tiistai 20. maaliskuuta 2007

Huonoa tuotetta ei pidä mainostaa




20.3.2007 9.29 | hakki47 | Raha & valta, Työelämä, Politiikka

Äänestysaktiivisuus laski jälleen. Nyt ollaan jo tilanteesta, jossa yksi kolmesta ei vaivaudu uurnille. OM:n miljoonan euron kampanja ei saavuttanut tavoitteitaan. Ilman pakkoa ei demokratiassa, suomalaisessakaan, ole toivoa 100 prosentista. Eikä demokratian toimivuuskaan sitä edellytä. Mutta olennaisesti lähempänä 80 % olisi syytä olla. Nyt 50 %:iin on lähes yhtä pitkä matka.

Ei mainonta myy huonoksi koettua tuotetta. Tuotteen imagolle voi käydä SAK:n lailla, se kääntyy itseään vastaan. Kun riittävän monet äänestäjät, kuka mistäkin syystä, jättää äänestämättä syistä pitää ottaa selvä ja korjata tuotteen virheet. Kun tuote on suomalainen demokratia, ei kokonaan uuden tuotteen rakentaminen ole vaihtoehto.

Väittäisin, että olennaisia syitä äänestämättä jättämiseen ovat:

  • ideologia on hävinnyt, tilalla on tuote, jota ammattimarkkinoijat myyvät

  • politiikka koetaan likaiseksi oman edun tavoittelemiseksi

  • kansanedustajan mahdollisuuteen jopa haluun vaikuttaa yhteisiin asioihin ei uskota

  • politiikka koetaan pienen porukan ammatiksi, joiden huoleksi se tulee jättää

  • olennaisista vaaliteemoista ei haluta tai ei edes sallita keskustelua

  • vaalikeskustelun tasoa ja tapahtumia kuvaavat Kuronen ja Lohtander


Yhteiskunnan eriarvoisuuden kasvaminen, köyhtyminen ja syrjäytyminen on varmasti myös yhtenä syynä. Sen laajeneminen on aina ennen kasvattanut poliittista populismia ja synnyttänyt vaarallisia ja inhottaviakin ääri-ilmiöitä.

Jotain kannattais varmaan tehdä? Huonoa tuotetta ei mainontaa lisäämällä korjata.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Huonoa tuotetta ei pidä mainostaa kuten paskaa joka tulee suoraan perse reijästä ja paska haisee saatanasti