maanantai 29. kesäkuuta 2009

Läpinäkyvä puolue- ja vaalirahoitus

Tilaisuus tekee varkaan. Aina.

Kuten viimeinen vuosi on kaikille meille osoittanut; tilaisuus tekee varkaan. Aina. Puolueitten ja kansanedustajien moraali on täsmälleen yhtä tarkoitushakuinen kuin yksittäisten kansalaistenkin. YLE kertoo Tuija Braxin todenneen , että vaalirahoituksen muutoksen pitää olla voimassa jo seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Hänen mukaansa uuden lain lähtökohtana on, että vaalirahoituksen julkistamisen velvoitteesta tulee laajempi kuin kampanjakatossa on. Uusi laki koskisi puolueiden kampanjarahoituksen lisäksi myös puolueiden rahoitusta ja puolueita lähellä olevien tahojen rahoittamista. Lisäksi lakiin kirjataan sanktiot ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta.

Tuija Braxille ja Lauri Tarastille terveisiä. Tarkastakaan ensin, missä määrin nykyisen työryhmän miehitys vastaa puolueettoman asiantuntemuksen vaatimista. Puolueitten edustajat eivät ole omassa asiassaan puolueettomia. Eivät voi olla, vaikka kuvittelisivat olevansa Jumalasta seuraavia. Heitä työryhmä voi kyllä käyttää asiantuntijoina. Mutta jos he muodostavat työryhmän pääosan, lopputulos on tiedossa jo etukäteen.

Se on sama kuin viimekesäinen tilapäisratkaisu, joka ei puuttunut perusongelmaan millään tavalla. Tai samanlainen kuin Eduskunnan hyväksymä vaalirahalaki, joka käytännössä vain ja ainoastaan sementoi nykyisten eduskuntapuolueiden kartellin, monopolin kansalaisten vahingoksi. Koska sen jälkeen ei uusia sisään pääse.

Toimivan mallin pohja on jo olemassa

On hyvä, että yhdestä demokratian toimivuuden edellytyksestä, rahoituksesta puhutaan. On korkea aika. Nykyisen järjestelmän jatkaminen näivettää demokratian varmasti. Uutta rakennetta ja asennetta tarvitaan. Ja yhtä vähän kuin sodasta päättämisen voisi jättää sotilaitten ratkaistavaksi, yhtä vähän puolue- ja vaalirahoituksesta päättämisen voi jättää poliitikkojen ja puolueitten ratkaistavaksi.

Kansalaiset tekevät strategiset valinnat

Ja niin meidän pitääkin. Sitä emme voi kellekään muulle delegoida. Tämän vuoksi lainsäädännön muuttaminen on aloitettava yhtä pykälää ”korkeammalta”, kansanedustajan ja puolueen eduskuntaryhmän/puolueen suhteesta Eduskunnassa.

Puoluekuriin ei voi vedota

Lakeja on muutettava siten, että kansanedustajalla on perustuslain mukaan täysin vapaa mandaatti. Kansanedustaja on velvoitettu noudattamaan toiminnassaan vain oikeutta, totuutta ja perustuslakia, ei esimerkiksi puolueensa tai ryhmänsä päätöksiä. Mahdolliset tästä huolimatta tehtävät ryhmäpäätökset eivät sido kansanedustajaa. Mahdolliset puolueen tai ryhmän sanktiotoimet ovat laittomia ja sanktioitava rangaistaviksi.

Äänikynnys on poistettava

Viime vaaleissa lyhennyksiä SSP, SKP, IP, SKS, LIB, KA, KTP, STP, SIK ja YPV tunnuksia käyttäneet puolueet eivät edes yhtenä vaaliliittona olisi saaneet läpi ensimmäistäkään ehdokasta. Kyseessä ovat kaikki Eduskunnan ulkopuolella nyt olevat puolueet. Äänestyskynnyksen (3%) perusteena käytettävä puoluekentän pirstoutumisen vaikutus Eduskunnan toimivuuteen on kestämätön. Se ainoastaan sementoi nykyiset eduskuntapuolueet puoluekartelliksi. Samalla se estää kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia ja politiikan muuttumista kansalaisten tarpeitten mukaan.

Lähtökohtia läpinäkyvälle demokratian rahoittamiselle

Koska vaalirahoitusta ei voi irrottaa muusta puoluerahoituksesta on ne käsiteltävä yhdessä. Ei erikseen.

Vaalirahoitus


  1. Jokainen ehdokas on kirjanpitovelvollinen

  2. Valitut ja varalla olevat ovat ilmoitusvelvollisia

  3. Tilit on tarkastettava ennen valinnan vahvistamista

  4. Ilmoitukset ovat julkisia

  5. Sanktio tahallisesta virheestä paikan menetys, tahattomasta sakkoa enintään X euroa


Puoluerahoitus

  1. Julkisen puoluetuen maksaminen lopetetaan

  2. Puoluerahoitus on annettava perustettavalle rahastolle

  3. Rahoitus on antajalleen verovähennyskelpoista

  4. Varat jaetaan rekisteröidylle puolueille vuosittain, eduskuntapaikkojen mukaisesti

  5. Puolue on kirjanpitovelvollinen

  6. Puolueen kirjanpito (tilit, tulos, tase ja toiminta) ilmoitettava

  7. Ilmoitukset ovat julkisia

  8. Muun ulkopuolisen rahoituksen vastaanottaminen on kielletty (normaaleja jäsenmaksuja lukuun ottamatta)

  9. Sanktio tahallisesta virheestä rekisteröinnin peruutus, tahattomasta sakkoa enintään X euroa


Puolueita lähellä olevia yhteisöjä, ”määriteltynä miten tahansa” koskevat samat säännöt kuin puolueita.

Lain valmistelu ja säätäminen

Sekä

  1. perustuslain muuttaminen täsmentämään kansanedustajan ja puolueen eduskuntaryhmän/puolueen suhteesta Eduskunnassa että

  2. puolue- ja vaalirahoituksen uusi lainsäädäntö on valmisteltava puolueista riippumattoman perustuslainsäädännön asiantuntijoiden toimesta. (Esimerkiksi, KKO:n ja KHO:n presidentit, keskeisimpien yliopistojen oikeustieteellisten tiedekuntien ao. professorit – puolueita kuullaan asiantuntijoina)

  3. Näin aikaansaatu ehdotus käsitellään eduskunnassa normaalissa lainsäätämisjärjestyksessä, kuitenkin siten, että ennen toista käsittelyä asiantuntijaryhmä antaa suurelle valiokunnalle lausunnon niistä muutoksista, joita puolueet ovat heidän ehdotukseensa tehneet.


Luottamus suomalaiseen demokratiaan on palautettavissa

Jollain tämäntapaisella valmistelulla ja lainsäädännön muuttamisella on mahdollista palauttaa kansalaisten edustajien luottamus ensin demokratiaan ja sitten puolueisiin. Pienemmät muutokset jättävät elämään ajatuksen korruptoituneesta puoluelaitoksesta osana politbyrokraattista hallintojärjestelmää. Jota sitten taas muutaman vuoden jälkeen joudutaan muuttamaan, kun puolueet jälleen ovat ryvettäneet muutokset käyttämällä kaikissa järjestelmissä joka tapauksessa olevia "porsaanreikiä".

1 kommentti:

hakki47 kirjoitti...

Ei yksityinen ihminen varmaankaan voi kaikkea lainmuutostarvetta ottaa huomioon. Kiva, että muutkin kundit vähän avittaa. Korruptioon ja Maan Tapaa vie tässä maassa aivan liian monta tietä. MM. seuraava:

"Ylen referoiman Aamulehden selvityksen mukaan moni kansanedustaja on jättänyt kertomatta sidonnaisuuksistaan - mikä tosin on vapaaehtoista. Esimerkiksi merkittävistä taloudellisista omistuksistaan on ilmoittanut vain 23 kansanedustajaa.

- Olen sitä mieltä, että miksei ihan yhtä hyvin merkittävien luottamustoimien ja taloudellisten sidonnaisuuksien ilmoittaminen voisi olla pakollista. Haluan kuitenkin keskustella tästä vielä muidenkin kanssa, Niinistö sanoo.

Uudistus vaatisi lainmuutoksen.

Taloudellisesti merkittäväksi omistukseksi on määritelty yli 50 000 euron sijoitus yhteen kohteeseen tai yli 30 prosentin osuus yhtiön äänivallasta. Luottamustoimia ovat esimerkiksi tehtävät yritysten ja yhdistysten hallituksissa sekä kunnallispolitiikassa."

Tilaisuus tekee varkaan. Aina.