Kannattaisiko palata juurille, vaikka puolueittemme turhamaisuus siitä pienen lommon - tosin äärimmäisen näkymättömän lisän entiseen - saavat? Ongelmahan on pitkälti syntynyt kahdesta tekijästä; puolueiden kaikkivoipaisuuden ja poliittisen oikeassaolemisen seurauksena, kun asiantuntijoina pidettävät ihmiset on korvattu poliittisilla broilereilla asioiden valmistelussa ja siitä, että valtion "paikallishallinnon" hallinto-uudistus ja sen yksi So- tai kaksi SoTe-osaa on irrotettu kokonaisuudesta ja sotkettu keskenään. Soppahan tuosta tuli.
Back to basics, niin kuin engelsmanni tapaa sanoa. On olemassa maakuntamalli ja kepun maakuntamalli.
Jälkimmäinen on hallintohimmeli jolla on tarkoitus korvata kuntayhtymät. hallintoa kasvattamalla ja mahdollistamalla
omien jäsenten työllistäminen kuntien tarjoamissa suojatyöpaikoissa (mihin
meillä yksinkertaisesti ei ole varaa.).
Varsinainen maakuntamalli lähtee siitä, että aika on ajanut
kunnallisen itsehallinnon ohi. Me emme enää tarvitse, emmekä hyödy yli 300
itsehallinnollisesta paikallishallintoa harrastelevasta yksiköstä. Me
tarvitsemme ja hyödymme sellaisesta itsehallinnosta, jolla on käytössään kaikki
ne resurssit, joihin meillä on varaa ja joka on osa demokraattista järjestelmää.
Moinen tapahtuu korvaamalla kunnallinen itsehallinto
maakunnallisella itsehallinnolla. Siltä osin, kun nyt kuntina toimivat ”kyläkunnat”
haluavat kulttuurisista tai perinnesyistä jatkaa toimintaansa, se voi tapahtua
kansalaisjärjestötoiminnan vapaaehtoispohjalta.
Ei tässä tehottomuudesa ja tuloksettomuudessa yksin SoTe konkurssiin joutunut. Puolueiden luoma poliittinen järjestelmämme osoitti tarkoituksettomuutensa kansakunnan keskeiste n kysymysten ratkaisemisen kannalta. Mutta konkurssi, mikä konkurssi.
Ei tässä tehottomuudesa ja tuloksettomuudessa yksin SoTe konkurssiin joutunut. Puolueiden luoma poliittinen järjestelmämme osoitti tarkoituksettomuutensa kansakunnan keskeiste n kysymysten ratkaisemisen kannalta. Mutta konkurssi, mikä konkurssi.
7 kommenttia:
Hakki,
+++ Varsinainen maakuntamalli lähtee siitä, että aika on ajanut kunnallisen itsehallinnon ohi. Me emme enää tarvitse, emmekä hyödy yli 300 itsehallinnollisesta paikallishallintoa harrastelevasta yksiköstä. ++++
Täsmälleen samaa mieltä. Koko kuntarakenne joutaa romukoppaan, tilalle maakuntamalli. Nykyisessä kuntamallissa kiinnitän huomiota käyttämääsi sanontaan "harrastelevasta yksiköistä". Juuri tuota se on, isojakin kuntia hallitaan kuten asunto-osakeyhtiöitä, vailla minkäänlaista osaamista "mutu periaatteella". Ja suojatyöpaikoissa riittää. Myös jälki näkyy.
Koko sotesotkussa on menty perce edellä puuhun. Ensin täytyy luoda kunnolliset puitteet toimivalle sote -ratkaisulle uudistamalla kuntarakenne (= poistamalla kunnat) ja sitten vasta alkaa miettiä kuinka sote -asiat siinä järjestyvät. Samaan pakettiin myös sitten koulutusasiat.
Homma on pitkälle poliittinen, Kepu haraa vastaan kuntien lakkauttamisessa, sillä se tarjoaa tuolle puolueelle mukavan hiekkalaatikon. Mutta aika on ajanut nykyisen kuntamallin ohi, se on relikti niiltä ajoilta kun kuljettiin hevosella ja kirkkoveneellä, tai parhaimmassa tapauksessa junalla. Palveluiden saavutettavuus ja laajuus on tänäpäivänä toista kuin sata vuotta sitten, miltä ajalta nykyinen kuntarakenne on peräisin.
