Radio Erevan, tai Armenian Radio on nuoruudestani vielä hyvin muistissani, vaikka emme ihan Itä-Eurooppaan katsoneet kuuluvammekaan. Kaikenlaista sosiaalisen realismin päättömyyttä, jolla massa ilkkuivat hallinnolle. Ilkkuun kuului aina sekä kysymys että vastaus, hyvänä esimerkkinä vaikkapa tuo Wikipedian ensimmäinen;
Kysymys: Is there a difference between capitalism and communism?
Vastaus: In principle, yes. In capitalism, man exploits man. In communism, it's the reverse.
Tämä tuli mieleeni lukiessani juuri äsken TSstä Jan Hurrin analyysia Masokistinen talouspolitiikka johtaa talousanemiaan, jossa hän arvio hallituksen toimintatapoja tänään ja huomenna käytävässä budjettiriihessä. Toivoisi, että joku ystävällinen sielu veisi edes kopion artikkelista riiheen, kaikkien osallistujien opiksi ja ojennukseksi. Vaikka vain kevennyksenä kahvitauolle.
Hän kirjoittaa mm.
"viime viikolla pääministeri kiinnittyi ryhmän (Dudsonit) suunnittelemaan suurikokoiseen pyörivään tikkatauluun eläväksi maalitauluksi. Laajasti julkisuuteen levinneistä valokuvista päätellen tapaus oli pääministerin mielestä hauska.
Nyt Stubb ja hänen luotsaamansa hallitus temppuilee valtion ensi vuoden tulo- ja menoarvion suuntaviivoja keskiviikon ja torstain budjettiriihessä."
On se vaan niin reipas ja sutjakka mies tuo meidän Tumppi. Oikein ministeriainesta.
Miksi ihmeessä sitten minua ei enää naurata ollenkaan? Siihenkin Hurrilla on hyvä vastaus:
"Talouden anemia näyttää toistuvasti yllättäneen juuri samat päättäjät, joiden toimet ovat kyseisen anemian keskeisiä syitä. Hämmentynyttä selittelyä vaikeista olosuhteista on kuulunut vyönkiristyksiä komentaneesta komissiosta lähtien.
Sen ei kuitenkaan pitäisi olla enää usean vuoden kenttäkokeiden jälkeen yllätys, että kesken ankaran velka- ja talouskriisin varta vasten toteen pannut vyönkiristykset ovat heikentäneet eivätkä suinkaan vahvistaneet taloutta.
Siitä huolimatta Stubbin hallitus aloittaa budjettiriihensä aivan samanlaisissa hämmentyneissä tunnelmissa – ja aikoo päättäväisesti ja yksituumaisesti jatkaa vyönkiristyksiä."
Tumppi hehkutti ulkoministeriön edustustonpäällikköpäivillä pitämässään puheessa, että Suomen on saatava velkaantuminen loppumaan ja piti Suomen finanssipolitiikassa viime vuosina tapahtunutta muutosta historiallisestikin merkittävänä. Ja onhan se; seitsemän virheelliseen tilannearvion pohjaavaa, taloudellisesti huoletonta lisävelkaantumisen vuotta on takana, seurauksena kansan-, valtion- ja kuntatalouden kriisi ja katastrofi. Nyt alkaa olla seinä vastassa.
Kommenttina edelliseen artikkeliin kirjoitin;
Päätellen kaikesta
siitä, mitä tässä maassa on tehty sen jälkeen, kun silloiset hallituspuolueet
päättivät käsitellä vuonna 2008 alkanutta Trans-Atlantista rahoituskriisiä (suhdannetaantumana) on
selvää, että Tumppi - sen paremmin kuin edeltäjänsäkään - ei tiedä mistä puhuu.
Mitenköhän hän ajattelee nyt hehkuttamansa linjan muutoksen parantavan Suomen
talouden tilaa sanotaanpa vaikka 5 vuoden aikavälillä?
Teollisuuden on
annettu rapautua ja jokainen kynnelle kykenevä siirtää tuotantonsa halvemman
kustannustason maihin. ALV on nostettu sellaiselle tasolle, että valtaosa
yksittäisistä kansalaisista eivät voi ostaa suomalaista palvelutyötä. Omalta
osaltaan tässä avittavat työehtosopimukset ja muut henkilösivukulut. Julkinen
sektori on palkkajohtaja eikä sitä pystytä puolueiden toimesta enää
merkittävästi pienentämään. Ja ajatuskin siitä, että leikkaamisen kohteena
olisivat muut kuin ne jotka palvelut tuottavat on mahdoton, liian moni broileri
on vaarassa menettää liian paljon
Kun edeltäjät ovat
ylläpitäneet rakenteita ja aktiivisesti kasvattaneet julkisen sektorin kuluja
siten, että vuosittainen budjettivaje on ollut - kaikesta hehkutetusta
säästämisestä, leikkaamisesta, tehostamisesta huolimatta - tasolla 7-10
miljardia euro joka vuosi, millä ihmetempulla Tumppi kuvittelee selättävänsä
markkinavoimat nyt? Sitä paitsi muistan edeltäjän jo sen tehneen.
Väitän, että Tumpin
linjamuutos on; samaa vanhaa säästämistä, leikkaamista, tehostamista mutta
enemmän ja nopeammin. Mistä ihmeestä valtio alkaa saada tuloja? Team
Finlandista vaiko pelistartupeista?
Väitän lisäksi, että
5 vuoden kuluttua olemme vain entistä syvemmällä kaikissa mahdollisissa
taloudellisissa ongelmissa, jos meillä enää on itsenäistä kansakuntaa edes
jäljellä. Ja sitten nämä velikullat toteavat yhteen ääneen; meillä ei ollut
vaihtoehtoja.
Tästä onkin helppo palata Radio Erevaniin.
Kysymys: Pääministeri Stubb. Mikä on uuden finanssipolitiikkanne käänteentekevin uudistus?
Vastaus: Lisää raippoja, mutta nyt entistä päättäväisemmin.
PS.
Moldovan media näyttää yltävän ihan Radio Erevanin tasolle. Sota ei alkanutkaan eilen. Riemuitaan edes siitä.
On taas aika arkistoida osallistumisiani kansalaiskeskusteluun:
Päätellen kaikesta
siitä, mitä tässä maassa on tehty sen jälkeen, kun silloiset hallituspuolueet
päättivät käsitellä vuonna 2008 alkanutta Trans-Atlantista rahoituskriisiä on
selvää, että Tumppi - sen paremmin kuin edeltäjänsäkään - ei tiedä mistä puhuu.
Mitenköhän hän ajattelee nyt hehkuttamansa linjan muutoksen parantavan Suomen
talouden tilaa sanotaanpa vaikka 5 vuoden aikavälillä?
Teollisuuden on
annettu rapautua ja jokainen kynnelle kykenevä siirtää tuotantonsa halvemman
kustannustason maihin. ALV on nostettu sellaiselle tasolle, että valtaosa
yksittäisistä kansalaisista eivät voi ostaa suomalaista palvelutyötä. Omalta
osaltaan tässä avittavat työehtosopimukset ja muut henkilösivukulut. Julkinen
sektori on palkkajohtaja eikä sitä pystytä puolueiden toimesta enää
merkittävästi pienentämään. Ja ajatuskin siitä, että leikkaamisen kohteena
olisivat muut kuin ne jotka palvelut tuottavat on mahdoton, liian moni broileri
on vaarassa menettää liian paljon
Kun edeltäjät ovat
ylläpitäneet rakenteita ja aktiivisesti kasvattaneet julkisen sektorin kuluja
siten, että vuosittainen budjettivaje on ollut - kaikesta hehkutetusta
säästämisestä, leikkaamisesta, tehostamisesta huolimatta - tasolla 7-10
miljardia euro joka vuosi, millä ihmetempulla Tumppi kuvittelee selättävänsä
markkinavoimat nyt? Sitä paitsi muistan edeltäjän jo sen tehneen.
Väitän, että Tumpin
linjamuutos on; samaa vanhaa säästämistä, leikkaamista, tehostamista mutta
enemmän ja nopeammin. Mistä ihmeestä valtio alkaa saada tuloja? Team
Finlandista vaiko pelistartupeista?
Väitän lisäksi, että
5 vuoden kuluttua olemme vain entistä syvemmällä kaikissa mahdollisissa
taloudellisissa ongelmissa, jos meillä enää on itsenäistä kansakuntaa edes
jäljellä. Ja sitten nämä velikullat toteavat yhteen ääneen; meillä ei ollut
vaihtoehtoja.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/stubb+suomessa+tehdaan+varsin+isoa+linjanmuutosta/a2262538>
Valitettavan
oikeassa olet, yrityksiä kyllä riittää.
Ei silti, että
moinen millään tavalla lohduttaisi, sama tauti vaivaa tällä hetkellä koko
euro-alueen päättävää eliittiä. Vaikka talouden käännettä on povattu jo vuosia,
aina seuraavana puolivuotiskautena tapahtuvaksi ei suostuta katsomaan
realiteetteja ja tekemään sen mukaisia päätöksiä. Uskonnoksi ilmeisesi Saksan
Bundesbankin vaatimuksesta nostettu austerity - ovat kääntäneet koko
valuuttaliiton kohti konkurssia.
Korjaustoimenpiteenä
nämä austerity-uskovaiset valopäät vaativat lisää samaa ja vielä
kauemmin.
Mistä löytyy se
lapsi joka saisi heidät vakuuttuneeksi siitä, että keisarilla ei todellakaan
ole päällään rihman kiertämää? Ja huippuna talouskomissaariksi tungetaan sitä
suomalaista valopäätä, joka jo täällä on muutamassa vuodessa onnistunut
sotkemaan koko kansantalouden.
Kun Ranskan
talousministeri on toistuvasti esittänyt, että EKPn ja koko euro-alueen
noudattama, yksinomaan saksalaiten intressejä palveleva kuristava
rahapolitiikka, ml. järjettömäksi osoittautunut inflaatiotavoite tuhoaa myös
Ranskan talouden, hän saa lähteä.
Mikä on se vipu,
jolla Tante Angela ja Jens Weismann saavat jatkaa tätä Euroopan tuhoavaa
politiikkaa? Siis Saksaa lukuun ottamatta vähintään koko muun euro-ryhmän
tuhoavaa. Jopa Mario Draghi on hyväksynyt että austerity ei ole ratkaisu.
Tämä on vielä
hölmömpää kuin Hölmölässä. Tämä on itsetuhoisuutta pahimmillaan.
Eiköhän Ilpo nyt
hauku väärää puuta? Museoille on kaikissa kulttuureissa edes jonkinlainen
sijansa. Parempi kielikuva saattaisi olla; Suomessa toimitaan kuin Hölmölässä
konsanaan. On toimittu jo vuosia. On tiedetty jo vuosia. Eikä se meno lopu
sillä, että yhden osallisen edustaja sen jälleen kerran toteaa.
Jotain tarttis saada
aikaankin.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/tyonantajien+ykkospomolta+kova+ukaasi+suomi+on+kuin+ulkoilmamuseo/a2262026>
Eipä kai Kaulanen
sen paremmin Veikkausta kuin edes omaa toimintaansa asiamiehenä markkinoinut?
Kokemuksesta ja yli
50 vuotiaitten työttömien todelliseen tilanteeseen hyvin perehtyneenä ei voi
olla muuta kuin samaa mieltä Pro:n hallituksen arviosta.
Enkä jaksa uskoa,
että sen paremmin työnantajat kuin nykyiset poliittiset päättäjätkään moiselle
korvaansa lotkauttavat. Mutta on asiassa valoisakin puoli. Kun riittävän moni
todella putoaa tyhjän päälle yhteiskunnallinen käymistila kiihtyy ja jonkin sortin
vallankumouksen syntyminen lähenee.
Talous- ja
työllisyystilanteemme jatkuva huononeminen on viime kädessä täysin
päätöksentekijöittemme osaamattomuuden ja visiottomuuden seurausta.
