Suomalaisen varustamon, Maltan lipun alla purjehtiva, Suomesta Algeriaan matkalla oleva, suomalaista rahtia kuljettava rahtilaiva kaapattiin Itämerellä jo parisen viikkoa sitten. Kaappareiden on sanottu olevan virolaisia, venäläisiä ja latvialaisia mutta on syytä olettaa, että heillä kaikilla on yhteys sekä Viroon että Venäjään. Miehistö oli Arkangelista kotoisin ja venäläisiä. Ennen lähtöään Pietarsaaresta laiva oli jonkun aikaa telakalla Kaliningradissa.
Erilaisten välivaiheiden jälkeen, pariin otteeseen kadottuaan, sen löysi kuulemma Venäjän laivasto Atlantilta, jostain Kap Verden saarten tienoilta. Suurin osa miehistöstä kuljetettiin viranomaisten "suojeluksessa" laivaston kutterista suoraan odottaneeseen linja-autoon ja odottaneeseen venäläiseen lentokoneeseen, joka lähti kohti Moskovaan. Kaikki kaappareiksi väitetyt retuutettiin TV-kameroiden editse samaa tietä. Kumpikin porukka päätyi Lefortovon vankilaan ja vain hiukan liioitelleen, heistä ei sen jälkeen ole juurikaan havaintoa.
Laivaa ei ilmeisesti vielä ole nähnyt kukaan riippumaton ulkopuolinen taho, joko sen jälkeen kun se lähti Pietarsaaresta tai kun siitä on viimeinen havainto (tutka?) Englannin kanaalista. Venäjän laivasto on ilmoittanut, että laivaan jäänyt osa miehistöä, mahdollisesti vahvistettuna, vie aluksen Mustalle merelle, Novorossiiskiin tarkempia tutkimuksia varten.
Venäjä eikä sen laivastokaan ole antanut yksityiskohtaisia tietoja sen paremmin varustamon kotimaahan (Suomeen), maalle jonka lipun alla laiva purjehti (Malta) kuin Eestille, jonka kansalaisista ensimmäisen kaapparimiehistön pääasiassa ilmoitettiin koostuneen. On siis syytä päätellä, että Arctic Sea alus on jälleen kaapattu. Nyt kaappauksen on toteuttanut Venäjän laivasto, sota-aluksellaan, kansainvälisellä merialueella.
Miksi? Kuka sen nyt pelastaisi?
PS.
Tämä ihmetys palasi mieleen, kun Rausku kommentoi samasta aluksesta aiemmin kirjoittamaan artikkelia ja lukiessani aamun ainoasta valtakunnallisesta episodin nykytilasta.
tiistai 25. elokuuta 2009
Suomalainen rahtialus vallattu. Taas.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
13 kommenttia:
Homssula hei
En julkaise kommenttiasi. Joku tolkku kai niiltäkin on edellytettävä?
Koska minulla ei ole mitään tietoa laivan tilanteesta-en myöskään kehtaa kommentoida asiaa, koska koko homma on a)science fiction tai b) tavallinen venäläinen tapaus.
OrNot
Olen valmis kallistumaan vaihtoehto b:n kannalle. Vähän kyllä ihmettelen, että Suomi ei noottia ole lähettänyt. Mutta ehkä Tumppi ei halua tehdä samaa virhettä kuin edeltäjänsä Erkko vuonna 1939?
Voipa olla ettei ole sen kummempaa kuin tuo b...entisessä neukkulassakin moneen kertan käyneenä en ihmettele mitään.Yhteisyritystäkin olin jo tekemässä, mutta kun pyysivät minulta miljjonia ja itsellään heillä ei ollut kuin lupauksia ja "sopimuksia" en sitten aloittanut.Ja kohta se valta taas vaihtuikin ja ne miehet katosi jonnekin historian hämäriin.Yksi "konna" vielä yritti saada jonkun lehden painatuksia Suomeen kauttani...oli niin omitusta, että juotuani illan viinaa vaihdon puhelinnumeroa ja katosin itse.Omitusia caseja kaikki ja mistään ei jäänyt kuin muistoja.Laivajuttu on siis jotenkin ihan samaa logiikkaa...tai sitten siellä on plutoniumia välipohjassa...semmonen visio.
OrNot
Siellä voi olla missä tahansa varmasti ihan mitä tahansa. Jostain muistelen lukeneeni, että geiger (vast.) mittarit eivät laivan kohdalla värähdelleet.
Mutta edelleen, miksi Suomessa toimivan varustamon, Maltan lipun alla toimivan laivan annetaan "hävitä" Venäjälle? Miksi juuri Venäjä on niin kiinnostunut? Ei muutama venäläinen miehistön jäsen sitä selitä, ellei Putinin ja Medvedjevin viimeaikaisia pullisteluja puissa, järvissä ja vastaavissa eksoottisissa paikoissa, vain halutaan alleviivata. Vai olisiko kyseessä Venäjän lainsäädännön muutoshalu, joka mahdollistaisi maan kansalaisten "suojelun" missä tahansa? Tiiä häntä.
On hämmästyttävä, että maa joka koostuu niin rakastettavista, miellyttävistä, iloisista yksilöistä on valtiona ilmeisesti aina pidettävä "riittävän" varauksellisen matkan päässä.
Itäisen Hitlerin ja hänen työrukkasensa M:n mielessä lienee häivähtänyt legitiimien intressien todistamistarve.
Kun Itämeri on nyt käymässä kovin vaaralliseksi, on Putinin todistettava kasvava tarve panostaa sotilaalliseen voimaan. Ettei sitten pikku kaasuletkunen tulevaisuudessa joutuisi rosmojen armoille.
Ja parasta on viedä koko saalis Äiti-Venäjän hellään huomaan, niin ei tule sitten turhia spekulaatioita.
Ja kaupan päällehän vuodattuu hieman palsamia, miljoonan puutavaralasti.
Vox
Long time no hear.
Saatat olla oikeassa. Äiti-Venäjä, siis oikeastaan sen kulloinenkin johto, luottaa vain siihen, mikä on sen yksinomaisessa päätösvallassa. Niin ainakin itse olen Venäjän historiaa tulkitsevinani. Ja ehkä he unohtavat, että siellä putken toisessa päässä on ihan yhtä suuri intressentti? Siis valtio tai valtiot, joilla on ihan yhtä suuri syy pitää putki avoinna?
Miljoonan edestä lautaa tuskin saa näissä arvoissa aikaan sydämentykytyksiä missään. Olivatpa ne sitten debettinä tai kredittinä.
On ollut tässä kiirettä, muuttoa ja remonttia, Mutta loppuviikosta alkaen ehkä taas jää aikaa tälle mielipideterrorismille !
Joo, eihän se lautalasti tässä ollut tärkeä, mutta saahan siitä datshalle laiturin !
Mitäänhän emme oikein taida tietää muustakaan.
Mitä lienee tehty, asennettu, piilotettu Kaliningradin telakalla !?
Ovatko koreografiaa olleet toteuttamassa hyödylliset idiootit, vai onko ihan oikeastikin tehty kaappaus ( ja sitten vastakaappaus ) !?
Olipa takana mitä tahansa, on tämän Ribbentropp-kaasuputken suojelutarve = sotalaivoja Suomenlahdelle ja Itämerelle, saanut lisäpotkua.
Näin Molotov-Ribbentropp-sopimuksen 70-vuotispäivän kunniaksi !
Vox
"Näin Molotov-Ribbentropp-sopimuksen 70-vuotispäivän kunniaksi!" Totta. En kyllä kuule fanfaareja, en näe kansanjoukkoja, eivätkä pikkulapset edes luovuta kukkia Isä Aurinkoiselle. (Tosin en myöskään ole seurannut tapahtumia TVstä.)
Olet oikeassa. Kukaan ei tiedä mistään mitään. Kannattaisiko mielestäsi asettaa ne meidän kolme prikaatiamme täyteen hälytysvalmiuteen?
Pienellä viivästyksellä vastaan: Ei kannata hälytysvalmiuteen laittaa. Vielä.
Kaasuputkea pitäisi kylläkin tarkastella hieman laajemmalla näkökulmalla kuin pelkkänä ympäristökysymyksenä, jollaiseksi se meillä on virallisesti luokiteltu.
No nythän jo jotkut tämän asian ovat hoitaneet. :-) Karjala takaisin tai unohtakaa putki. Onkohan ne ihan tajuissaan?
Olen pannut merkille että putkea suorastaan uittaa eteenpäin eurooppalainen sosialidemokratia...niin meillä kuin Saksassa on entisiä johtajia tunkemassa hommaa eteenpäin kuin käärmettä kaasuun.Onkohan tämän meidän nykyisen sossumme linja vai entisen..presidentti ei sano mitään julkisesti niinkuin ei yleensäkään.
OrNot
Usvaa putkeen vaan. Putkessa on ainakin kaksi päätä.
Lähetä kommentti