Milläköhän aiomme elättää itsemme? Palveluiden markkinoinnin nimiin vannoo moni poliitikko ja virkamies. Ja ehkä Kepulandian asukkaat matkailuun. Mutta otetaanpa esimerkki nykyhetkestä.
Satakaksikymmentätuhatta kilometsiä tulee autossa täyteen. Edellyttää isoa huolro johon sisältyy myös jakopään hihnan vaihtaminen. Tartee varmaan varata aika, kun katsastuskin lähenee? Soito merkkihuoltoon. Ei vastaa ensimmäinen, ei toinen, ei ensimmäinen ei toinen, ei ensimmäinen mutta sitten tärppää.
Vahingosta viisastuneena kysyn operaation hintaa. Huollon mies ei osaa vastata, pyytää saada soittaa takaisin. Vajaan puolen tunnin kuluttua kertoo, että huollon hinta on 950 euroa. Herranjestas. Sillä hinnallahan saa vaikka uuden auton. No ehkä ei ihan. Mutta onneksi on vaihtoehtoja.
Tuossa Helsingin eteläpuolella, noin 60 - 80 kilometrin päässä on Tallinna. Varmaan sielläkin tätä autoa maahantuodaan, myydään ja huolletaan? Vinkkinä Vironautista, viron vertaismatkailijoiden verkosta, sain jopa nopeasti yhteystiedot ja menettelyt. Kiitos vaan Malle Kolnes. Eikun soittamaan.
Puhelimeen vastattiin ehkä neljännellä soitolla. Selvitettyäni mitä haluan vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä.: Peugeotin hinnaston mukainen määräaikaishuolto sisältäen varaosat ja hihnan vaihdon 6.500 EEK. Kun kurssi on noin 1:15 se tarkoittaisi 435 euroa. Leuka loksahti ja kaupat tuli. Heti. Tuolla hinnanerolla, yli 500 euroa voin vaikka asun yön Tallinnan parhaassa hotellissa, syön ja juon hyvin ja tuon vielä autolastillisen tuliaisiksi kotiin.
Milläköhän aiomme elättää itsemme tulevaisuudessa? Ja millä palkalla?
PS.
Olimme kyllä muutenkin lähdössä Viroon. Vironautin antamilla lahjakorteilla. Se ei selitä hintaeroa vaan se, miksi yleensä ajattelin kysyä hintaa Tallinnasta. Raportoin myös kuinka kävi.
7 kommenttia:
raijasivu
Ymmärrän toki, että sinulle ydinvoiman vastustaminen varmaan on elämääkin isompi juttu. Vaan miten se tähän kirjoitukseen liittyy on vähän toinen kysymys, joten ajattelin ensin sensuroida mainoksesi. Mutta tulin toisiin ajatuksiin.
Olen sen kannattaja, että Eduskunnalla ei ole asiaa tehdä lupapäätöksiä yksittäisistä ydinvoimaloista. Eli, jos joku haluaa rakentaa ja hankkeen rahoittaa, siitä vaan. Hoidettakoon asia paikallisella tasolla. En tässä rupea kantaani perustelemaan, mutta joskus sen varmaan teenkin.
Tulipa tuossa katsottua vähän EU-jäsenmaatietoa. Ensin palveluista ja samalla vähän energiasta. Sitten palvelujen hinnoista. Suurin osa EU-maista elää palveluilla. BKT:sta esim. Begiassa(10 miljoonainen kansa)tulee 73%. Suomen vastaava luku on 63%. Sen alle ovat vain Irlanti, Liettua, Bulgaria ja Romania,joista ex. Varsovan liiton maat ovat omavaraisia (reilusti) energian suhteen. Sähköä näissä maissa syntyy edullisesti ilmastoa saastuttamattomalla ydinvoimalla. Tuo palveluiden osuuden %-keskiarvo 27:n EU-maan osalta on n. 70% BKT:stä, vaikka esim. Romania osuudellaan 53% painaa samassa vaakakupissa, mutta sen korvaavat jo Malta ja Luxenburg yli 80%:lla. Työ Suomessa maksaa, tapahtuipa se sitten teollisuudessa tai palveluissa, eli vähällä työllä on saatava paljon liksaa. Viekää autot seuraavaksi huoltoon Romanian, kyllä hinta Leu;ina painuu alle EEK:ien. Seuraavaksi nousevat täällä bussimaksut - lakoilla sitä hintaa niin palveluihin kuin tavaroihin on hankittu ja hankitaan. Pienyrittäjyys näyttää Euroopassa luovan palveluita hintakilpailukykyisesti.
PLM
No jopa vanhuskin avaa välillä netin.
Kyllähän minä mielellään Romaniaan lähtisi ja vielä mieluummin Bulgariaan, mutta matkan pirulainen tulee vähän pitkäksi? Ja aika on petroolia? Tästä Tallinnaan on kuin menisi Helsingistä Mäntsälään. Ja työn hinta on kuin toiselta planeetalta.
Kuten kumpikin tiedämme, pienyrittäjyys on valtion erityisen edistämisen kohteena ja suojeluksessa vain juhlapuheissa. Ja sekin vain, jotta lisää verotettavaa löytyisi. Ei esimerkiksi siksi, että vain sitä kautta voidaan tervettä elinkeinoelämää ylläpitää jatkuvasti. Katkoitta.
En oikein jaksa uskoa, että suurteollisuuden siipien alla kasvanut Suomi kovin nopeasti sisäistäisi, siis ei yksin ymmärtäisi vaan todella sisäistäisi, alkavien yritysten merkityksen yhteiskunnallemme. Kyllä siinä menee enemmän kuin muutama vuosi.
Ehkä tuo ydinvoima mahtuu jotenkin näihin talouden realiteetteihin?
Vihreille se on periaatteessa kielteinen juttu, vaikka heillä ei ole muutakaan tarjolla.Ihmettelen miksi Venäjältä tuotu ydinsähkö heille sopii, mutta oma ei? Ikäänkuin ne yksityiset yritykset jotka niitä aikoo rakentaa tekisivät niillä rahoilla vaihtoehtoisesti propelleja.Mitä se meille kuuluu mitä yritykset rahoillaan tekevät jos homma on laillista ja hyödyllistä.Vihreät voisivat kaivaa omasta kukkarostaan ne sijoituspanokset niin en sanoisi minäkään enempää.
Tuo ydinvoimavastaisuus on samaa työn ja yrittämisen vastaisuutta mikä ilmenee kettutarhaiskuina sun muina laillisen yrittämisen terrorisointina.Turkistarhaus on parasta mahdollista toimintaa tähän maahan.Katsokaapa joskus vaikka ikkunasta ulos niin ymmärrätte miksi.Karttaa katsomalla asia vain vahvistuu.Luonnollisen vastustaminen on luonnotonta.2000 suoraa työpaikkaa siinäkin katkolla.Kiitos vaan Sinnemäki hienoista ideoista työn vähentämiseksi.
OrNot
Itse asiassa olen sitä mieltä, että Eduskunnan on turhaa käsitellä lupia ollenkaan. Jos joku haluaa ydinvoimalan rakentaa Suomeen, sopikoon alemmalla, vaikkapa maakuntatasolla sen soveltuvuus kaavamääräyksiin.
Mutta yksi asia on varmaa. Me tarvitsemme talouteemme tuloja oman maamme ulkopuolelta. Jos ne saadaan sijoitustuottoina vaikka ydinvoimaan, siitä vaan. Mutta saatavat myynnin tulot pitäisi myös sitten ohjata tänne. Ainakin suurelta(?) osalta. Ja se lienee pitkälti sopimuskysymys.
Samanlaisia hinnaneroja on ihan meikäläisen kaupungin sisällä jos vertaa merkkihuollon taksoja yksityisiin korjaamoihin, nimenoman remmin vaidoissa tosissaan puhutaan 300-400 hinnanerosta.
Olen jo jonkin aikaa pohtinut mikä auton huollossa voi olla niin kallista? Autoja on ollut jo pätkän toista sataa vuotta että luulisi tekniikan/logistiikan/kumulatiivisen tietotaidon sallivan jotain järkeä hinnoitteluun. Putkimiehen tuntityö maksaa 50-60e/hr. Tietokoneita korjataan 50-60e/hr. Auton merkkihuoltojen tuntitaksat poikkeuksetta 70-80e/hr. ...ja jos haluaa todellista hammastenkiristystä, kandee käydä p-k seudun Veholla Benziä huollattamassa. Siinä jää hammaslääkärikin toiseksi tuntiveloituksineen, 3-numeroiseen lukuun päästään.
En tiedä minkä vuoden lePeugeottia puikotat, mutta se remmi maksaa ehkä 20e ja kiristin ehkä toisen 20e, siitä voi laskea kuika kauan kestää paikalleen laitto nuilla hinnoilla.
Kaikki tämä vaikutti itsestänikin oudolta ja suorastaan väärältä, kunnes luin uutisen: Saksa (suurena automaana) muiden muassa ei halua, ja kokonsa takia pystyy estämään, ns. merkkihuolto toiminnan "avaamisen" Euroopan alueella. Uutisessa myös kerrottiin että autoteollisuuden voitosta, ei siis liikevaihdosta 20% tulee uusien autojen kaupasta ja 80% huoltotoiminnasta.
Se miksi lahden takana on sitten noinkin paljon halvempaa selittynee paremmalla autokannalla, paremmasta autokannasta johtuvalla kilpailulla, verotuksella, työn hinnalla, auto-, varaosatuottajien maantieteellisellä läheisyydellä yms... Maaraja mannereurooppaankaan tuskin haittaa, mutta nimenomaan itse eurooppalaiset autot ja osat tehdään nykyään Turkissa, Romaniassa, Venäjällä jne...
eurooppalainen
Kirjoituksesi viittaisi siihen, että meillä Suomessa toimii autojen maahantuojien kartelli? Ainakin huoltopuolella nyt, kun ns. tavallinen tossunkuluttaja ei osaa juuri mitään autossa korjata tai huoltaa. Mutta olen kyllä ymmärtänyt, että suuri osa Eestin auton maahatuojista hankkii varaosansa suomessaolevasta logistiikkakeskuksesta.
Se hintaero, joka Suomessa syntyy maahantuojan huollon ja hänestä riippumattomasta huollosta osoittaa maahantuojan katetta ja hänen leimansa hintaa huoltokirjassa.
Lähetä kommentti