Urpilainen palaa tyhjin käsin Berliinistä mutta ehkä kokemusta rikkaampana? Olemme ilmeisesti onnistuneet ainakin siinä, että kokonaisuuden sijaan koko Eurooppa tuntuu keskittyvän tämän kriisin yhteen pienimmistä osasista? Koko aita on kaatumassa, kun kaikki keskittyvät aidan värimaailmaan.
KL.fin napakassa kiteytettiin euron ja EUn tilanteen kehitys mielestäni oivasti:
Ensimmäinen valuvika
on, että vuoden 1992 alusta voimaan tullut Maastrichtin sopimus eli
sopimus Euroopan talous- ja rahaliitosta antaa jo niin yksityiskohtaisen
perustan euromaiden talouskurille, että pelkästään sen noudattaminen
olisi säästänyt euroalueen nykyiseltä kriisiltä.
Toinen vika on, että euroalueen suurin talous Saksa ja
toiseksi suurin talous Ranska eivät noudattaneet sopimuksen sääntöjä
vuosina 2002 - 2003 antaen näin kaikille euromaille oikeuden olla
välittämättä säännöistä.
Kolmas perusvika on, että unionille vaaditaan lisää
päätösvaltaa talous- ja rahapolitiikassa tilanteessa, jonka on luonut
euromaiden hallitusten jatkuva leväperäisyys taloudenpidossa
Tähän on tultu, sanoisi varmaan nyt jo edesmennyt Kauko Kare. Entäs nyt Pinneberg?
On varsin epätodennäköistä, että ainakaan johtavien
EU-poliitikkojen nykyisellä ”liian vähän, liian myöhään”- strategialla
markkinoiden verenhimoiset hurtat saataisi karkotettua. Ja ne on
karkotettava, jos halutaan uskoa heikoimpienkin euro-maiden voivan panna
taloutensa tasapainoon. Yhden jäsenen ulostaminen ei taatusti onnistu,
sillä USBn yhtä oivan kiteytyksen mukaan
nykyhistoria ei juuri tunne tapauksia, joissa raha- tai talousliitosta
eronnut yhteiskunta jatkaisi elämäänsä ilman sisällissotaa tai
äärimmäisiä yhteiskunnallisia levottomuuksia." Ja mikä alkaa Balkanilla ei ennenkään ole sinne jäänyt. Eikä jää nyt. Osin samoista syistä en oikein jaksa uskoa yhtään lievempiin seurausvaikutuksiin AAA - luokkalaisten mini-eurostakaan, myös senkään vuoksi, että luokittajat eivät anna tyylipisteitä. Pisteet muuttuvat hetkessä kun ensin euro ja sen myötä EU romahtavat.
Alamme siis lähestyä euron ja samalla EUn
olemassaolon happotestiä. Onko tämä konsepti elinkelpoinen? Haluavatko
valtiot sitä? Hyväksyvätkö kansalaiset sen? Ja erityisesti mitä tahtovat
nämä Keski-Euroopan suuret - Ranska ja Saksa, joiden vuosisataisen
eripuran poistuminen on luonut edellytykset mantereemme
rauhoittumiselle?
Jotain on pakko tehdä, mutta mitä? Mikä olisi niin
vahva, niin voimakas viesti Mr./Ms. Markkinavoimalle, että hän ei
jatkaisi hyökkäyksiään? Sen arvo euroissa on sivuseikka, olivatpa
yksikköinä miljardit eurot tai sadat, tuhannet tai enemmän. Kyse on
nimittäin muutenkin ikääntyvän Euroopan tulevaisuudesta.
Liittovaltiokehitys ei tässä ilmastossa nyt taida todellakaan olla mahdollinen. Olisivatko eurobonditkaan
enää tässä vaiheessa uskottava vaihtoehto, vai loisivatko ne vain uuden
haasteen markkinavoimien repiville saalistuksille? Pitemmän päälle
Pekka Väinämön, viimeksi napakan artikkelin keskustelussa esittämä
ajatus kieltää yksityisen finanssisektori oikeus toimia valtion ja kuntien rahoittajana sietäis selvittää, mutta sen vaikutukset eivät jysähdä Mr./Ms. Markkinavoiman kalloon riittävällä voimalla. Sitä ei liioin tee Tobin veron
käyttöön ottaminen pelkästään EUn alueella, eikä edes vaikka se
otettaisi käyttöön kaikissa Länsimaissa. Koko maailmassa ehkä? Entäpä
Ranskan, Saksan ja Ison-Britannian yhteinen ja yksipuolinen euromaiden
tai vaihtoehtoisesti kaikkien EU-valtioiden velkojen takaaminen? Olen tietoinen siitä, että eurobondit ovat kattavampi vakuus, mutta samalla käytössä ”kulunut”, vaikutukseltaan liudentunut.
”Liian vähän, liian myöhään”- strategia ei
yksinkertaisesti toimi, se on nyt jo päivän selvää. Shokkivaikutus, luu
kurkkuun, dramatiikka dramatiikan vuoksi, tilanteen haltuun ottaminen
markkinavoimilta on tehtävä. Tavalla tai toisella, mutta millä tavalla
tahansa. Mitä muita ehdotuksia on tarjolla?
Vaikka mikään ei aiemmin olekaan kansoja paremmin yhteisten intressien edistämiseen johtaneet kuin ”kunnon” sodat yhteiseksi koettua vihollista vastaan, jätän sotilaalliset vaihtoehdot – Libyan kokemuksiin viitaten - tässä yhteydessä tarkastelematta.
PS. (klo 11.47)
Eivät vapauttaneet Saksan perustuslakioikeuden
juristit poliitikkoja vastuusta. Mitä jää jäljelle, kun poliitikoista ei
pelastajiksi ole? Kenraalitko?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti