tiistai 7. joulukuuta 2010

Vihreällä pohjalla valkoinen leijona




ja alla Pyhään Sotaan kehoittava slogan Uusi Suomi.


Vihreiden meno menee aina vain kummallisemmaksi. Myönnän, että joskus pidin Vihreää liikettä tervetulleena tunkkaisen puoluerakenteemme pöllyyttäjnä. Mutta jo kauan ennen liikkeen muuttumista myös julkisuudessa täysiveriseksi valtapuolueeksi, olivat silmäni auenneet. Ehkä suurimpina totuuden torvina nousivat esille kettutytöt, puittenhalaajat, töpselin kaikkivoipaisuuteen uskovat energiahörhöt ja pesunkedstävät stallarityttelit.


Puolueen muuttuminen perinteiseksi valtapolitiikan hamuajaksi tuli selväksi viimeistään Vanhasen II hallituksessa. Tapahtui mitä tahansa, kaikki sopi. Ydinvoimaloita kaksin kappalein, luonnonsuojelualueiden raiskauksia, puun-, turpeen-, ruokohelpin- ja ties minkä käyttäminen polttoaineena, kansanedustajien vaalirikkomusten painaminen villaisella, pääministerin epätotuuksien ja muistamattomuuksien puolustelut jne. jne. Mitä vaan niellään, kunhan omat paikat säilyvät.


Mutta täytyy myöntää, että puolueen uusi brändi on osoitus arvostelukyvyttömyydestä, henkisestä köyhyydestä tai molemmista. ”Suomen” Leijona ja sanat ”Uusi Suomi” ratsastavat Niklas Herlinin omistamalla tuotemerkillä. Sen yksinoikeuden vahvuudesta voidaan varmasti juristeerata maailman tappiin. Mutta tuskinpa se on merkittävää Vihreiden toiminnan luovuuden ja etiikan arvioimiseksi? Ehkä Niklaksen ennemminkin olisi syytä olla ylpeä siitä, että kalliiksi tullutta tuotemerkkiä halutaan norkkia? Olipa norkkija sitten mieleinen tai ei. Samalla voisi, halutessaan, miettiä millä tavalla potut kannattaisi maksaa pottuina.


Vaan ovatkohan Sinnemäen brändikonsultti yleensä ja Vihreän Puolueen päättävät elimet erityisesti tuleet miettineeksi mitä mielleyhtymiä valitut symboolit ja värit herättävät lipun muodossa? Tuskinpa he haluavat Pyhään Sotaan kenenkään kanssa, tämä pasifistilauma? Siinä häviää nimittäin valta.


Tappio kun - joka tapauksessa - on edessä.


 


10 kommenttia:

fundeeraaja kirjoitti...

Pöyristyttävää todella. Symbolivarkaus osoittaa, ettei politiikassa ole mitään moraalia. Vihreät ovat päässeet vallan kautta rahan makuun. Leijonan valinta myötäilee sitä filosofiaa, jonka kokoomus aloitti. Työrukkaset ja työväenpuolue olivat ne kokoomuksen flopit. Nyt piipertäjät juottvat koksuille samaa myrkkyä. Isänmaallisuus vihreitten logossa on osuuvaa pilaa puolin ja toisin. Puolue, joka etunenässä on viemässä tämän maan kilpailumahdollisuudet kansainvälisillä markkinoilla esiintyy isänmaallisena logonsa kautta. Jos PerSut voisivat auttaa meitä hukkuvia tässäkin asiassa niin olisin kovasti kiitollinen.

hakki kirjoitti...

fundeeraaja

Tuo esittämäsi jos on aika iso JOS. Kun kukaan ei ole puolue-, vaali- ja vaalirahoitusrakennetta muuttamassa, eikä varsinkaan Soini tule hyväksymään perustuslain 29 § noudattamisvaatimusta on turhaa kuvitella, että mikään muu muuttuisi kuin, että me veronmaksajat saamme uusia lisäetujen ajajia elätettäväksemme. Ja kansanedustajain henkilöstökulut ja puoluetuki ovat niissä kustannuksissa pikkujuttuja.

fundeeraaja kirjoitti...

Hakki, en ole PerSu, näen vaan asian niin, että PerSujen äänivyöry on ehkä JONKUN MUUN ohella ainoa mahdollisuus muuttaa edes jotain kansallisessa poliittisessa kentässä.

Tobe kirjoitti...

Ensiksi nauroin mainostoimiston nokkelalle idealle.Henkisesti samaa kuin Kokoomuksen Työväenpuolue! Sitten heräsin.
Koko juttu sloganeineen "Uusi Suomi" on niin suurta lainaa ja varkautta ettei se enää nauratakaan.
Siinä ei ole sisältöä ja tarina takana puuttuu.Story behind on kaiken toimivan markkinoinnin ydin.Mikä on se stoori?
Ymmärrän homman liian älykkääksi akatemiseksi opiskelijatason ideaksi.Jotain uuttahan tässä toki tarttis saada, mutta?
Vihreät ovat nyt vallankahvassa ja voisivat sen uuden tehdä jo ennen vaaleja.Onko se ikuinen selitys ettei näillä paikkamäärillä voi kuin valittaa. Brändi/ Uusi Suomi? Herlinin suuttuminen on toki aiheellista ja niin olisi oikeastaan Kokoomuksenkin, jonka logo leijona on ollut riittävän kauan saavuttaakseen suojatun brändin statuksen. Se ettei Kokoomus ole nykyisin Leijonaa paljon käyttänyt kuin rintamerkeissä ei poista logon kuuluvan heille....ja ilman muuta meille kaikille Leijonavaakunan muodossa.
Leijona oli ensimmäinen suomen symbooli jo 1500 luvulta saakka.Se ei ole design by Bruno Tuukkanen, niinkuin nykyinen lippumme 1918.
Kun nyt kaikki on sallittua, odotan innolla, minkä punaisen kukan Perussuomalaiset vaalijulisteeseensa laittavat.Nyt on kiire ettei Demarit ehdi ensin.Kaikille varmasti vapaa graafinen muoto on neliapila.Vassokuu!
Kuka ostaa leppäkertun? Onko Jeesus Räsäsen puolella? Missä luuraa Marx?Kun sisältö puuttuu ja asiat liian suuria ratkottaviksi jäljelle jää viihdyttäminen.Graafikkovaalit tulossa?
Apropo? Olisiko Ruotsissa mahdollista ottaa kolme kruunua yhden puolueen käyttöön?

hakki kirjoitti...

fundeeraaja

Olet tainnut jo aiemminkin ilmoittaa saman? Ei minulla ole syytä sanaasi epäillä. Vielä vähemmän väliä.

Mutta valitettavasti en jaa uskoasi edes esittämässäsi mittakaavassa. Itse asiassa olen sen avaamien seurannaisten osalta erittäin huolestunut.

hakki kirjoitti...

OrNot

Enpä tiedä onko mahdollista yhden puolueen ottaa käyttöön kolmea kruunua? Minulla on ollut jo pitkään käsitys, että ne kolme olivat demareilla aina siihen asti kun maankamara repesi heidän altaan. Eikä nyt kukaan kehtaa Kalle Kustaan kinkkiyden vuoksi.

Sitä paitsi onhan meillä esimerkki aiemmilta ajoilta, Karjala Olut. Eikä leijonalla ja kokoomuksella liene toistensa kanssa muuta yhteistä kuin suuri usko Rantasalmen (?) Leijonaan.

Kenelle mahtavatkaan kuulua jellona yhdistettynä sanoihin Uusi Suomi? Kokiksille, Niklakselle vai Vihreille? Ainoa, joka on niistä jotain maksanut on Herlin. Mutta hullu ei edelleenkään ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa?

Tobe kirjoitti...

Parahin hakki...piipahda Suomalaiselle klubille katsomaan niitä pieniä kultaisia kokoomusleijonia takkien rintapielissä...ei Kokkarit sitä omista, mutta tavaramerkin oikeudesta jotain tietävänä sen pitkäaikainen ja laaja käyttö takaa käyttäjälleen suuren oikeuden merkkiin.Joku CocaCola varjelee omaa punaistaan ja muutamaa kirjaimensa kaarta laajan juristiarmeijan voimin.
Jotta Kokoomus olisi samalla henkisellä tasolla Vihreiden kanssa olisi syytä pikaisesti napata hiukkasen haukattu omena kampanja tunnukseen.Herlin on maksanut ja siksi hänellä on oikeus saada korvaus.Vihreät maksavat puoluetuestaan, jonka me kaikki maksamme.Kansa kiittää.Leijona on ollut aina suosittu.Maahanmuuttokriittiset ja muutamat moottoripyöräjengit käyttävät merkkiä myös.Leijonaviinaa taitaa saada edelleen tai ainakin siitä on uusi versio Alkoissa.Kolmen Jellona viski oli kuuluisa tuote.
Kautta euroopan Leijona löytyy vaakunoista.Taitaa ainoastaan Kotka olla suositumpi aihe?
Vihreille sopisi minusta parhaiten marsu?

hakki kirjoitti...

OrNot

Olet oikeassa. En muistanut. Ja käynneistä kansakoulunkujalla on kovin kauan.

Ja tavaramerkkioikeudesta jotain oppineena, ilmeisesti kokiksilla olisi TÄLLÄ alalla vakiintuneen käytännön (?) suoja. Toisaalta ajatus, että vihreät puoluetuistaan maksaisivat Herliinille tai kenellekään muullekaan yhtään mitään lienee aika epätodennäköistä?

Mielenkiintoista, että kukaan suomalaisista puolueista ei vielä ole valjastanut kotkaa käyttöönsä. Johtuneeko siitä, että kotkat lentävät yksin? ;-)

Anonyymi kirjoitti...

Pakko oli palata vanhaan aiheeseen.Olipa tänään hesarissa Kokkareiden pikkuilmoitukseen Toivon yläpuolelle ilmestynyt vanha kunnon leijona.
Kuulin viisastenklubilla tänään lounastaessani miten nämä leijonapaidoissa liikkuvat Vihreiden ja maahanmuuttajien vastustajat aikovat jatkossa itseään symboloida.Hakaristi Vihreässä ympyrässä.Niin se maailma vastaa kuin sinne huutaa.

hakki kirjoitti...

Anonyymi

Nyt meillä on sitten työläisjellona? Vai oliko se viherskini?