Tässä asiassa pätee sama kuin entisen alokkaan virheellisessä asennossa, korjaamalla siitä ei hyvää saa, parempi ottaa kokonaan uusi.
tutkija Pohjanmaalta
PohjanPoika
Homma ei ole meillä suinkaan ole pitkälti poliittinen vaan täysin poliittinen. Sen paremmin kansalaisen tarpeilla kuin homman kustanuksilla ei ole ollut meritystä ensinkään. Ja pahoin pelkään, että yksi Sipilä ei moista pysty muuttamaan. Ei, vaikka haluaisi, sen verran merkittävästä aluepoliittisesta tuesta on kuitenkin kysymys.
Ei nimittäin ole luultavaa, että yksityinen sektori yks-kaks-yllättäen jostain, noin vain loihtisi 200.000 uutta työpaikkaa provinssiin. Sen sijaan kepun maakuntamalli siihen lähes pakottaisi. Ja ne veroeurot ovat sitten kaikesta muusta pois.
Hyvä kun otit esiin kuntien muutkin kuin sote- asiat. Totta kai nekin on hoidettava maakuntamallin puitteissa siltä osin, kun ne eivät kuulu vapaaehtoisen kanalaistoiminnan piiriin.
Noinhan asiat ovat. Harvoin ollaan näin yksimielisiä. Aikoinaan kunnat muotoiltiin päivän patikkamatkan kokoisiksi.
Tämä hallitus oli oikealla asialla, mutta ajoi liian ahnaasti kuntaliitoksia ja SoTea samaan pyssyyn. Nyt taitaa käydä niin, että Kepu korjaa potin kun muilla on jo paukut loppu eikä kuntien pakkoliitoksista uskalleta edes puhua.
Kaiken kaikkiaan edustuksellinen demokratia on tiensä päässä. Nykyisellä kansalaisten yleissivistyksellä ja tietämyksen tasolla voitaisiin mennä aivan mainiosti oikeaan kansanvaltaan. Siihen tietotekniikka luo kaikki mahdollisuudet.
Ensin neuvoa-antaviin mielipidetiedusteluihin ja gallupeihin ja siitä sitten suoraan kansanvaltaan. Näin saataisiin puolueitten valtaa pienennettyä ja kansa kiinnostumaan omista asioistaan.
Fun(deeraaja)
Punamultaa pukkaa. Ja kun vahvistukseksi vielä löydetään ruåtsalaiset ja vaikkapa persut, onkin taas uusi 4 vuoden retki kohti maamme lopullista ratkaisua sementoitu. Sekin on sitten pantava Jyrki-boyn piikkiin, sen verran ison trauman hän kansakunnan kohtaloon tuottamattomuudellaan ja tuloksettomuudellaan jättää.
Mahtaisitko sinä keksiä tavan jolla tämä fantsuttelija saataisi vastuuseen tekosistaan, jos ei ihmiskuntaa niin ainakin Suomea ja suomalaisia vastaan?
No, eikös kuka tahansa voisi yrittää haastaa Q valtakunnanoikeuteen. Tuskin se onnistuisi, mutta saisipa asia julkisuutta.
Minun mielestäni SoTe ja kuntaliitokset olisi pitänyt säilyttää yhdessä. Nythän nämä kaksi yhteiskunnallisesti korjausta vaativaa asiaa eriytettiin ja lopputulos on tämä.
Fun((deeraja)
Valtakunnanoikeus on Hyvä Veli - järjestelmän yksi osa. Jo syytteen nostaminen edellyttä perustuslakivaliokunnan päätöstä, eikä korppi toisen korpin silmää tunnetusti noki.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valtakunnanoikeus :
Ministeriä vastaan syyte voidaan nostaa, mikäli tämä "tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta on olennaisesti rikkonut ministerin tehtävään kuuluvat velvollisuutensa tai menetellyt muutoin virkatoimessaan selvästi lainvastaisesti". Siinä ei puhuta tayhmyydestä, omn edun ajamisesta eikä vieraan vllan edun etusijalle asettamisesta mitään. Noilla kriteereillä ei valmista ainakaan tule, viimeistään Jonkka suuresa viisaudessaan rientää pelastamaan.
Löytyisikö muuta tapaa, vaikkapa nykyisen komissaarin hylkäämisen mahdollisuutta, kun varsinaisesta komissaarista seuraavan kerran pääetään?
Eipä taida keinoja löytyä. Olemme demokratiamme vankeja.
Teet sitä taikka tätä, älä vetämättä jätä!
Lähetä kommentti