keskiviikko 15. heinäkuuta 2009

Haluatko maksaa ideologian puhtaudesta?

Ulkoistaminen tai yksityistäminenkään harvoin onnistuu. Siis ainakaan siten kuin on ajateltu. Ja useimmiten, Murphyn lain mukaisesti tekemiset, jotka ei voi mennä pieleen menee kumminkin. Maksajasta ei liene epäselvyyttä? Asiakashan se.

Napakka "kauhistelee" tänään minne autoveron tuotto häviää. Minä taas eilen kauhistelin, miten katsastuksen käy Ruotsissa. Aikovat kuulemma seurata Suomen tietä. Hyvä Suomi! Saatiin peesaaja.

Voi kaikki te ruotsalaiset autoilijat. Sääliksi teitäkin käy. Kävin nimittäin eilen katsastamassa autoa. Väärään aikaan, luonnollisesti. Ajankohdan muutosten perässä kun en ole pysynyt. Vanhaan hyvään aikaan oli kai niin, että rekisterin viimeinen numero ilmaisi kuukauden + / - 1 tai kaksi kuukautta. Oli selvää ja yksinkertaista. Ehkä liiankin? Nyt kävi ilmi, että .... tulen uudestaan sitten ensi vuonna.

Mutta mikäpä häiriö nyt moinen olisi. Mutta jos olisin joutunut katsastamaan hinnaksi olisi tullu pyöreät 92 euroa! Lähes kuukauden bensat, eikä sekään litku halpaa ole. Olen muistavinani ajan, jolloin katsastus maksoi 20 euroa? Muistanko oikein? Tämäkö on sitä yksityistämisen siunauksellisuutta? Jos on, palauttakaa valtiollinen katsastustoimi, heti.

Toinen vaihtoehto saattaisi olla poistaa katsastuspakko. Kokonaan. Haittavaikutuksena saattaisi luonnollisesti olla etelän matkojen kysynnän lasku, kuten muistan jonkun lehden ilmoittaneet kysyttäessä miten katsastusyrittäjien voitot käytetään.

Ei ideologiasta kannata näin paljoa maksaa! Toisaalta, jos kerran me niin miksei sitten svenskitkin?

8 kommenttia:

Jyrkik kirjoitti...

Niin. Ollaan nyt tästä ihan hiljaa Ruotsiin päin. Kyllä ne siellä saavat tuossa katsastusasiassa joutua samaan jamaan kuin mekin. On sieltäpäin tänne meille otettu niin paljon kaikkea vähemmän hyvää peruskoulusta alkaen.

juhamatti kirjoitti...

Mielenkiintoinen probleemi tämä katsastustoimi. Katsastutin tässä taannoin pienen japanilaisen kauppakassimme, oli vasta toinen kerta ko. autolle. Yhtään vikaa ei tähän mennessä ollut
ilmennyt, ei katsastuksessakaan. Hintaa kertyi tasan 90 €. Katsastusmies oli etsivinään josko jostain löytyisi edes jotain sanottavaa, ei löytynyt , 40000 tkm ajetusta tallissa pidetystä ajokista.
Hän sai vetkuttelulla kulumaan operaatioon lähes puoli tuntia. Se on ilmeisesti kohtuuaika hintaan nähden.

Muistan minäkin vanhat hyvät ajat jolloin lysti maksoi todellakin sen 100 Mk, noin. Joskus vein syyniin todellisen pommin, vain hakeakseni insinöörin laatiman vikalistan. Yllätys oli suuri, alle 10 minuutin läpiajon jälkeen leima papereihin ja hyvää matkaa, tervetuloa meille ensi vuonnakin. Kotiin päästyäni alkoivat etujarrut kirskua. Olivat palat katsastuksessa kuluneet loppuun.

