolueen, sen jäsenyhdistysten, alueyhdistysten,
paikallisyhdistysten, nuorisojärjestöjen, eläkeläisjärjestöjen,
naisjärjestöjen, toimialajärjestöjen, ammattialajärjestöjen, kansan- ja
kansalaisopistojen, maamiesseurojen tai työväenyhdistysten (vast.),
sivistysjärjestöjen, niiden hallinnoimien hankkeiden tai EU-projektien,
sosiaalisen virkistystoiminnan, urheiluseuratoiminnan,
vammaisjärjestöjen, raittiusseurojen, jne. jne. unohtamatta puolueitten
suoraan tai epäsuorasti hallinnoimaa liiketoimintaa esimerkiksi
kylpylätoiminta, ravitsemustoiminta, majoitustoiminta jne. jne.
Taulukauppa mukaan luettuna.
Säästö: vuositasolla yli 5 miljardia euroa.
Puolueitten julkisrahoitteisten byrokratiasuojatyöpaikkojen poistaminen
Pidemmällä
aikavälillä puhdistetaan valtion, kunnan, kuntayhtymän,
sairaanhoitopiirin jne. jne. virkamieskunnan päällikkö- ja
asiantuntijatasoilta kaikki ns. poliittisin perustein valitut
virkamiehet ja toimihenkilöt jotka eivät ole lisäarvoa tuottavassa
palvelu- tai työtehtävässä.
Säästö: vuositasolla yli 10 miljardia euroa.
Säästöt yhteensä yli 17 miljardia euroa vuodessa.
Parhainta ehdotuksessa
on, että maksumiehiksi joutuisivat ongelmien keskeisimmät aiheuttajat
eli päätösten tekijät. Lisäksi säästöjen kohdistaminen näille
sektoreille tervehdyttäisi kansantalouttamme ja poliittista
järjestelmäämme sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Säästöt
alueille josta ne ovat tuottavuutta ja tuloksellisuutta vaarantamatta
pienimmin mahdollisin ongelmin toteutettavissa, parantavat
kansainvälistä kilpailukykyämme. Samalla ratkeaisivat tarpeet lisätä
työperäistä maahanmuuttoa, koska vapautettujen resurssien
työvoimareserviä olisi tarjolla noin 150 000 - 200 000 henkeä.”
PS.
Kiinnitän huomiota siihen, että kohdistamalla
maksumiehet ehdottamallani tavalla teemme seuraavan 5 vuoden ajan
ylijäämäisiä budjetteja ja erityisesti niiden toteutumia, tarvitsematta
kajota valtionvarainministerin ajattelemaan 10 miljardin vuosittaiseen
lisälainanottoon.
PPS.
Mutta jotenkin minusta tuntuu, että punavihreä vaalilakityöryhmä torpedoi tämänkin ehdotukseni.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti