maanantai 6. syyskuuta 2010

Kierretään puoluepoliittisen järjestelmän rasitteet









Hyvinvointivaltio Suomen sote-sektorin yksityistämisen laajentaminen jakaa kansaa. Kuitenkin parhaimmillaan sen avulla olisi ehkä mahdollista parantaa sektorin tuottavuutta ja laatua. Tuottavuutta kohottamalla voitaisi ehkä lisätä juuri niitten palveluiden määrää ja laatuakin, jotka tuntuvat aina keikkuvan kärjessä, kuntien tehdessä muodikkaita säästöpäätöksiään.


Ei, en ole muuttanut mielipidettäni. Olen edelleen sitä mieltä, että julkinen palvelutuottaja omaa parhaat edellytykset tehokkaaseen ja laadukkaaseen sote-palveluiden tuottamiseen. Ongelmana on ns. poliittinen päätöksenteko, joka ei moiseen ilmeisesti taivu. Ei ainakaan nykyisen poliittisen, puoluelähtöisen rakenteen puitteissa. Mutta varmasti kaikki olemme sitä mieltä, että jotain pitäisi alkaa tehdä? Eiköhän ole jo aivan riittävästi tuumailtu?


Joten katsotaan sitten asiaa yksityistämisen näkövinkkelistä, ”ranskalaisin viivoin”.



  • Kunnallisen itsehallinnon korvaaminen maakunnallisella itsehallinnolla.

  • Vapautuvan hallintobyrokratian vapauttaminen ilman ”Kreikan taudin” mukaisia ja jo nyt Suomessa sovellettujen muutosturvia.

  • Maakunnallisen itsehallinnon kehittäminen lähtökohtanaan tilaaja – tuottajamallin toteutuminen.

  • Sote-sektorin osalta toimivien järjestelmien luominen ja ostamisen ja valvomisen ammattilaisten kerääminen maakunnallisen itsehallinnon piiriin.

  • Palvelutuotannossa keskeiseksi tulisi luoda ja ylläpitää paikallisten, alan pientenkin yrittäjien toimintaedellytykset ja erityisesti turvata paikallisten palveluiden tarjoaminen asukkaille.


Riitävän suurilla, mahdollisesti alueellisten kasvukeskusten vetovoimaisilla maakunnilla (maassa esimerkiksi 30 – 40) voidaan taata 2010-luvun suomalaisille heidän ”hyvinvointi”-tarpeittensa mukaista lähipalvelua. Mutta sen onnistuminen edellyttää uuden ajattelun omaksumista myös hallinnon purkamiseen. Ja pahoin pelkään, että siihen ei sementoitunut poliittinen päätöksentekojärjestelmämme taivu.




PS.


Kyllä teksti liittyy otsikkoon. Puoluepoliittisen päätöksenjärjestelmän haitat korostuvat pienissä yhteisöissä. Kaikkinen demokratian haittavaikutuksin. Mutta suurissa yksilöissä, se lienee vähiten huono kaikista niistä hallintojärjestelmistä, jotka ihminen on kehittänyt.


 

8 kommenttia:

hakki kirjoitti...

Anonyymi

Niin mielenkiintoinen kuin esittämäsi linkkin mielestäsi varmaan onkin, ja minunkin mielestäni selvittämisen arvoinen yksityiskohta, tähän asiaan se ei kuulu lainkaan. Poistan sen heti kun voin.

tobe kirjoitti...

