sunnuntai 21. elokuuta 2011

Guggenheimille arvoisensa paikka

Miksi kaikki himoavat Helsingissä tuota yhtä ja samaa tonttia Katajanokalla, väliaikaisen Kanavaterminaalin kohdalla? Eihän se tietysti mikään ihme ole; pääkaupungin paraatipaikka, jolla väliaikainen terminaali. Monessa mielessä maamme käyntikortti. Mutta samalla hyvin herkkä ympäristö tuhottavaksi.

Edes William Lehtinen tuskin olisi saanut puretettua Normenin linnaa ja rakennettua Enso-Gutzeitin pääkonttoria tälle paikalle ilman, että suunnittalijana oli Alvar Aalto. Nyt rakennettu sokeripala on noin 50 vuoden aikana muodostunut osaksi ympäristöään. Se kyllä säilyy, ja hyvä niin. Jos ei muuten niin muistutuksena 1960 -luvun halusta tuhota kaikkea vanhaa. Pitäisikö kaupunkilaiset panna taas totuttelemaan johonkin uuteen rumilukseen seuraavien kahden sukupolven ajan? Ahtaudessa vertaansa vailla olevalle paikalle.

Eteläsataman, Kauppatorin ja Katajanokan kokonaisuus on jo muutamankin kokonaissuunnitelman saanut. Muistaakseni ainakin joku niistä lähti kaupunkilaisten intressistä, arkipäiväisen elämisen ja viihtyvyyden lähtökohdista?

Jos tänne Guggenheim Museo kerran halutaan, sen tuskin halutaan ainakaan pilaavan ympäristöään? En väitä, etteikö esimerkiksi Guggenheimin hoviarkkitehti Frank Gehry saattaisi onnistuakin, mutta esimerkiksi Kiasman esimerkki osoittaa, että kaikki eivät aina onnistu.
Sitä paitsi kaikella on aikansa ja paikkansa. Levitetääpä siis samalla Helsingin kulttuuri-keskustaa. Ei kaikkea kaunista ja näyttävää tarvitse keskittää vain yhteen, rakentamisen osalta pitkälti "valmiiseen" paikkaan. Siksi ehdottaisin arkkitehtisuunnittelulle jopa suurempaa haastetta. Jätkäsaari tai vaikkapa Hernesaari.

Molemmat suorastaan huutavat näyttävää ja vetovoimaista Vouw!-kohdetta. Sekä toiminnallisesti että maisemakuvallisesti. Uutena suunnitelmana kruunaamassa kaupungin uuden ilmeen arkkitehtuuria. Samalla se laajentaisi ja syventäisi kuvaa Helsingistä merellisenä, kaikkiin suuntiin avoinna olevana kaupunkina.


PS. 

Kolmantena, vähintään yhtä hyvänä ja haasteellisena vaihtoehtona tarjoan edelleen Laajasalon maanalaisia polttoainesäiliö-luolia.

Ei kommentteja: