Miksi kaikki himoavat Helsingissä tuota yhtä ja samaa tonttia Katajanokalla,
väliaikaisen Kanavaterminaalin kohdalla? Eihän se tietysti mikään ihme
ole; pääkaupungin paraatipaikka, jolla väliaikainen terminaali. Monessa
mielessä maamme käyntikortti. Mutta samalla hyvin herkkä ympäristö
tuhottavaksi.
Edes William Lehtinen tuskin olisi saanut puretettua Normenin linnaa
ja rakennettua Enso-Gutzeitin pääkonttoria tälle paikalle ilman, että
suunnittalijana oli Alvar Aalto. Nyt rakennettu sokeripala on noin 50
vuoden aikana muodostunut osaksi ympäristöään. Se kyllä säilyy, ja hyvä
niin. Jos ei muuten niin muistutuksena 1960 -luvun halusta tuhota
kaikkea vanhaa. Pitäisikö kaupunkilaiset panna taas totuttelemaan
johonkin uuteen rumilukseen seuraavien kahden sukupolven ajan?
Ahtaudessa vertaansa vailla olevalle paikalle.
Eteläsataman, Kauppatorin ja Katajanokan kokonaisuus on jo
muutamankin kokonaissuunnitelman saanut. Muistaakseni ainakin joku
niistä lähti kaupunkilaisten intressistä, arkipäiväisen elämisen ja
viihtyvyyden lähtökohdista?
Jos tänne Guggenheim Museo kerran halutaan, sen tuskin halutaan
ainakaan pilaavan ympäristöään? En väitä, etteikö esimerkiksi
Guggenheimin hoviarkkitehti Frank Gehry saattaisi onnistuakin, mutta esimerkiksi Kiasman esimerkki osoittaa, että kaikki eivät aina onnistu.
Sitä paitsi kaikella on aikansa ja paikkansa. Levitetääpä siis
samalla Helsingin kulttuuri-keskustaa. Ei kaikkea kaunista ja näyttävää
tarvitse keskittää vain yhteen, rakentamisen osalta pitkälti
"valmiiseen" paikkaan. Siksi ehdottaisin arkkitehtisuunnittelulle jopa
suurempaa haastetta. Jätkäsaari tai vaikkapa Hernesaari.
Molemmat suorastaan huutavat näyttävää ja vetovoimaista Vouw!-kohdetta.
Sekä toiminnallisesti että maisemakuvallisesti. Uutena suunnitelmana
kruunaamassa kaupungin uuden ilmeen arkkitehtuuria. Samalla se
laajentaisi ja syventäisi kuvaa Helsingistä merellisenä, kaikkiin
suuntiin avoinna olevana kaupunkina.
PS.
Kolmantena, vähintään yhtä hyvänä ja haasteellisena vaihtoehtona tarjoan edelleen Laajasalon maanalaisia polttoainesäiliö-luolia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti