”Suomen
kansantuotteesta palvelut muodostavat lähes 70 prosenttia. Tästä
julkisen hallinnon osuus on noin 40 prosenttia, joista on toistaiseksi
ulkoistettu vain viidennes.” toteaa Gustav von Hertzen. Kirjoittaja on
vuorineuvos ja eläkkeellä oleva Cultorin toimitusjohtaja. Jo näistä
prosenteista voi päätellä miten tärkeää palvelu, siis palvelu yleensä,
on hyvinvoinnillemme. Mutta, olipa tuossa 40 prosentissa kyse
prosenteissa prosenteista tai prosenttiyksilöistä ne käytännössä estävät
julkisen sektorin mitoittamisen veronkantokykyämme vastaavaksi. Edes
yksityistämisellä.
Mitä
tahansa Suomessa tarjottavaa palvelua voi toteuttaa sekä julkisen että
yksityisen sektorin toimesta. Ja suuressa – ellei jopa suurimmassa -
osassa palveluista julkinen palvelu on lähtökohtaisesti toteutettavissa
halvemmalla ja tehokkaammin kuin yksityisen sektorin vastaava palvelu.
Mutta
julkisen sektorin ylivoimaisuus, pienet kustannukset ja tehokkuus ei
tosielämässä enää useinkaan konkretisoidu. Itse asiassa useissa - vai
ehkä peräti useimmissa - tapauksissa voittaja on yksityisen sektorin
palveluntuottaja ja toteuttaja. Suurimpina syinä tähän, ovat varmaan
perinteinen 5,3 miljoonan pieni markkinamme ja julkisen sektorin
tehokkuuden syövä ”poliittinen päätöksenteko”?
Yksityistämisen
toimivuus esimerkiksi juuri terveys ja sosiaalipalveluiden osalta
edellyttäisi julkiselta sektorilta henkilöstöä, joka osaisi ostaa,
valvoa ja vaatia yksityisiltä palveluiden tuottajilta. Ja pienessä
maassa, pienellä markkinalla vielä siten, että monipuolinen,
kilpailukykyinen ja erityisesti juuri pieni tarjonta saataisi toimimaan.
Toistuvasti. Jatkuvasti.
Mutta
edes kaupankäynti pienten palveluntuottajien kanssa ei ole virkamiehen
kanssa seksikästä eikä, ainakaan omasta mielestään, edes tehokasta.
Niitä kauppatapahtumia tarvittaisi monia, kymmeniä, satoja jotta
saataisi aikaan sama tuotettujen palveluiden määrä, jonka kansainvälinen
– tai miksei jopa kansallinen – suurtoimija tarjoaa itse. Kaiken.
Mutta
mitä ihmeen iloa yksittäisen kansalaisen ja hänen suoriutumisensa
kannalta on siirtyä julkisen sektorin monopolista yksityisen sektorin
monopoliin? Ja varsinkin, kun markkina on pienistäkin pienimpiä ja
yksityinen monopoli on sata varmasti jo muutaman vuoden harjoittelun
jälkeen vääjäämätön seuraus.
Viimeistään
siinä vaiheessa toiminta myydään ulkomaiselle sijoittajaryhmälle tai
suoraan ulkolaiselle palveluntuottajalle. Ja sitten kolmannelle,
neljännelle, joista viimeinen viis välittää mistään hyvän hoidon
periaatteista tai laatuvaatimuksista. Ja kun ei kilpailijoita eikä julkista palvelua enää ole?
Eikä
nykypäivänä tarvita kovinkaan kaksinaista tapahtumaa tai kriisiä, kun
palveluntuottaja lopettaa toimintansa. Miten sitten jatketaan?
Sosialisoimallako?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti