On se helppoa Kataisella ja opetuslapsilla. Kun kansalaiset
Islannin ilmatilaa ajatellessaan pohtivat, kumpi mahtaa olla taas tämän itsepäisyyden
perussyy, lähentyminen NATOon vai Pohjoismainen yhteistyö, ei opetuslasten tarvitse
moisilla tuumailuillaan päätään vaivata. Heidän ajattelussaan molemmat vain
lisäävät maamme turvallisuutta.
Näin siitä huolimatta, että Itsenäisen Suomen historia
on toistuvasti osoittanut moiset kuvitelmat turhiksi. Kummankin osalta.
Meillä on jo aivan riittävästi osoituksia siitä, mitä saadaan
aikaan toiveajattelulla. Talvi- ja sen seurauksena jatkosota ovat siitä kalliita sotilaallisia esimerkkejä, suomettuneen
Suomen perimä yhteiskunnallisen psykohistorian.
On tietysti mahdollista ajatella, että Islannin ilmatilan
valvontaan osallistuminen on hintaa siitä, että Yhdysvallat on ollut valmis
myymään Suomelle aseita esimerkiksi risteilyohjuksia ilmavoimille, taktisia ohjuksia
herätemiinojen kaukolevitykseen (henkilömiinoista luopumisen seurauksena),
lähialueen ilmatorjuntaohjuksia, panssaritorjunta ja meripuolustusohjuksia… .
Jos näin on, olemme todella surkeita kauppamiehiä, eikä tilanteen näin ollen,
asian todellista olemusta kukaan ”vastuullinen” varmasti suostu paljastamaan.
Vai voisiko olla niin, että kun ei Libyaan päästy mukaan
edes Ruotsin siivellä, virhe on korjattava lentelyllä Venäjän ja NATOn kannalta
yhdellä maailman tärkeimmistä merialueista? Osana NATOn itselleen ottamaa
valvontatehtävää?
Ei ole Suomen kannalta riittävää tietää mitä ajatellaan Washingtonissa,
Berliinissä, Brysselissä, Tukholmassa tai Reykjavikissä. Enkä väitä, että
opetuslapset edes sitä tietäisivät. Mutta
heidän kannattaisi uhrata hetki myös ajatuksille siitä, mitä ajatellaan Suomessa ja Moskovassa?
Onneksi Suomi - lue Katainen - sentään tekee itsenäisesti
oman päätöksensä. Tosin odotetaan, että Ruotsi ensin tekee päätöksensä. Jos se
on myönteinen, Katainen liittää Suomen Islannin Ilmasirkukseen, jos taas
kielteinen Suomikin jättäytyy osallistumasta. Mutta itsenäisesti. Miksi? Ei kai edes Katainen kuvittele, että Ruotsi nyt suostuisi puolustamaan Suomea tai edes itseään Karjalan Kannaksella?
Niin ikään onneksi Suomi ei sentään vielä ole päättänyt onko kyse vain ilmavoimien harjoituksesta vai tunnistus-, valvonta-, käännytys- vai ilmatilan puolustustehtävästä. Jää sentään vielä muutama mahdollisuus edetä suuntaan tai toiseen. Tai minne muualle tuuli sitten milloinkin kuljettaa. Tällä varmaa haetaan sitä luottamusta Suomen kannan pysyvyyteen, joka turvaneuvostoäänestyksessä taisi olla muilta kateissa?
Niin ikään onneksi Suomi ei sentään vielä ole päättänyt onko kyse vain ilmavoimien harjoituksesta vai tunnistus-, valvonta-, käännytys- vai ilmatilan puolustustehtävästä. Jää sentään vielä muutama mahdollisuus edetä suuntaan tai toiseen. Tai minne muualle tuuli sitten milloinkin kuljettaa. Tällä varmaa haetaan sitä luottamusta Suomen kannan pysyvyyteen, joka turvaneuvostoäänestyksessä taisi olla muilta kateissa?
Suomi on siis mukana antamassa. Vaan mitä olemme saamassa? Ainakaan oman
maamme puolustusta emme voi rakentaa sen paremmin NATOn kuin Venäjänkään
varaan. "Blokkien" puskurivyöhykkeiden puolustamisesta ovat
kiinnostuneet vain puskurivyöhykkeet itse. Tositilanteessa niiden kohtalona on
tulla ensimmäisinä osaksi sotatoimialuetta. Se ei liene Suomen
turvallisuuspolitiikan tavoite?
Kun omaa puolustusta leikataan kuin viimeistä päivää herää erityisesti kysymys,
mitä teemme Islannissa? Emme ainakaan ole karsimassa kulujamme, olemmehan itse asiassa
auttamassa köyhää NATOa karsimaan omiaan. Kissa kiitoksilla elää.
Islanti, sen paremmin kuin Ruotsi tai Norjakaan ei ole
halukas ilmatilan valvontaan Itärajallamme, Islanti ei edes kyvykäs. Eikä
ainakaan Suomen intressien vuoksi. Ei tänne Suomea tai suomalaisia kukaan
koskaan tule puolustamaan. Itse se meidän on tehtävä, jos haluamme. Ja tapahtuupa
alueemme loukkaaminen miltä suunnalta tahansa.
Suomenlinnassa, Kustaan Miekan portin pieleen kirjatut
lauseet ovat äärimmäisen hyvä ohje myös vastaisuudessa. Natosta ei
näillä näkymillä ole meille turvatakeeksi, rajamaa kun olemme. Ennen
kuin Nato ehtii edes herätä, meidän ylitsemme on jo kävelty. Ja herra
paratkoon, jos Nato sitten vielä päättää kävellä meidän yli uudestaan.
Eiköhän vaan olisi parempi pitää huoli omasta puolustuksesta ja itsenäisistä Venäjä-suhteista?
Ei ole Suomen eikä varsinkaan Suomen ilmavoimien asia valvoa Islannin ilmatilaa. Sen on NATO ottanut vastuukseen. Hoitakoot itse itselleen vapaaehtoisesti ottamansa vastuun? Eikö NATOn peruskirjan 5 artikla tarkoita juuri tätä?
4 kommenttia:
Vaikka en olekaan mikään gallup-demokratian kannattaja en voi kuin ihmetellä pääministeri Kataisen härskiyttä. Erilaisissa pikagallupeissa kymmenet tuhannet ihmiset ovat 80-90% enemmistöllä olleet vastaan Islantiin menemistä. Ja silti pääministeri Katainen ihan naama punaisena vakuuttaa meille televisiossa yrittäen pitää naamansa valtiomiesmäisen totisena että Islantiin mennään jos Ruotsikin menee. Olisi edes virnuillut ja sanonut kansalaisille, että p....t minä teidän mielipiteistä välitän. Minullahan on valta ja minä olen päättänyt että Islantiin mennään. Nyt ei voi ainakaan vedota hallitusohjelmaan kun siellä ei Islannista sanota sanakaan. Taas menee testiin onko eduskunnassa vain hallituksen napinpainajia vai itsenäisiä ja vastuullisia kansaa edustavia päätöksentekijöitä.
Hakki,
sattuma tai ei, ensi viikonloppuna kokoontuu Helsingissä Trilateraalinen komissio joka on läheistä sukua ja juurta Bilderberg -ryhmälle. Wikipedian mukaan "Trilateraalista komissiota on kritisoitu paljon poliittisten aktivistien ja yhteiskuntatieteilijöiden taholta. Komissio on myös päätynyt monien salaliittoteorioiden raaka-aineeksi".
Ilmeistä on, että Suomea ohjataan erilaisista ei parlamentaarisista ytimistä ja tämä Islannin ilmavalvonta on pieni sivujuoni tätä kokonaisuutta. Me tavikset emme tiedä, kuka ja kuinka meitä hallitaan, nämä kataiset sun muut hoitavat vain salaista tehtävää ulkopuolelta tulevien ohjeiden mukaisesti. Tämä on se yhteinen nimittäjä kun näitä viimeaikaisia tapahtumia tarkastelee; ne eivät ole synkronisoitu suomalais-kansallisen yhteisen tahdon kanssa.
Demokratiaa mädätetään tätäkin kautta.
tutkija Pohjanmaalta
PohjanPoika
Mahdollista joskin epätodennäköistä "on, että Suomea ohjataan erilaisista ei parlamentaarisista ytimistä", vaikka kieltämättä entisen kepulipääministerin Esko Ahon toimiminen tämän herraseuran suomalaisena äänitorvena "huolettaa". Mutta, kuin muina suomalaisina jäseninä ovat amiraali evp. Juhani Kaskeala, toimitusjohtaja Lauri Kivinen YLE, pääjohtaja Erkki Liikanen Suomen Pankki, toimitusjohtaja Vesa Vihriälä Etla sitä ei oikein jaksa ottaa tosissaan. Edes plutokraattien vallankumous ei sieltä taida kasvaa?
Muuten voit toki olla oikeassa, sen verran uskonnollisia piirteitä tähän markkinaliberalistien demokratian myyntikampanjaan taitaa sisältyä.
Igor
Saattaa mennä testiin, mutta lähes itsestään selvää on, että testi tulos on sama kuin kuin aina ennenkin. Hallituksen kanta voittaa ... sitä ja näköjään vain sitä tuottaa suomalainen parlamentarismin irvikuva. Itsenäiseen ajatteluun ja vastuulliseen päätöksentekoon kykenemättömiä seurailijoita, kalliita napinpainajia.
Hallituksellamme on vielä tällä hetkellä - vaalien välillä - ilmeisesti varaa olla välittämättä kansan mielipiteestä. Mutta noin kovakorvaisia ja yksiniittisiä "oikeistohurmahenkiä" saa itsenäisyytemme ajalta aiemmin hakea syksyltä 1939 tai jatkosodan hyökkäysvaiheen ajalta. (Enkä nyt väitä, että tilanne tältä osin olisi muuten samanlainen.)
Pienessä maassa ei korvien sulkeminen suuren naapurin toistuvasti ilmituoduilta pohteilta ja suoraan niiden vastaisesti, jopa jossain määrin provosoiden toimiminen, tuskin ainakaan on luottamusta lisäämässä. Jatkossa meidän on entistä vaikeampaa odottaa ymmärrystä tai luottamusta Venäjältäkään.
Päätöntä "isänmaallisuutta".
Lähetä kommentti