maanantai 23. tammikuuta 2017

Oppia liikennekaaren kohtalosta - yksityistetään Suomen hallitus

Liikennekaari taisi saada arvoisensa lopun. Ja hyvä niin. Varmahan sen hautaamisesta ei voi olla. Ei ainakaan niin kauan kuin tämä Sipilän hallitus vallassa on. Mutta jo nyt on syytä optimismiin. Liitettäköön liikennekaari taas yhtenä peruutuksena tämän hallituksen jo ennestään pitkälle peruutettujen päätösten listalle.

Mielestäni parhaan näkemäni analyysin siitä kirjoitti Tyhmyri otsikolla Venäläinen varasmalli – ministeri Berner ja liikenneverkon yksityistäminen. On kaikki syy toivoa, että hän häviää vetonsa.

Ainoa positiivinen näkökulma ehdotuksessa oli ajatus siitä, että se toteutuessaan olisi irrottanut tai ainakin mahdollistanut jossain vaiheessa poliittisten pelureiden näppylöiden irroittamisen liikenneverkosta saatavien tulojen kohdistamisesta. Sehän meidän suurin ongelmamme on. Liikenteestä kerättyjä varoja poliitikot käyttävät kaikkeen muuhun.

Ulkoistamalla ja myöhemmin yksityistämällä väylät, todennäköisesti suurempi osa jo nykyisin erilaisilla veroilla kerätyistä varoista ohjautuisi takaisin väylien kehittämiseen. Näin siitä huolimatta, vaikka tällaisen yksityistetyn monopoliyhtiön voitot ja osingot luonnollisesti kasvatettaisi tappiinsa.

Ulkoistamalla ja yksityistämällä poliitikot olisivat julkisesti vahvistaneet sen, että ongelmat ovat ennenkaikkea heidän kyvyssään ohjata yhteiskuntaa. Teenkin tässä samalla visionäärisen ehdotuksen; hallitus - ulkoistakaa ja yksityistäkää Suomen hallinto. Kokonaisuudessaan.

Nyt täytyy vain toivoa, ettei vastaava Suuri Puhallus onnistu SoTe-ratkaisunkaan osalta, jossa vaarat ovat jopa suuremmat kuin Bernerin visioissa. Sen lisäksi se on alue, jossa poliitikot pelaavat vielä enemmän kansalaisten hengellä ja terveydellä.

T

Ei kommentteja: