tiistai 12. marraskuuta 2013

SoTe selvitys ja 3 x 800 mg Ibusalia




Kannattaisiko sote-selvitystä käsitellä asiakaspalvelun lähtökohdista?

Akuutti hammassärky kyllä hoituu särkylääkkeillä. Vaan kuinka kauan?





Lauantaina alkanut särky jatkuu edelleen. Oman terveyskeskuksen hammasshoitolaan en päässyt, ei ole aikoja. Keskitettyyn hammashoidon särkypäivystykseen en pääse, koska eilen hoidin ensin tyttäreni ei-kiireellisen aikavarauksen, johon ei ole sen jälkeen vastattu, eikä järjestelmä ilmeisesti käsittele kuin yhden "toimeksiannon" yhdestä numerosta kerrallaan. Kun sitä ei hoideta, ei ao. numerosta enää särkypäivysstykseen pääse. Automaatti vain kertoo: "Numeronne on jo tallentunut järjestelmäämme. Soitamme teille takaisin."

Myönnän, että ongelmani on mitätön, ainakin verrattuna siihen 10 miljardin vuotuiseen elvyttämiseen, jonka suurin syyllinen lienee poliitikkojemme kyvyttömyys selvittää kokoonkeittämänsä sotku. Mutta ettei samasta puhelimesta voi hoitaa kahta asiaa, jos ei virkamies ole ensimmäistäkään vielä hoitanut, on osoitus poliittisesta typeryydestä potenssiin 10. Ja turhasta verojen maksamisesta.


5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hakki,

pahoitteluni hammassärkysi johdosta. Ikävä vaiva, todella ikävä.

Minulla on vastaanalinen kokemus täällä toisessa EU-maassa. Koko yön jatkuvan hammassäryn jälkeen raahauduin aamulla yksityishammaslääkärilleni, joka on kassalääkäri. Minulla ei ole aikaa varattuna, mutta pienen odottelun jälkeen pääsen käsittelyyn. Otetaan koko hammasrivistön röngtenkuva, josta todetaan juuritulehdus. Hammaslääkäri varaa ajan hammaskirurgille, parin tunnin kuluttua olen leikkauspöydällä turpa puudutettuna ja kohta juurenkärki poistettuna.

Näin toimii terveydenhoito asiakaslähtöisesti. Suomessa on hommaa hoitamaan perustettu virasto nimeltä terveyskeskus, jossa itse organisaatio on substanssia, toiminnan jäädessä sekundääriseksi.

Mainittakoon, että koko terveyskeskusjärjestelmä kopoioitiin 1:1 entisestä DDR:stä. DDR on kuollut ja kuopattu, mutta sen haamu elää ja kukoistaa yhä suomalaisissa organisatioissa, koululaitoksessa (peruskoulu) ja terveydenhoidossa.

tutkija Pohjanmaalta

Hakki kirjoitti...

PohjanPoika

Ennen tätä olen ollut kaikin puolin tyytyväinen terveyskeskuksen toimintaan. Sekä hammashuollon, tavallisten lääkäri- ja terveydenhoitajakäyntien osalta. Siitä huolimatta, että kauhutarinoita järjestelmän rappeutumisesta liikkuu kasvavassa määrin.

Huolestuttavinta asiassa on, että aivan ilmeisesti poliittinen pääytöksenteko - tai oikeammin sen puute - rapauttaa hyvän systeemin. Olisiko kyse puoluepoliittisesta, ideologisesta tarkoituksenmukaisuudesta?

Anonyymi kirjoitti...

Hakki,

+++ Olisiko kyse puoluepoliittisesta, ideologisesta tarkoituksenmukaisuudesta? +++

Kyse on hyvinvointiyhteiskunnan alasajosta, se on nyt ajan agenda.

tutkija Pohjanmaalta

Hakki kirjoitti...

Pohjanoika

Niinhän se on. Luepa juttu:

http://tyhmyri.wordpress.com/2013/11/11/seka-oikeisto-etta-vasemmistopuolueet-suomessa-kayvat-sotaa-pienituloisia-vastaan-kyyninen-kommentti/

tai

http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2011/04/imfn-tahto-suomelle-leikkausvaatimus.html

Taidat osua Bilderbergeinesi aika ytimeen. ;-) Sittenkin.

Hakki kirjoitti...

Täytyy oikein erikseen kiittää ja "ylistää" keskitetyn ajanvarauksen henkilökunnan ymmärtämystä ja palvelualttiutta.

Kun ensin olin saanut "tuomion", joka ei virallisesti ollut kiireellinen (palvelutakuu - vastaantto odotus max 6 kk.) minulla nyt on jo aika ensi viikolle. Erityisesti asian merkitysta korostaa vielä se, että asiaa hoitanut otti sen "omaksi asiakseen" eilen ja palasi asiaan jo nyt!

Ei tällaista palvelua saa järjestelmiltä, ideologioilta eikä rahoitusjärjestelmiltä vaan yksittäisiltä, motivoituneilta ihmisiltä.

Uskoni julkisen terveydenhoidon toimivuuteeen palasi entiselle tasolleen. Ei tällaista järjestelmää saa rapauttaa.