"Ei, en ole muuttanut mielipidettäni. Olen edelleen sitä mieltä, että julkinen palvelutuottaja omaa parhaat edellytykset tehokkaaseen ja laadukkaaseen sote-palveluiden tuottamiseen."
Mielenkiintoista. Mihin ihmeeseen perustat intosi julkisen palveluntuottajan paremmuudesta?
Mihin tahansa katson näen aina kankeita ja suuria organisaatoita ja liian vähän itse palvelua.....Vaikkapa niitä hoitavia käsiä.
Uhkaamalla yksityistämisellä saatamme onnistua saamaan ilmat poisj ja hommat uomiinsa.Tuskin kukaan periaatteessa vastustaa julkisen palvelun tuottamaa sote-palvelua.Poliittinen päätöksenteko vain näyttää mahdottomalta kun näkemys kuntien määristäkin on niin laaja ja leveä.Ehkä Suomi saisi vitamiinia toimintaansa jos Kepu saataisiin 12 vuodeksi oppositioon?Koko järjestelmä tuskin muuttuu minun elinaikanani vaikka sinnittelisin 100 vuoteen.

hakki kirjoitti...

OrNot

Eläkeläiskokemukseni on antanut mahdollisuuden tutustua varsinaiseen julkiseen palveluun. Pääsääntöisesti kokemukseni ovat vähintäänkin hyviä. Mutta eihän se riitä.

Lähtökohtaisesti julkinen palvelu on aina tehokkainta, koska siinä voitto jää jakamatta, tai oikeastaan asiakkaille ja koska ainakaan minä en jaksa uskoa, että luokattomat julkisen sektorin ammattilaiset kelpaisivat yksityiselle sektorille, tekemään samoja asioita, jonka vuoksi heidät on "säästetty" ulos. Väitän, että ainoa olennainen erottava tekijä on päätöksenteko. Toisella tavalla ilmaistuna johtamisen laatu. Se on ns. perseestä julkisella puolella.

Eihän uhkaaminen millään johda pitkän päälle mihinkään positiiviseen. Tarvitsemme uutta ajattelua tavoista hoitaa tarvittavat palvelut ja huomattavasti vähemmän ideologisia ennakkoluuloja.

Luuletko todella, että 12 vuotta riittäisi siihen, että kepulit alkaisivat ajatella muutakin kuin saatavissa olevia tukia?

tobe kirjoitti...

Eikä näiden tietojärjestelmien takia jo muutama raipanisku ja päänkatkaisu olisi aiheellista?
Kun annamme jollekin porukalle vastuun omien verorahojemme käytöstä emme saa koskaan ketään vastaamaan vaikkapa 700 erilaisen tietoratkaisun tuomista kustannuksista.Kuinkahan monta saunailtaa ja risteilyä siinä on tehty ja kaikki meidän rahoillamme.
Edes verottajan sivut eivät avaudu kaikille veronmaksajille samanarvoisesti...ei ole kuulemme resursseja saada muita kuin pc pohjaisia ratkaisuja toimimaan moitteettomasti.Puhelinneuvoja sanoi että on tosi pahoillaan koska käyttää itsekin mieluimmin macceja.En siis halua maksaa enää veroja koska julkinen palvelu ei palvele minua.En edes pysty koska lomake ei aukea.
Julkisessa parasta on oma terveyskeskukseni ja omalääkäri.Nyt sekin lakkautetaan, koska alueen ihmiset ovat liian tyytyväisiä.
Ei saa olla liian tyytyväinen koska muilla on kurjaa.Jos meillä olisi vaikkapa verokatto ja yhteisten asioiden hoidon pitäisi syntyä sillä summalla voisi kansalainen nukkua yönsä rauhassa.Liika raha synnyttää tuhlailua-liian vähä taas valuu ainoastaan palkkoihin ja palvelut jää saamatta.

tobe kirjoitti...

Kepusta vielä...ei se tietenkään muutu miksikään, mutta ehkä kansalaiset äänestävät toisin kuin nyt.
Painoarvo alas-siinä se ratkaisu.Nythän joku Pekkarinen suunnilleen sanelee energiaratkausuja puhtaasti omien intressiensä mukaan.Ruotsissa menee nyt hyvin ja siitä kuuluu kiitos hallitukselle jossa paikallinen Center ei sanele tai anele muuta kuin oman ansionsa mukaan.

hakki kirjoitti...

