keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

Taas?

Olisiko sittenkin jotain vikaa siinä, että Nokian kurssi nousee kun se ilmoittaa vähentävänsä väkeä? Ketä varten ihminen tarvitsee sen paremmin yrityksiä, kuin julkisiksi ikoneiksi korotettuja osakeyhtiöitään? Syystä tai toisesta olen edelleen vakuuttunut siitä, että vain itseään ja omaa hyvinvointiaan varten. Mutta.


Nyt historian tunkiolle ollaan siirtämässä suomalainen ikoni, tosin erityisesti vain viimeisen 15 vuoden ikoni, josta suomalaisten on syytäkin luopua. Meiltä kun loppuivat varat. Muutenhan me suomalaiset omistaisimme sen edelleen.


Vai olisiko sittenkin niin, että finanssijärjestelmässä, arvojemme lisäksi, olisi perustavaa laatua oleva systeemivirhe?

5 kommenttia:

hakki kirjoitti...

Taas on blogijärjestelmässä ongelmia, kun ei uusimmat sivua näy.

ToBe kirjoitti...

Tuo Noksun pieni kurssinousu on samaa kuin kaikissa muissakin yhtiöissä samassa tilanteessa.
Kun sijoittajat saavat varmuutta ja näkemystä he siirtyvät ostamaan.Sama reaktio tulee aina irtisanomisista.
Kevyempi kuorma antaa periaatteessa paremman tuloksen.Itse uskon Nokian tekevän vielä paluun "huipulle", mutta en ole varma tapahtuuko se edes 2013-14 vai vasta myöhemmin.Ehkä joku ihan uusi omistajuus koko putkalle.Pois Suomesta?
Ollilan Nokian tarina on nyt eletty.

Onkohan Nokiassa perusongelmana asioiden liian looginen pohdinta.Applen menestys ei perustu mihinkään loogiseen.Valikoima on suppea ja tuotteet helkutin kalliita.Mutta..se tunne-emotiopuoli on niin vahvaa ettei kukaan esitä tyhmiä kysymyksiä.
Eiks ookin helppo ja kiva tää omppu ihan joka päivä arkikäytössä...no onhan se.Ei sitä tarvitse perustella megagiga kameroilla ja ties millä ominaisuudella jota kansalainen ei edes osaaa käyttää.Tunnetta peliin...omena vastaan joku sanahirviö..N828MS..arvaa kumpi voittaa?

hakki kirjoitti...

OrNot

Väittäisin, että ainakin useimmiten valta-asemasta luopuminen vaikuttaa samalla tavalla kuin avioero. Sitä ei enää kovinkaan helposti korjata.

Mistä mahtaa se emootiopuoli lähteä? Olipa kyseessä mikä merkki tahansa. Estetiikasta tai oikeammin asiakkaiden enemmistön mieltymyksistä. Mutta yhdestä asiasta on omenaa kiittäminen. Monopolin murtamisesta. (Vaikka varmaan Jobs olisi mielihyvin Gatesin tilanteessa?)

ToBe kirjoitti...

Emotio ei ole perusteltavissa oleva asia...se on kuin luovuus jota joko on tai ei ole.Olen koko ikäni kuullut tarinoita miten luovuutta voi opiskella ja se että luovuus on loogisen päättelyn kautta saavutettavissa.Vaikka De Bono kirjoitti aiheesta jo 70 luvulla varsin hyviä tekstejä olen yhä vakuuttuneempi ettei asiaa voi selittää koska se on tunnetila.
Jonkun tuotteen imu on kuin rakkaus.Harvoin sitä osaa selittää ulkopuolisille.Naisista sanotaan, että he päättävät rakastua johonkin ja se päätös on yleensä hyvin vahva ja luotettava.Sen muuttaa vain uusi rakkaus ja kynnys uuteen suhteeseen on yleensä hyvin korkea.
Miehistä en uskalla sanoa koska on omakohtaista kokemusta.Mies tuskin päättää mitään - hän vaan rakastuu ja luulee tehneensä itse päätöksen.Apple on saavuttanut sellaisen tason missä ei tarvitse perustella.Ompputuotteiden veteraanit saattavat kääntää selkänsä vasta sitten kun kokevat tuotteen liian yleiseksi ja normitavaraksi, joka ei anna enää sitä prestiisiä ja arvonantoa minkä se aikoinaan antoi.Jos joku osaa luoda uuden "ompun" jolla on parempi tunne tarjolla sen nousua ei estä mikään.Jos Keilaniemessä annetaan järkevien ja loogisten suunnitella uusi vallankumous se ei ole vallankumous vaan suunnitelma sellaisesta.
Nokian kannattaisi hankkia mahdollisimman paljon uusia kasvoja ja antaa tilaa jollekin mitä ei vielä ole.
Jos MS yhteistyö synnyttää omppuun verrattavan tuotteen kilpailijaa halvemmalla on koko homma epäonnistunut.Pelkkä mittakaavaetu ei johda mihinkään.Nokialla oli aikoinaan myös paras tuote-mihin se ajatus on kadonnut? Nokia maksoi enemmän! Se on historiaa.
Otanpa esimerkin..aikanaan oli markkinoilla Vauxhall niminen englantilainen auto.Auto oli sama kuin vastaava Opel...ihan sama paitsi nokkapelti. Opel tehtiin saksassa ja Vauxhall englannissa ja belgiassa.TM kirjoitti että nyt kannattaa ostaa Opel vauxhall nimisenä kun se maksaa 15% vähemmän.Vauxhall ei mennyt kaupaksi ja se merkki jäi brittien kotimarkkinoille kitumaan.Opel taitaa olla taas euroopan myydyin automerkki.Brandi on tunnetta ja sitä vastaan ei voi järjellä sotia.

hakki kirjoitti...

OrNot

Edward De Bonon kirjat olivat ihan kivaa luettavaa, mutta eivät hänen oppinsa kyllä luovuudelle ihan kunniamerkkejä tuoneet. Muistan, Olisiko tuo ollut talvi 1979 tai -80 kun Ranskassakin tuli lunta ja kunnolla. Olimme heti vuoden vaihteen jälkeen seminaarissa Hotel Byblossa, Saint Tropezissa kun sähköt menivät. Luova ongelmanratkaisija De Bono, jonka esiintyminen perustui piirtoheittimen käyttämiseen, yritti avittaa tilannettaan työntämällä kynttilää sinne missä lamppu normaalisti paloi.

Tuosta Nokian aiemmasta menestyksestä olen miettinyt, mikä mahtoi olla insinööritieteitten lisäksi keskeisin menestystekijä? Taisi olla design. Ne vekottimet olivat tyylikkäitä aikanaan. Pelkällä insinöörityöllä ja designella ei sinne asti enää ole asiaa. Tarvitaan todella tunne, tarina, johon opetuslapset uskovat ja haluavat kaikille todistaa elämänsä kohokohtana.

Joten eipä ole Elopilla helppo tie, vaikka se Seattleen veisikin.