keskiviikko 9. lokakuuta 2013

Suomessako on riippumaton ja itsenäinen oikeuslaitos? Kanan paskat.



Kun puolueet, siis poliitikot tai oikeammin noin 40 kansanedustajaa aikoinaan jäi kiinni lain rikkomisesta vuonna 2008, vieläpä itse säätämänsä lain rikkomisesta, ei heille seurauksia juurikaan ollut. Pahalta haiseva, lain järjestelmällinen rikkominen kuopattiin vaivihkaan, palauttamalla nuo näppejä polttavat vaalirahat antajalleen Kehittyvien Maakuntien Suomi-yhdistykselle. Palautettiinko kaikki jäi ehkä mediamylläkässä selvittämättä?


Kun raha arkkuun tipahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa? Ei ehkä ihan, mutta nopeasti säädettiin uusi laki, jonka pitäisi estää rikokset. Jatkossa. Kun ei aiempaakaan noudatettu jää nähtäväksi, miten se uusi auttaa? Mutta ilmeisesti näin saatiin menneet synnit anteeksi? Ja varmaan jossain vaiheessa syntien muisto on mahdollista vaientaa kuoliaaksi?


Poliittiselle eliitille sopi edellinen keino varsin hyvin. Vain sillä on sekä oikeus että velvollisuus säätää, mikä maassa on laki. Tosin tannehtiva lainsäädäntö ei länsimaisittain ajattelevasta ihmisestä tunnu kovin oikeudenmukaiselta, mutta sattuuhan sitä. Ja onhan vaalikarjan muisti onneksi kovin lyhyt.


Talaudellisella eliitillä ei tasavaltaisessa demokratiassa ole suoraa oikeutta säätää lakeja. Siihen tarvitaan kansanedustajia, oikeastaan puolueita. Joten, jos taloudellinen eliitti rikkoo lakeja, se ei selviä siitä vain itse lakia muuttamalla. Siihen se tarvitsee uuden lain tulkinnan. Kuten nyt, kun taas yksi sitä edustavista on jäänyt kiinni veronkierrosta. Ensimmäisen linkin mukaan vielä 200 uutta odottaa. 


Kansalaisen perspektiivistä lain säätäminen ja sen tulkinta ovat arkipäivän seurauksiltaan yhdentekeviä. "Kusessa oot kumminkin." Mutta eliittiä eivät meillä koske samat säännöt? Tätä jäin uudestaan miettimään Bertel Pauligin uutisen johdosta ja päätin sitä kommentoidakin. Koska Pravdan moderointiin ei voi koskaan luottaa, on syytä kommentti tähänkin kirjata:



"Ja korkein oikeus on sitten linjannut, että tiukan laintulkinnan mukaan tätä verojenkiertäjien porukkaa - ja niitä on paljon lisää Olliloiden, Ehrnrothien ja Pauligien lisäksi - ei voi panna rikosoikeudellisesti syytteeseen. Perusteena on "ne bis in idem" - ei kahdesti samasta - periaate. Veronkorotusta kun pidetään jo rangaistuksena. http://www.talouselama.fi/uutiset/kohta+veronkiertaja+saa+syytesuojan+uudella+keinolla/a2207177

Ja onhan se ikävää, kun kiinni jäätyään joutuu maksamaan enemmän. Mutta ei veronkorotus ole rikosoikeudellinen rangaistus. Se on ennemminkin sukua poliitikkojemme lainvastaiselle  vaalirahalahjomien ilmoitusten laiminlyönnille, jota Kehittyvien Maakuntien Suomi aikoinaan käytti hyväkseen. Sukua lähinnä siksi, että ilmiselvän lain rikkomisen seurauksena ei silloinkaan ollut oikeusprosessi lahjoman vastaanottajia vastaan. Kansalaisen kannalta on tässä tilanteessa ehkä siunaksellista, että veronkiertäjillä ei nyt ole suoraa mahdollisuutta muuttaa lakeja, kuten puolueilla aikoinaan?

Koska kyseessä oli kesällä vaivihkaa, 6 - 5 enemmistöllä tehty  uusi laintulkinta, on siis olemassa ainakin toinenkin. Siis se vanha. 

Mikä mahtaa yhdistää poliitikot ja tämän veronkiertäjien porukan toisiinsa? Oikea vastaus ei ole ilmeisin, eli Perheyritysten liitto. Ei ainakaa yksin, joten ei liene syyttä sitä rikollisorganisaatioksi kutsua? Vielä?

Mutta jää kyllä ihmettelemään kenen oikeutta tämä korkeimman oikeuden päätös palvelee? Veronmaksajien vai veronkiertäjien? Tavisten vai varakkaan, ehkä rikkaankin eliitin?

Vai onko niin, että Korkein Oikeus on roomalaisen oikeuden innoittaana etääntynyt laintulkinnassaan lopullisesti läheisemmästä, kansallisemmasta perinnöstä?



"Samoin hänen myös tulee muistaa tuomarinviran olevan asetetun yhteisen kansan hyödyksi eikä tuomarin omaksi hyödyksi." Ja näinä kasvavien tuloerojen ja  jakautuvan kansakunnan aikoina on muitakin jakolinjoja kuin tuomarit ja yhteinen kansa."

Toivotaan(?) nyt sitten edes, että tämän uuden tulkinnan vaikutukset kansalaisten oikeustajuun eivät vedä vertojaan Kallin källin seurauksille. Vai pitääkö toivoa, että Korkein Oikeus käsittelisi asian uudestaan? 


PS.

Halkolan Kristiina lauloi nuoruudessani "rienaavasti" laulua 20 perheestä. Taisi ymmärtää vain osan?





Ajat ovat muuttuneet. Pitäisikö jonkun nyt alkaa laulaa 200 ihmisestä kerrallaan? Ryhmittäin? Istuvat nimittäin luvut nyt yhtä hyvin kansanedustajien määrään kuin jonossa oleviin uusiin tulkintoihinkin.



PPS. klo 09.34

Täsmennän HSn kommenttiani: Kehittyvien Maakuntien Suomi ei rikkonut lakia antaessaan ehdokkaille vaalirahaa. KMS toimi lain mukaan. Rahaa saaneet ja sen ilmoittamatta jättäneet edustajat sen sijaan rikkoivat. 


PPPS. klo 13.00

Asian merkityksen vuoksi kirjaan tähän samalla Granpa Igorin kommentin.

Tuo KKO:n ottama uusi laintulkinta on tervetullut. Sen tarkoitus ei ole suinkaan suosia rikollisia vaan vihdoinkin ottaa Suomessakin käyttöön tuo oikeusperiaate ettei samasta rikoksesta voida tuomita kahteen kertaan.

Ei pidä unohtaa, että veroviranomaisella on edelleen entisenlainen oikeus tehdä rikosilmoitus veronkierrostamutta ei samaan aikaan säätää veronkorotusta toiseksi rangaistukseksi hallinnollisessa menettelyssä.

Tässä hyvä oikeudellinen selvitys aiheesta.


Tuo Igorin linkissä oleva Suomen valtiosääntöoikeudellisen seuran ajankohtaispalstalla julkaistu artikkeli selvittääkin asian hyvin ja sekä perustelee että oikeuttaa Igorin kommentin.....sinänsä.

Näin lakia korkeintaan "kaupunkilaisjärjellä" tulkitsevan kannalta kirjoituksen kolmas (Jarno Liski) kommentti kertoo, miksi kaikesta huolimatta kansalaisella on oikeutettua syytä tyytymättömyyteen. 


Miksi KKO:n sitten oli kiirehdittävä muuttamaan tulkintaansa laista, jonka se tiesi hyvällä todennäköisyydellä olevan enää kuukausia voimassa? Etenkin kun se kaatoi monen monituista rikosjuttua. Tätä minä jäin ihmettelemään.
Sinänsä kai ymmärrettävää, että oikeuslaitos toimii omassa tahdissaan, eikä paljon sivuille vilkuile, mutta ymmärrän kyllä niitä, joiden oikeustajua pari sataa kaatunutta talousrikosjuttua loukkaa. En tosin tiedä, kuinka moni niistä olisi ollut jatkettavissa HE 191/2012 voimaan tultua. Ilmeisesti kaikki, joissa veronkorotus ei ole vielä lopullinen?


PPPPS.

Enkä ole koskaan vielä joutunut havaitsemaan, että noin 1.000 sivujeni katsojista löytyy kaiken maailman nimikkeiden (vampyirstat, statsearsch, numero/nimiyhdistelmien) taakaa USAsta.

2 kommenttia:

Igor kirjoitti...

Tuo KKO:n ottama uusi laintulkinta on tervetullut. Sen tarkoitus ei ole suinkaan suosia rikollisia vaan vihdoinkin ottaa Suomessakin käyttöön tuo oikeusperiaate ettei samasta rikoksesta voida tuomita kahteen kertaan.

Ei pidä unohtaa, että veroviranomaisella on edelleen entisenlainen oikeus tehdä rikosilmoitus veronkierrosta mutta ei samaan aikaan säätää veronkorotusta toiseksi rangaistukseksi hallinnollisessa menettelyssä.

Tässä hyvä oikeudellinen selvitys aiheesta.

Hakki kirjoitti...

Enpä usein toimi siten, että siirrän kommentin ja vastineen alkuperäiselle sivulle. Kun on mahdollista, ellei peräti todennäköistä, että läheskään kaikki artikkeliin tuttustuvat eivä kommentteihin katso, on nyt näin mielestäni syytä menetellä.

Tilanne oikaistunee vuoden vaihteessa.