keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Pitäisikö itkeä

vai saisiko nauraa. Ja tässä tapauksessa röhönauraa?  Suomen ennätys: Yksi työntekijä, 21 henkilöä ohjaa toimintaa, kertoo KL.fi juuri nyt. Tavallisestihan olemme moisen touhun yhdistäneet julkiseen sektoriin.


Mutta vartohan. Mitä yhteistä on Lohjan Puhelimella ja Suomen julkisella sektorilla? Auttamatta tulee mieleen isännätön raha. Entäpä Pitkät perinteet? Saavutetut edut? Poliitikkojen merkittävä osuus? Kansalaisten muutoshaluttomuuden luoma pittaamattomuus? Muut kiireet?


On helppo kohauttaa hymyillen ja röhönauraen olkapäitän ja todeta valtiomiesmäisesti "So what?". Yksityisellä puolella maksajina ovat käyttäjät. Mutta kuinkakohan monta Lohjan Puhelinta yksityisille rakennemuutoksen uudelleenjärjestelemille markkinoillemme mahtuu? Silloin maksajina olemmekin me.


 

4 kommenttia:

PLM kirjoitti...

Tämä on perinteistä. Stadin kundille tätä on vaikea selittää ja yleensäkin kaupunkilaiselle, oli tämä sitten Turusta tai Tampereelta. Isänät päättää kunnassa, osuuskaupassa, osuuspankissa etc. Pitäähän junttien tietää kenelle lakkia nostetaan ja eukot niiaa. Isät olivat jo aikoinaan Pelloraivauksessa ja osuusmeijerissä, -pankissa, -kaupassa, paikallisessa puhelin- ja sähköyhtiössä, kunnanhallituksessa, kirkkovaltuustossa jne. Ei pojista polvi voi heikentyä. EI NYT SENTÄÄN KALLIITA MAAKUNTA- JA KUNTAPERINTEITÄ SOVI NAURESKELLA. Väyrynen presidentiksi - Suomeen.

hakki kirjoitti...

PLM

Kuten oivalsitkin. Stadin kundille tätä on vaikeaa edes selittää. Mutta herra PLM; päästä meidät Paavosta. Sillä viimeistään silloin me muut maksamme. Selkänahastamme.

fundeeraaja kirjoitti...

Annoin taannoin itselleni kertoa kovan jutun kunnallisesta vanhusten kotinhoidosta. Vähän samanlainen juttu kuin 1/21. Siinä jutussa vanhuksen hoitaja ajaa polkupyörällään lumituiskussa 10-15 min. asiakkaan luota toisen luo. Panee asiakkaalle pillerin poskeen ja vettä päälle, aikaa kuluu n. 2 min. Kirjoittaa asiakaspäiväkirjaan raportin siitä mitä on ehtinyt potilaassa havaita, aikaa kuluu n. 5 min. Ryntää fillarilleen ja kiitää seuraavaan paikkaan. Kun runda on tehty istahtaa päätteelle ja kokoaa koko kierroksestaan raportin, aikaa menee n 1/2-1 h. Raaka työpäivän saldo: 60% matkoihin, 20% raportointiin. Raportit kirjoitetaan ilmeisesti niille, joita ei kiinosta mennä itse kentälle katsomaan mitä siellä tapahtuu. Loput ajasta omistetaan potilaille. Jos tämä on edes lähimain totta niin pitää kyllä kysyä kotihoidon järkevyyden perään. Kun vielä lähdetään siitä, että asuntopulaisessa Helsingissä pidetään tällaisen hoidon avulla hengissä suuriin perheasuntoihin jääneitä yksinäisiä vanhuksia, jotka tarvitsisvat turvaa ja kokopäiväistä hoivaa ja huoltoa kodinomaisissa laitoksissa niin ei voi muuta kuin kysyä; missä järki luuraa?

hakki kirjoitti...

fundeeraaja

Todellisuus on taatusti taruakin ihmeellisempi. Lähtien siitä, että kirjoittamasi on tarua. Asiasta vastaavan virkamiehen kannalta varmasti ohjeitten, määräysten ja reglementtien mukaista. Mutta järki ja erityisesti inhimillisyys on todella syvältä.

Tähän varmasti sopisi video. Täsmäohjuksena. Juuri tähän tarpeeseen.
http://www.ted.com/talks/lang/eng/barry_schwartz_on_our_loss_of_wisdom.html