OECDn raportti kertoo aina, mitä mieltä suomalaiset virkamiehet,
poliitikot ja muut ns. päättäjät kulloinkin kansalaisilleen haluavat viestiä.
Otetaan tämä lähtökohdaksi, kun TalousSanomat toteaa:"OECD:n ehdottamiin korjausliikkeisiin kuuluu eläkeiän nostaminen, tutkimus- ja kehitystyön tukeminen, julkisesti tuotettujen palveluiden avaaminen kilpailulle ja suunniteltujen kuntauudistusten toteuttaminen."
Eläkeiän nostaminen
tilanteessa, jossa lähes jokainen työnantaja vähentää väkeä ja helpoiten
siirtämällä putkeen siihen sopivat, on kohtuutonta. Uskaltakoot ensin
lainsäätäjät poistaa putken. Katsotaan sen jälkeen asiaa uudestaan.
Tutkimus- ja
kehitystyön tukeminen siten, kuin sitä edellisessä lamassa tehtiin, ei
tuota tuloksia. Silloin lähinnä kansainvälisen talouden olennainen kasvu ja
siten vientimaiden kasvanut kysyntä yhdistettynä Nokian ilmiömäiseen nousuun nosti meidät jaloillemme. Sitä
eivät suinkaan aikaansaaneet hassaaminen aluepoliittisin kriteerein
koulutuslaitosverkoston ja kurssien määrän, koulutuspaikkojen kasvattaminen ja kasvaneet koulutus-, elinkeino-, innovaatio- ja TEKES-tuet. Poliittisin kriteerein jaetuista EUn rakennetuista oli apua tuskin nimeksi.
Nyt Nokian varaan ei kannata laskea (vaikka se tuosta jopa dramaattisesti
nousisi ennen lopullista poistumistaan), eikvätkä ITCn / peliteollisuuden
uusyritykset ratkaise sen paremmin työllisyyttä kuin kauppataseongelmiakaan.
Tuskin edes vaihtotasetta.
Julkisesti
tuotettujen palvelujen avaaminen kilpailulle, joka ensisijassa tarkoittaa sosiaali-
ja terveyspalveluita, on Friedmanilaisen markkinaliberalismin hellimä
kuningasajatus, ... ”kyllä markkinat ja sen näkymätön käsi hoitaa”.
Vaan kun ne eivät näin pienessä maassa hoida ilman, että
julkisen vallan lainsäädäntötyö ja valvonta pysyvät perässä. Tai oikeammin
luovat jo alusta lähtien tervettä pohjaa kansan kannalta tarkoituksenmukaisten markkinoiden toimimiselle. Meillä
ne aivan selvästikään eivät pysy; pohjaa kun ei ole, eikä halua, eikä osaamista. Kummassakaan.
Markkinoiden
vapauttaminen johtaa meillä ensin palveluiden keskittymiseen, sitten kallistumiseen ja
lopuksi poistumiseen ulkomaisten sijoittajien löytäessä uudet, Suomea lukratiivisemmat
markkinat. Ja sinne kaikkoavat sitten parhaat alan osaajatkin, ansiomahdollisuuksiensa
perässä.
Tarve
kuntauudistuksen toteuttamiseen on osin seurausta edellisestä. Yli puolet
kuntien käyttämistä varoista käytetään SoTe palveluihin. Lopuista suurin osa
taitaa mennä opetukseen sitten turvallisuuteen? Byrokratiaa voidaan ja pitää
toki leikata, mutta nopeita säästöjä on sieltä nykymenolla turhaa odotella.
Nopein ja tehokkain tapa olisi kunnallisen itsehallinnon lopettaminen ja sen korvaaminen
maakunnallisella itsehallinnolla. Samalla hoituisivat huomattavasti suurin osa
SoTe-sektorin ongelmista ja epäkohdista. Siihen Kepulandian kepulit ja persut
ovat yhtä halukkaita, kuin demarit ja ay-liike putken poistamiseen.
Ongelmiemme perussyy on sama kuin muillakin Euroopan
mailla. Poliittinen, nimenomaan puoluepoliittinen. Kun demokratiamme on rapautunut
parlamentaariseksi politbyrokratiaksi, eikä talous siksi voi toimia
tehokkaasti, on aivan turhaa tervehdyttää, säästää tai leikata itseään kuoliaaksi.
Se on itsensä pettämistä.
Itsensä pettämistä, kuten OECD
aivan oikein toteaa. ”Järjestö uskoo markkinoiden voimaan myös eriarvoisuuden
torjumisessa. OECD:n mukaan eriarvoisuus sosioekonomisten ryhmien ja
maantieteellisten alueiden välillä on Suomessa suurta järjestön standardeilla
mitattuna. Järjestö sanoo kuluttajan valintamahdollisuuksien ja kilpailun
lisäämisen terveyspalveluissa johtavan tehokkaampiin ja oikeudenmukaisempiin
julkisiin palveluihin.”
PS.
Kyllä ne pojat osaa. OECD, IMF ja GS. Ja jollei meno meillä nopeasti muutu, meidän on pakko tehdä juuri siten kuin Washington käskee.
4 kommenttia:
+++ Nopein ja tehokkain tapa olisi kunnallisen itsehallinnon lopettaminen ja sen korvaaminen maakunnallisella itsehallinnolla. +++
Niinpä. Tuota asiaa olen yrittänyt ajaa Suomen kuntaliiton sisään ylintä kepulaista kanavaa pitkin. Viimeksi muutama viikko sitten. Ajatuksenani olisi saada Suomeen kanadalainen kuntamalli, jossa harvaan asutun alueen rajatut taajamat muodostaisivat kunnan, muun alueen kuuluessa maakunnalliselle hallinnolle.
Suomen kuntajako on syntynyt aikana, jolloin tuotantotapa (mode of production) on ollut työvoimavaltainen ja logistiset järjestelmät paikallisia. Nyt on toinen meininki. On kohtuutonta edellyttää harvaan asutun alueen kuntien selviävän valtiovallan kunnalle asettamista velvotteista. Toteutettakoon alueellinen itsehallinto nykyistä voimakkaamman maakuntademokraattisesti valitun maakuntahallinnon kautta, jossa olemassaolevaa toiminnallista mallia tarkasteltaisiin muuttuneiden kokonaisuuksien kannalta.
Tässä ajatusrakennelmassa on vain yksi mutta; tämä malli ei ole poliittisesti kuranntti kun Kepun hallintovalta päättyisi tai merkittävästi heikentyisi maakunnissa.
Tässä maakuntamallissa esim. terveys- ja sosiaalipalvelut järjestettäisiin maakunnallisesti tai sitten kokonaan Kelan organisaation puitteissa. Vähenevien resurssien jako tulisi näin järkevämmäksi.
Nyt esilläoleva "uusi kuntajakokartta" ei juuri asiaa paranna, tarvitaan perusteellinen muutos. Itse asiassa tälle olisi nyt oiva ajankohta kun Kepu on pahasti oppositiassa, Kepua lukuunottamatta tätä ei vastustaisi mikään muu puolue. Nyt näyttää siltä, että koko kuntauudistuksessa järjen käyttö on kiellettyä, uudella kuntajaolla ei saada mitään merkittävää parannusta aikaiseksi.
tutkijs Pohjanmaalta
pohjan poika
Olemme joskus aiemminkin asiasta tainneet jutella?
Eihän "uusi" kuntajakokartta eikä edes sen testattu uudempi versio asiaa muuta. Ei sekään, vaikka Jyrki-boy onnistuisi kuntavaalit siirtämään. Ongelmat ovat jo kasvaneet mittoihin, joissa kukaan ei enää vaan uskalla, äänien menettämisen pelossa. Voisin kuvitella, että ainoa puolue, jolla olisi edellytykset uskaltaa, siis kristilliset, ei sekään uskalla. Vaikka katsookin ehkä olevansa erityisessä suojeluksessa.
Ainakaan eivät kuntauudistukseen uskalla oikeasti koskea: kepu, demarit, persut, ruåtsalaiset, vasurit... unohtuiko joku? Kokikset antavat ymmärtää uskaltavansa, mutta kun realiteetin ruskea esanssi iskee potkuriin, saattaa hyvin valmistellulle perääntymiselle tulla tarve? Yli vaalien menee, ellei...
kaikissa puolueissa sallita yksittäisten kansanedustajien järjen käyttöä nappia painettaessa. Ja siitäkin huolimatta uskon, että ei ns. parlamentaaristen ratkaisujen avulla tästä ei vapaaehtoisesti tule lasta ei paskaa ainakaan vielä tällä vuosikymmenellä.
+++ Ainakaan eivät kuntauudistukseen uskalla oikeasti koskea: kepu, demarit, persut, ruåtsalaiset, vasurit... unohtuiko joku? +++
Hakki,
mihin perustat tämän? Minusta tässä muutoksessa olisivat poliitisen vallan menettäjiä vain ja ainostaan Kepu? Mitä muut menettäisivät kunnallisen vallan siirtumisessä demokraattisesti valitulle maakuntavaltuustolle? Kaikki muut puolueet Persut mukaanlukien olisivat voittajia. Please tarkenna :-)
tutkija Pohjanmaalta
pohjan poika
Lopputulos saattaisi olla kuvaamasi "poliitisen vallan menettäjiä vain ja ainostaan Kepu". Tosin ei sekään ole varmaa. Eikä edes ihmisten osalta itsetarkoitus. Mutta kuntakokoihin koskeminen on aiheen tunnepitoisuuden vuoksi niin vaarallista, että mikään noista mainituista, ei äänten menettämisen eli oman olemassaolon pelosta uskalla. Jollain muulla puolueella kun menisi ehkä vähemmin huonosti?
Mieluummin ajetaan vaikka maa konkurssiin, kuin se riski otettaisi.
Tässä juuri meikäläisten parlamentaarisen politbyrokratian seuraus. Puolueen intressi ohitta kansalaisten ja kansakunnan intressin mennen tullen.
Lähetä kommentti