On korkea aika todeta suoraan ja selvästi: Sarkozy - Merkelin Kreikan pelastusoperaatiolla pankit maksattavat luottoriskiksi muuttuneet Kreikka-lainat veronmaksajilla, ja Ranska ja Saksa erityisesti omien pankkiensa potentiaalisen pankkikriisin muiden EMU maiden veronmaksajilla.0 0 0 . . .
Enpä nyt malta olla liittämättä tähän linkkiä Der Spiegel-lehden online version artikkeliin, jossa haastateltava Stefan Homburg, the director of the Institute of Public Finance at Leibniz University in Hanover, puhuu mielestäni perusteltua asiaa Kreikan ja euron velkakriisistä.
http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,770673,00.html
Kysymys:
Miksi meidän muiden pitäisi kantaa, markkinatalouden pelisääntöjen mukaan Ranskan ja Saksan veronmaksajille kuuluva vastuu, heidän maidensa hallitusten löperöstä pankkien valvonnasta?
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/blog/23787/valtion-vakuuksista-ja-takauksista
4 kommenttia:
Tiesin, että Sinä, hakki, kielitaitoisena ja fiksuna miehenä haet totuuden sieltä mistä se on noudettavissa. Keski-Euroopan mediat puhuvat avoimesti siitä mihin olemme menossa. Meillä täällä Suomessa ollaan selkeästi sordinolla. Kansalaiset maassamme eivät saa tietää finanssipoliittisia faktoja EU:ssa. Kataisen ainoa viesti oli, että jotain merkittävää tule tapahtumaan lähipäivinä, viikkoina tai kuukausina.
Hyvä kysymys; miksi muut kuin vakuuttomia lainoja antaneet joutuvat osallistumaan millään tavalla lainojen maksuun tai jälkikäteiseen takaukseen? Voisikohan vastaus Suomen osalta olla, että edellisen hallituksen pää- ja valtionvarainministeri menivät sinisilmäisesti ottamaan takausriskin kansallisesta budjetistamme?
Velat ja vastuut ovat kahdenkeskeisiä. Näiltä osin muille vyörytetty vastuu on moraalitonta. Maailmassa on hyvää lainsäädäntöä nimenomaan kansainvälisten lainojen säätelystä. Elleivät lainan osapuolet pysty asioitaan sopimaan pitää ne alistaa kansainvälisen oikeuden ratkaistavaksi. Missään tapauksessa tässä asiassa ei voi jälkikäteen olla kolmatta osapuolta, joka toden näköisesti tulee olemaan tosiasiallinen maksumies.
fundeeraaja
Vaikka kuinka hivelisit, täytyy myöntää, että en ole asiantuntija tälläkään alalla. Johtopäätökseni on omani, ja perustuu käsitykseeni siitä, miten markkinatalous toimii. On olemassa kiistatonta näyttöä myös tilanteista, joissa olen ollut väärässä. Mutta Stefan Homburgin perustelu vaikuttaa pätevältä.
Tuomiopäivänennusteita en ole juurikaan nähnyt perusteltavan. Lähinnä niillä on mielestäni peloteltu veronmaksajia.
Onhan tässä mielenkiintoista seurata ihan pyörremyrskyn silmässä, miten matalapaine imee rahamme.
Jos Ranskan ja Saksan pankit suostuvat jnkl. Kreikan velkajärjestelyihin, esim. maksuaikojen pidennyksiin tai alempiin korkoihin, toimivat ne osakkaittensa ja muiden asiakkaittensa etujen vastaisesti, ja johto saa kenkää, ja vastaa leivättömän pöydän ääressä.
Moody´s ja kumppanit ovat jo ennalta ilmoittaneet pitävänsä moista velkasaneerausta toimenpiteenä, joka laukaisee Kreikan maksukyvyttömäksi luokittelun.
Maksukyvyttömälle lainanneet pankit ja valtiot ovat sitten menettämässä oman luottoluokituksensa. Suomi muiden mukana.
Suomen käy vaikeammaksi saada ulkomaanvelkaa, ja ainakin korko nousee kunnolla.
Joten velkaa on otettava entistä enemmän, jos saa, jotta pystyy korot maksamaan.
Se hyvä puoli asiassa on, ettei silloin enää Kreikkaan syydetä uutta rahaa. Paitsi mitä kehitysapuna !
Ihmeellistä tässä on, että asia on päästetty näin pitkälle. Nyt mellakoiva "katuparlamentti" alkaa ohjailla parlamentin päätöksiä. Hallituksen minimaalinen parlamenttienemmistö ( 155/300 ) voi liueta hetkessä, kun kadulta äänekkäästi neuvotaan.
Poikkeustila ja talouspäätökset EU:n hallintaan siirtämisestä olisi pitänyt jo julistaa. Nyt jos hallitus niin päättää, voi liikehdintä muuttua kapinoinniksi, ja sotilaat tulisivat kadulle kuin Pohjois-Afrikassa.
NATOko sitten avuksi ?!
Ja jos hallitus kaatuu tämän viikon talousäänestyksissä, ei ole muita päättäjiä kuin "katuparlamentti", joka sanelisi mitä parlamentissa päätettäisiin.
23.6.2011 ensi kertaa ehdottamani toimenpidemalli ( kertalaakista siirtyminen drakhmaan-euro jäisi käyttörahaksi-50 % devalvaatio drakhman muuntokurssiin-setelinleikkaus- pakkolaina kreikkalaisista talletuksista ja saatavista 50 % ) on nyt jo liian myöhäinen mahdollisuus.
Pankkitilit ovat tyhjenemässä, ja pian kreikkalaispankit käyvät maksukyvyttömiksi, mikä entisestään tulee lisäämään kansan levottomuutta, kun omia rahojaankaan ei enää saa ulos.
Kymmenisen vuotta sitten argentiinalaiset vastaavassa tilantessa rummuttivat kattiloita pankkien edessä viikkotolkulla. Laukesihan sekin tilanne lopulta, kun tyhjäksi pumpatun Argentiinan peson sidonnaisuus dollariin purettiin, ja velkajärjestelyin saatiin maksuaikaa.
Mutta ymmärrettävästi näin ei voitaisi toimia EMU-maassa. Pakkoero olisi edessä.
Voi olla, että kansannousu ihan luonnollisella tavalla erottaa Kreikan EU:sta.
Sitten siitä päästäisiin.
Jäisivät vain saatavat ja päälle kaatuva uusi finanssikriisi. :-(
Siinä tilanteessa kreikkalaiset olisivat omillaan ( mikä harhaanjohtava ilmaisu, olisihan heillä kaikki ne miljardit, jotka Kreikkaan on kannettu ).
Vox
"Jos Ranskan ja Saksan pankit suostuvat jnkl. Kreikan velkajärjestelyihin, esim. maksuaikojen pidennyksiin tai alempiin korkoihin, toimivat ne osakkaittensa ja muiden asiakkaittensa etujen vastaisesti, ja johto saa kenkää, ja vastaa leivättömän pöydän ääressä." Juuri näin ja kaikki mainitsemasi seuraukset silloin ilmeisesti toteutuvat.
Voit kuitenkin olla varma siitä, että vaihtoehto B on olemassa. Onko se sitten erottaminen EMUsta vai NATOn siirtyminen veden yli suoraan Kreikkaan, onkin sitten oman ihmettelynsä aihe.
Pitäisiköhän tässä taas kerran toistaa kaikki se mitä 20-30-lukujen taitteessa tapahtui? Deja vue. Ja mitä siitä kaikesta seurasi.
Lähetä kommentti