keskiviikko 29. heinäkuuta 2009

Suomi ilman Nokiaa - osa 2

Suomi ilman Nokiaa? Valtion budjetin suuruinen, tai isompikin liikevaihto meni. Ja sen hyvä tuotto. Sen alihankkijat ja kertautuvat työpaikat. Ja osaajista aika joukko. Sen äärimmäisen ikäviä seurauksiahan tässä nyt yritetään ennalta ehkäistä.Meidän ns. päättäjiin on iskostunut voimakas usko itseensä ja oman päätöksenteon voimaan. Kykyyn itse päättää tulevaisuudesta. Porukka päättää. Ajatuskulkuna - kun laitan 1 mrd€ tuon alan koulutukseen ja tutkimukseen, kansantaloudelle tulos on xyz mrd€. Halutaan huippuyliopistoja ja osaamiskeskuksia. Mille aloille? Keille opiskelijoille? Mitä tutkimaan? Mitä oppimaan? Koko Huippuyliopistohanke (HKKK:n, TAIKin ja TKK:n yhdistäminen) on ennemminkin ilmaus tavallistakin kalliinpaa ammattikorkeakouluajattelua kuin tiedeyliopiston kehittämistä. Nykymääritelmän mukaiseen ammattikorkeaan se ehkä hyvin sopisikin? Varmaan sinne vielä rahaa mahtuu? Vaikka koulutukseen uhratun euron rajahyöty on todettu Euroopan pienimmäksi/yhdeksi pienimmistä(?).

Ja kuitenkin tuntuu, että realiteetit unohtuvat. Kuinka monta maailmanluokan innovaatiota Suomi (tai Suomessa tai suomalaiset Suomessa) on tähän mennessä kehittänyt ja itsensä sillä elättäneet? Kauanko Nokian syntyminen kesti? Kuinka monta yritystä ja niiden osaamisen se aikojen kuluessa osti? Ei Nokia perustutkimuksella, ei edes soveltavalla tutkimuksella menestynyt. Tuurilla, vaihtoehdottomalla pakolla selviytyä, historiallisella hetkellä, dreamteamilla(?) ja kokemuksilla aiemmista epäonnistuneista yrityksistä se selvisi, sattumalta. (Enkä edes yritä tällä asettaa silloisen johdon osaamista kyseenalaiseksi.) Valitse siinä sitten seuraava toimiala, virkamies.

Mihin pitäisi satsata? Onko meidän panostettava perustutkimukseen vai soveltavaan tutkimukseen? Vai riittäisikö vain agressiivinen tuotekehitys tai vaikka pelkkä dynaaminen liiketoimintaosaaminen? Kuka sen kertoisi? Virkamieskö? Jos rahaa edellä mainittuihin hankkeisiin ryhdytään jakamaan, ottajia taatusti riittää. Mutta voisi olla hyvä joskus edes vilkaista menneisyyteen. Mitä olemme saaneet aikaan aiemmilla tempuillamme joihin rahaamme on kaadettu rekkatolkulla – ESR-rahoilla, työttömyyskoulutuksella, osaamiskeskuksilla, ammattikorkeakouluilla, teknoinvestoinnin tuilla, biotekniikkapanostuksilla….. (Vain EU aikaa muistellessani.)

Emmekö jo vähitellen voisi hyväksyä, että virkamies, ei edes poliitikko, aina tiedä parhaiten mihin kannattaa sijoittaa ja mihin ei? Kun hänet päästetään päättämään seuraukset ovat tuhoisat. Hän kun ei joudu vastuuseen virhepäätöksistä, ellei ole tehnyt virkavirhettä. Ja virheen välttäminen on aika monen virkamiehen raison d´etre. Mutta nykymaailmassa ainoa tapa välttää virheitä on olla tekemättä mitään. Koko koulujärjestelmä, työelämämme jopa lainsäädäntömmekin pohjaa virheitä välttävään, tasapäiseen ihmiskäsitykseen. Ei sitä painolastia hetkessä muuteta.

En kyllä minäkään väitä tietäväni mihin kannattaisi panostaa. Ainoa ajatukseni olisi: Mahdollisimman moneen ja erilaiseen uuteen ideaan ja mitä erilaisemmilla aloilla. Ideoihin, joita veisivät eteenpäin idean kehittäneet ihmiset täynnä uskallusta, osaamista jollain alueella, erilaisuutta, uskoa oman vision oikeellisuuteen, auktoriteettien kumartamattomuutta, sitkeyttä,tekemisen, jopa näyttämisen raivoa. Varmaan rahaakin tarvitaan, mutta ennen kaikkea tarvitaan kaikkea muuta. F-Securen Siilasmaan Enkelisijoittajat – rahaa, osaamista, omaa intressiä ja vastuuta voisi olla hyvä lähtökohta. Osaajiahan on olemassa. Jopa sellaisia, jotka ihan vain piruuttaan voisivat haluta panostaa Suomeen. Heitä on kyllä tyrkyllä golfkentille liiankin kanssa, suurten ikäluokkien nyt poistuessa. Eivät toivottavasti kaikki mahdu.

Miksi on niin vaikeaa hyväksyä yksinkertainen ajatus. Julkisen vallan rooli on säätää ja valvoa? Poliitikot laativat pelisäännöt ja virkamiehet valvovat, että niitä noudatetaan. Nyky-yhteiskunnassa ei pääsääntöisesti enää ole varaa siihen, että julkinen valta tuottaa. Jousto, myös joustomahdollisuus puuttuvat. Jos se tuottaa, kuka säätää ja kenelle, kuka valvoo ja ketä? Keskittyisivät siihen rooteliin mitä varten ovat olemassa.

Luovuus ei viihdy tasapäisyydessä.

10 kommenttia:

Seppo kirjoitti...

Nykyinen Nokiahan synnytettiin 1960 -luvulla. Jo 70 - luvulla sen kautta valvottiin tehokkaasti aloittavia yrityksiä ja niiden rahoitusta. Esim. 1980 -luvun alussa Nokia vaati pienen yrityksen hallussa olevaa rekisteröityä tuotemerkkiä lakkautettavaksi. Jokainen alaa tunteva ymmärtää, että uudella alalla maailman huipulle nouseminen pienelle kansakunnalle ei ole mahdollista. Emme osaa tehdä ensimmäistäkään keskitason sarjatuotantoista kännykän osaa. Kokkonpanoa on tehty korkeilla palkoilla? Samaa kokoonpanotoimintaa levitettiin myös eteläisempiin puskurivaltioihin jopa ex-presidentin ja moottoripyöräilijöiden avulla. Siltä osin tavoite lienee saavutettu.
Luovuutta ja keksimistä Suomessa arvioivat virkamiehet virkatyönään. Tulos on sen mukaista.
Keksiminen ja soveltava tutkiminen tulee vapauttaa pannastaan, muutoin olemme hukassa. Tämäkin vaatii asennemuutoksia ja vie sukupolvien ajan.

hakki47 kirjoitti...

Seppo

"Luovuutta ja keksimistä Suomessa arvioivat virkamiehet virkatyönään. Tulos on sen mukaista." Näinhän tuo on. Mutta mitä tarkoitat sillä, että "Keksiminen ja soveltava tutkiminen tulee vapauttaa pannastaan." Eivät kai ne pannassa ole? Ne vaan eivät saa rahaa, koska se ohjautuu ihan muilla poliittisilla - ja hyvä veli - kriteereillä. Siis keksiä ja sovelluksia tutkiakin saa, mutta siihen ei saa rahaa. Sen on kuulemma todettu jalostavan innovointiprosessia.

Seppo kirjoitti...

Sinä vastasit tekemääsi kysymykseen!

crisse kirjoitti...

ensimmäiset kännykät tuli 70 luvulla japanissa.

NMT homma oli suojeltu pohjoismaissa ja siinä ericsson ja nokia.

kovasti yrittivät päästä nokiassa eroon kännykkäkehityksestä 70 luvulla mutta siell oli suomenruotsalainen osastopäällikkö jolla johdon silloinen tuki takana.

Ei tule toista nokiaa ( homma keksitty jo muuaalla) mutta onni oli se että muut eivät satsanneet siihen kun nokia.

kiittäen EHNROOTTEJa jotka ajoivat Ollilan vetäjäksi..

Nyt Suomesta on rakennettu DDR jossa virkamiehet ja politiikot ovat vähintään puolijumalia.

Ei tartte kun avata Tv:n niin siellä haastatellaan jotain näistä eläteistä.

Valkovenäjän meininkiä.

hakki47 kirjoitti...

Seppo

Ilmeisesti alan kohta kommentoida omia kirjoituksiani? Silloin ei muiden enää tarvitse vaivautua. :-)

hakki47 kirjoitti...

crisse

Eikö joku jo pannut meidät sananvapauden tai oliko poliittisten oikeuksien perusteella Valko-Venäjän kaveriksi. Kyllä Tarja nyt tykkää. ;-)

GranpaIgor kirjoitti...

Luovuus. Nyt alkoi näkyä se sana josta tykkään. Huono johtot tappaa henkilöstönsä luovuuden. On tullut nähtyä monasti. Parhaat vaihtavat maisemaa ja "tyhmimmät ja laiskimmat" jäävät. Hyvä johto saa koko henkilöstön mukaan ja lisäksi ns hiljainen tietokin osataan hyödyntää. Muistan eräässäkin metallialan yrityksessä erästä kartoitusta tehdessäni miten huippuammattilaiset hitsarit alkoivat haastatellessa kertoa mitä tehtiin pieleen ja olisi ollut syytä kohentaa. Kun ihmettelin miksi he eivät olleet aikaisemmin kertoneet asiasta oli vastaus selvä: kukaan ei ollut kiinnostunut aikaisemmin. Väliportaan työnjohtoi seurasi vain orjallisesti ylhäältä alas tulleita määräyksiä ja koko ajattelu oli keskitetty ylimmälle johdolle jossa johtio oli kaiken viisauden ja tietämisen sijaitsevan. Lattiatasolla toki ymmärrettiin tilanne mutta oli luovuttu omien ajatusten eteenpäin viemisestä toivottomana.

Tuota kuviota olen nähnyt kerrtautuvan aivan liian monta kertaa.Ja se yhteinen tekijä: huono johto.

eurooppalainen kirjoitti...

Eurooppalaisten paras VM hoitaa, tässä muutamia sitaatteja:

"Vanhoista järjestelmistä ei tule yhtään tehokkaampia kaatamalla niihin lisää rahaa"
Jykä tehosti viestiä pitämällä kädessä kuvitteellista jyväkauhaa ja teki kaatoliikkeen. Tosin tuolloin oli vaaliväittely terveydenhuollosta, mutta aika universaalin totuuden tuli ohimennen maininneeksi.

Ettei päättäjien olisi liian helppoa valita tulevia satsauskohteita, laitetaan pontta valita viisaasti: Omaa pääomaa voi vaikka vegasissa pelata, mutta once you go on credit, it's a new ballgame. Eilen uutisissa:
"Ensi vuonna joka viides valtion euro on velkaa, 2011 joka neljäs"

Ja lopuksi, koska elämää on hallituskauden jälkeenkin (?) pitää jättää takaportti. Tässä lausunto elvytyksen tehokkuuden/määrän kyseenalaistamisesta. Ei suora sitaatti, koska en muista ihan tarkkaa sanamuotoa, mutta mukaelma:
-Ei kansalaisten (kuntien) tai yritysten tilanne siitä ole koskaan heikennyt että on tehty vääriä asioita. ...vaan siitä että on liian kauan tehty aikanaan oikeina pidettyjä asioita.

hakki47 kirjoitti...

IsoIgor

Laittamatta nimeä tälle metallialan yritykselle, niitä on maa täynnänsä.

Olen itsekin kouluttaessani ja konsultoidessani törmännyt samaan tilanteeseen. Huonossa tilanteessa kukaan ei kuuntele suorittajien mielipiteitä ja johto tuntuu elävän todella norsunluutornissa josta ainoa millä suorittajiin voi ylettyä on härkäruoska ja hyvässä suorittava porras, saatuaan takeet vaikuttamisensa pysyvyydestä, asettaa tavoitteet jotka ylittävät kaiken mitä johto olisi voinut edes toivoa. Ja pirulauta, ylittävät vielä nekin.

hakki47 kirjoitti...

eurooppalainen

Euroopan paras valtionvarainministeri. Pah. Pahainen kakara Sailaksen talutushihnassa.

10 miljardin lainanotto ei tee valtionvarainministeristä parasta. Ei edes Euroopassa. Paras valtionvarainministeri osaisi hoitaa valtion kassan huomattavasti pienemmällä velanotolla. Tai jopa ilman uutta velanottoa. Ja nyt sitten puhutaan jo 13 miljardista vuonna 2010. Vaikka niistä pitäisi maksaa vain lainan korot, hirvittää se perintö, jonka olemme jättämässä lapsiemme lapsille.

Sillä teollisuuden poistuessa, millä he moisia maksavat?Eihän niistä edellisistäkään ole maksettu kuin häviävän pieni osa.