Jostain näiden esimerkkien välistä löytyisi toimiva tapa. Ainakin uudemmille autoille luulisi merkkikorjaamon kirjoittama todistus riittävän. Käytännössähän takuiden voimassaolo edellyttää
yleensä vuosittaista huollossa käyttämistä. Virallinen syynäys alkaisi jossain kymmenen vuoden iässä. Nykyaikaisella autolla pääsee vähintäin 150000 Km. vaihtamalla vain rutiinilla
määräajoin kulutusosia, liikenneturvallisuuden lainkaan vaaratumatta.

Kyseessä on tietenkin erittäin hyvä bisnes, jossa kilpailu ei juurikaan toimi. Poikkeuksena ainakin Joensuun seutu, jossa henkilöauton sai katsatettua viime keväänä jopa 19€ ilman päästömittausta.

Mikähän siinä jälleen on, kun meillä Suomessa on olevinaan markkinatalous, ja hintojen tulisi määräytyä kysynnän ja tarjonnan mukaan, kartellilainsäädäntö, haloo, herätys!

On se niin väärin!

hakki47 kirjoitti...

Jyrkik

Olet luonnollisesti oikeassa. Lupaan, että en asiaan palaa.

hakki47 kirjoitti...

juhamatti

Vasta eilenhän totesimme, että "jos kansa on valmis maksamaan tuplasti niin sen se joutuu myös maksamaan. Bingo!!! Suomalainen ei valita." ja "kansa aina kaiken maksaa, pidetään se mahdollisemman valveutumattomana ja mistään mitään tietämättömänä niin rahaa tulee".

Taidan yrittää hankkiutua Joensuuhun autoa katsastamaan. :-)

Tobe kirjoitti...

Kilpailun puutteesta tämä johtuu ja se on päättäjien vika se sellainen monopolien suojelu.Katsokaapa autohuoltojen hinnoittelua kun homma vapautui.Merkkikorjaamot ihan lirissä yritysasiakkaat ainoina maksavat heidän kulujaan.Lomautusta ja sulkemista siellä jo muutaman vuoden.
Joillakin pienillä privaateilla menee oikein lujaa kun ei meinaa aikaa saada millään ja merkkipuolella palvelu parani huimasti..sisäpesutkin på köpet pyytämättä ja yllätyksenä.Miksei katsastushomma toimi samoin...en tunne asiaa..joku sai jotain joltain ja nyt yhdellä on melkein kaikki pisteet....A1 luokkaa kansan kannalta....sori Ööö1.

hakki47 kirjoitti...

OrNot

"Kilpailun puutteesta tämä johtuu ja se on päättäjien vika se sellainen monopolien suojelu." Sitähän se.

Virkamies kun parleeraa paljon mieluummin ison virman kanssa, oli se sitten monopoli tai ei, kuin muutaman kymmenen tyhjätaskun kanssa. Eihän ne perkeleet ymmärrä tarjota edes kahvia, lounaasta, päivällistä, viikonlopun strategiaseminaarista nyt puhumattakaan. Mokomat tyhjätaskut.

Olen tainnut asiasta jotain kirjoittaakin. Oliko jotain sellaista, että yhteiskunnan tulisi määritellä markkinatalouden pelisäännöt? Jonkun kai sekin on tehtävä. Ei ne itsestään synny.

juhamatti kirjoitti...

"Yhteiskunnan tulisi määritellä markkinatalouden pelisäännöt ", sopii , kunhan joku määrittelisi sen yhteiskunnan joka määrittelisi pelisäännöt, joka määrittelisi markkinatalouden pelisäännöt....Huh, huh.

hakki47 kirjoitti...

Suomessa se päätöksentekijä istuu Arkadianmäellä. Ellei ole lomalla. Eduskunta päättää ne pelisäännöt, joiden puitteissa markkinatalous Suomessa toimii.

Ja ihan vaan vastaväitteiden varalta; on selvää, että pelisääntöjä määritellessään otetaan mm. kansainvälisen elämän realiteetit ja tehdyt sitovat sopimukset mm. EU. Siitä huolimatta olen vakuuttunut siitä, että valinnan mahdollisuutta riittää,jopa siinä määrin, että ennemmin pohteeksi tulee kansanedustajien ja virkamiesten luovuus.