OrNot

Vastineena oikeastaan noihin kumpaankin kommenttiisi. Vallan ja vastuun kohtaamattomuudesta itse asiassa kummassakin lienee. Järjestelmämme kun on rakentunut siten, että kukaan ei ota vastuuta, koska kenekään ei tarvitse.

tobe kirjoitti...

Meillä on ikäänkuin hometta päässä, mutta siitä ei saa huomauttaa.Emme ota vastuuta mistään vaan se annetaan äänestyksellä joillekin muille.
Osin kaikki tämä tuska johtuu historiasta ja geeneistä.Olemme kiivas ja kiukkuinen sakki tämän jäyhän ulkokuoren alla.
Meidän sisällissotamme lasti painaa edelleen liian monen selkää.Meidän ryssävihamme on pysyvää ja vaikka kuinka järki takoisi päässä.."venäjä on mahdollisuus" niin jo sivulauseessa tulee jatkoaatos "ryssään ei voi luottaa".Yritän kuitenkin ymmärtää tätä kansaa, joka Keskustan ja Kekkosen johdolla opetettiin nöyräksi ja typeräksi.On aika luonnollista ettei uutta ajattelua synny jos maan johdossa on edelleen ihmisiä joille Neuvostoliitto oli edistyksen kehto ja DDR se hieno unelmien Saksa.Näillä johtajilla ..nimiä erikseen mainitsematta...kaikki tietää...on suuri vaikutus kansalaisten mielipiteeseen.Jopa niin suuri, että toimittajakunnassa on harva, joka uskaltaa ajatella itse omilla aivoillaan.Toimittajat ovat laajasti arvioituina edelleen myötäjuoksijoina tässä yleisessä johtajien kantojen myötäilyssä.Miten tällainen kansa voisi edes harkita keskustelua Nato jäsenyydestä tai kuntien määrästä tai vaikkapa terveyskeskuspalveluista? Miten tämä porukka voisi löytää jotain uutta aatosta vaikkapa vastuun ottoon omasta elämästä.
hakki olet oikeassa.Valta ja vastuu eivät meillä kohtaa. Meillä valta vapauttaa vastuusta ja kansa sallii sen.
Mikään poikkeava ei ole sallittua.Jos vaikka sanon:"Nykyistä Viroa ei olisi vapaana valtiona ilman Nato jäsenyyttä!"saan samantien leiman otsaani ja keskustelua aiheesta ei synny. Paras poistua maasta ja katsoa hetki kauempaa. Nämä lauseet ovat kaukana alkuperäisestä aiheesta, mutta toisaalta juuri se vastuun siirto johtajille on kaikkien ongelmien äiti.

hakki kirjoitti...

OrNot

En oikein jaksa uskoa, että ihan kaikki olisi Keskustan ja Kekkosen syytä, vaikka nykypäivässämme valitettavan suuri, jopa suurin osa sitä onkin.

Sisällissotamme lasti painaa varmasti. Ideologiat, nyt jo kuolleet, korvaavat kriittisen ajattelun. Ja kun kiinalainen "kriisiä" tarkoittava kirjoitusmerkki pitää sisällään sekä uhkan että mahdollisuuden, meidän pienenä supervallan naapurina kannattaisi huomata kumpikin. Ideologisista lähtökohdistamme riippumatta. Ja ennen kaikkea kehittää vaihtoehtoisia toimintamalleja kummankin osalta.

Varmasti Venäjä olisi jo kokeillut, Georgian tapaan, Viron itsenäisyystahdon syvyyttä. Mutta en usko, että tilanne tällä hetkellä olisi kovasti toinen, vaikkei Viro Naton jäsen olisikaan. Mutta voin toki olla väärässä.

Jos voisi muuttaisin minäkin. Olisin muuttanut jo kauan sitten. Mutta kaikki ei vaan onnistu.