torstai 16. elokuuta 2007

Kysymys Tampereen kaupungille - Mitä kuuluu Olkahisen koululle?




16.8.2007 14.37 | hakki47 | Hyvinvointi, Työelämä, Talous, Ihminen

Viime lukuvuoden lopulla kirjoitin Olkahisen koulusta. Samalla aiheella voi uudenkin aloittaa.

Joku porukka, ilmeisesti koulun opettajat tai vanhemmat tai molemmat olivat kehittäneet jotain uutta, ratkaisemaan poikien ja tyttöjen kehittymisongelmia koulussa. Kannattaa tietysti muistaa, että ao. koulu toimii ala-asteikäisten opinahjona, eli juuri niiden kanssa joiden varaan kansallisia innovaatioita pitäisi tulevaisuudessa rakentaa.

Tämä uusi juttu oli opetuksen antaminen osin sukupuoliperusteisissa luokissa (tytöt keskenään, pojat keskenään) ja mm. perusopetuksen (kirjoittaminen, lukeminen, laskeminen, käsityöt) toteuttaminen siten, että pojat kiinnostuvat oppimisesta ja tytöt saavat rakennettua itsetuntoaan vahvemmaksi.

Jos jotain pitäisi opetusalalla rahoittaa, niin tällaisia ilmeisesti kokemuksesta ja käytännön tarpeista lähtevää yrittämistä.

Ehdotin, että Innovoinnin huippuyliopistoon valtion budjettiesityksessä varatuista noin 500 Miljoonan euron vuosittaisista, “ylimääräisistä” rahoista irrotettaisi riittävä määrä Olkahisen koulun kokeilun jatkamiseen. Se tulisi lisäksi korvamerkitä siten, että vain uudistusta ajaneet tahot saavat osallistua lähestymistapansa kehittämiseen määräajan.

Hyödyllinen summa olisi ollut suuruusluokkaa 1 prosentti tai ehkäpä vain 1 promille. Varmaan 0,1 promillelläkin voisi selvitystä jatkaa ja laajentaa. Siinä sitä olisi konkreettista tasa-arvotupoilua, konkreettista luovuutta ja yhteiskunnan kehittämistä. Eikä maksa paljon.

Kysymys Tampereen kaupungille: (joku varmaan teilläkin näitä blogeja lukee)
Saiko selvitys ja kehitystyö jatkoa?
Kuinka paljon?
Miksi?

PS.

Saa Sailaskin vastata, tai Sarkomaa tai vaikka pääministeri. Ja kuka tahansa saa kommentoida.

Ei kommentteja: