Olen jo monta, monta vuotta ihmetellyt miksi mm. meidän suomalaisten pitäisi maksaa lentäjille ylisuurta palkkaa (kaikkine lisäetuineen) ilmailualan kansainvälisen kartellin vuoksi. Ylimitoitettuja palkkoja ja eläkkeitä ihmisille, jotka tekevät käytännössä samaa tehtävää, ja suurin piirtein samoilla edellytyksillä kuin mitä edellytämme linja-autoa kuljettavalta? Enkä todellakaan itse yritä sen paremmin ylentään kuin alentaa kummankaan ammatillista osaamista.
Ainoa ero niissä lienee, että toisessa ammatin harjoittaminen voi loppua kerran puolessa vuodessa pakolliseen terveystarkastukseen. Suositeltava käytäntö myös niille, joilla sitä nyt ei ole? Ai niin. Ja liikennelentäjiltä edellytetään englanninkielen ilmailukielen fraseologian osaamista. Sen osaa opetettu apinakin.
Onko maksamamme palkan ero sen väärtti?
Nimimerkki
25 vuotta lentolupakirjan omannut
PS.
Selitykseksi ei käy, että lentäjät pakenevat muuten ulkomaille. Halukkaita riittää. Ja juristit hallitsevat sopimustekniikan.
tiistai 17. helmikuuta 2009
Apinat ilmaan?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
2 kommenttia:
Lisäisin vertailuryhmään veturinkuljettajat.
Juuri "ilmailualan kansainvälisen kartellin vuoksi". Yhtä hyvä syy kuin Hennesy, jota lentäjä ei juuri voi ottaa - ei edes 0,5 edestä. Veturi-, ratikka ja linja-autokukuski voi ottaa sentään senverran.
Lähetä kommentti