Ihmekö tuo, kun
talous sakkaa. Siitä on kiittäminen ensi sijassa Mariota ja hänen alaisiaan
kansallisia keskuspankkipomoja erityisesti Saksan Jens Weidmannia,
toissijaisesti Tante Merkeliä ja kolmanneksi kaikkia ryhmän kansallisia
poliittisia päättäjiä, jotka yksinkertaisesti eivät ole tehtäviensä tasalla.
Kuluttajat kohtaavat
arkipäivän, päättäjät ovat vakuuttuneet uskonsa puhtaudesta ja sen lopulta
tuomaan pelastukseen. Ainakin heille. Mutta kuten saksilainen sanoo; Operation
gelungen, Patient tot., tai kaunokirjailija Samuel Beckett –nimisen kirjailijan
näytelmän Waiting for Godot.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/kuluttajien+luottamus+jatkaa+luisumistaan+euroopassa/a2261979>
Asiaahan Marja
puhuu. Parhaimmassa tapauksessa tuleva ratkaisu tulee meille kalliimmaksi ja
laadultaan (= asiakkaiden tarpeitten tyydyttämisessä) jopa huonommaksi kuin
nykyinen. Mutta väliäkö sillä, eihän Suomessa enää vuosiin ole asiantuntijuus
painanut, ainoastaan ns. poliittiset realiteetit, eli puolueiden
eturistiriidat.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/marja+aarnioisohanni+soteratkaisu+ajaa+suomen+isoon+ahdinkoon/a2261827>
Asiaa puhut. ”Länsimaisen demokratian voivat pelastaa vain
länsimaiset demokratiat itse. Olemalla demokraattisia ja vapaita sekä
taloudellisesti menestyviä – toisin sanoen muuttamalla nykyistä politiikkaansa
omien kansalaistensa etujen mukaisiksi.”
Mutta ei
muutos ole millään tavalla helppo. Liian moni puolueuskovainen olisi vaarassa
menettää kaiken. Ja vain sillä on merkitystä, koska kaikki valttikortit ovat
puoluebyrokraattien käsissä. Meillä äänestäjillä ei käytännössä ole sananvaltaa
edes vaaleissa, kun riittävän moni joko äänestää ”rotestipuoluetta” tai jättää
äänestämättä. Itseään vakaina ja vastuullisina puolueina pitävät ”suuret”
puolueet saavat aina kuitenkin riittävästi ääniä. Ja ne edellisten vaalikausien
”rotestipuolueet” kyllä oppivat nopeasti sisäsiisteiksi.
Sanot ”
Molempien osalta viimeiset viisitoista vuotta ovat olleet katastrofaalisia.”
Mielestäni oikeammin niitä vuosia on ollut vasta 13. Mitä tapahtuikaan
11.9.2001? Ja mitä siitä seurasi kaikissa ns. länsimaissa?
Muistatko
muuten miten Euroopassa kävi ennen II maailmansotaa? Lähinnä talouden
romahtamisen seurauksena sai maanosamme hyvin totalitaarisen enemmistöilmeen.
Taidamme olla varsin samanlaisessa tilanteessa? Eikä tätä törkyä räjäytä
puhtaaksi edes Ajax.
Sanot ”Mitään
muuta ei tarvittaisi kuin paluu siihen yksilönvapauksia kunnioittavaan
demokratiaan myös käytännössä ja talouspolitiikan järkevöittäminen.” Olen
kanssasi samaa mieltä. Mutta puoluevalta ilman muita ideologioiden mausteita
kuin vallanhimo ei voi olla kiinnostunut yksilöiden oikeuksista eikä yksilöiden
vapauksista. Se voi olla ja on kiinnostunut vain omasta menestymisestään
seuraavissa vaaleissa.
Perusongelma
on, että kansakunnan demokratian valta on livennyt kansanedustajilta
puolueille, joita he edustavat. Se ja vain sen palauttaminen riittää muutoksen
aikaansaamiseksi.http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2011/01/talouden-pohja-on-maho_3.html
Kohteesta
<http://tyhmyri.wordpress.com/2014/08/21/meneeko-demokratia-muodista-kommentteja-ylen-ohjelmiin/#comment-2202>
Mitä iloa moisesta
kierittämisestä kellekään on? Järjellä ei enää ole mitään tekemistä EKPn
rahapolitiikan kanssa muille kuin Saksalle. Deutschland, Deutschland über
alles....
EKPn
inflaatiotavoite johtaa käytännössä deflaatioon kaikissa muissa euro-maissa
kuin Saksassa. Kun EKP toteuttaa vain Saksan talouden edellytysten mukaista
rahapolitiikkaa seurauksena on kaikkien muiden euro-maiden vähittäinen
surkastuminen.
Suomen kannalta
järkevät vaihtoehdot ovat tässä vaiheessa helpot. Joko jatketaan kuten tähänkin
asti, mikä johtaa Suomen talouden täydelliseen alasajoon ja konkurssiin tai
palataan omaan valuuttaan. Koska Suomen poliitikkojen uskonto näyttää kieltävän
ajattelun ja kieltää edes harkitsemasta jälkimmäistä saamme me keskittyä
valitsemaan itsellemme samat onnettomat tunarit Eduskuntaan runsaan puolen
vuoden päästä.
Ja seurata vierestä
kun historiamme päättyy.
Juuri näin.
Jos mietitään mistä
puolustusvoimille nyt lisärahaa, on osoite ilmeinen. Koulupakon jatkamiseen
yhdellä vuodella suunnitellut varat, joiksi arvioidaan 15 miljoonaa ja joiden
lopputulos ylittänee 50 miljoonaa.
Sekä suorien että
epäsuorien hyötyjen osalta rahat tulisivat huomattavasti käytettyä
huomattavasti tuloksekkaammin, jos ne suunnattaisi vaikka korvamerkittyinä
vuosittaisten kertausharjoitusten järjestämiseen.
Jos isot maat kuten
Ranska ja Italia todella ovat Saksan tukipolitiikan kohteita jo nyt, olisi
Suomen joko irtaannuttava eurosta - mitä kukaan ei uskalla päättää, koska
meille jäisi Musta Pekka euron hajottamisesta - tai meidän olisi syytä alkaa
julkisesti ja aktiivisesti toimia EKPn kohdennettujen rahapoliittisten toimien
aikaansaamiseksi ongelmamaille.
Meillä ei ole varaa
vain odotella. Kymmenen vuoden kuluessa euro on imenyt kaiken teollisen
tuotannon, varallisuuden ja talouden Saksaan, eikä varsinkaan pienissä
euromaissa ole toimeentulon edellytyksiä ollenkaan.
Meidän kannalta kyse
on samanlaisesta toiminnasta - suorastaan ryöstöstä - jota Saksa yritti jo
1918. Vain sen tappio I maailmansodassa pelasti meidät joutumasta sen
taloudelliseksi ja samalla poliittiseksi vasalliksi. Samalla tämä loi meidän
itsemme kehittää itsenäisyyttämme, meidän omista tarpeista ja lähtökohdistamme.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/markka+takaisin+asiantuntija+isssa+se+on+euron+tarun+loppu/a2261331>
Missä maailmassa
Kiuru oikein elää? Niin kehittelykelpoinen kuin ajatus onkin, se on raakile
eikä meillä siihen moneen, moneen vuoteen ole varaa. Kannattaisi
opetusministerinkin ennemmin miettiä, miten nykyresursseilla saataisi parempaa
tulosta. PISAn ei kannata antaa hämätä.
Peruskoulussa meillä
on nykyresursseillakin mahdollista olennaisesti parantaa lasten oppimista
tehostamalla opetusta. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2013/03/peruskoululaisten-taidot-murenevat.html
Keskittyisi tyttö
hommaansa ja lakkaisi kinuamasta lisää rahaa, jota ei ole.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/lehdet+kiuru+muuttaisi+lukion+ja+ammattikoulun+pakollisiksi/a2261135>
Järjestäytyneen
kerjäämisen valmistelua ilmeisesti valittajan mielestä?
Ongelmamme on
edelleen, että EKP pakotetaan toimimaan saksalaisten vainoharhaisen
inflaatiokäsityksen puitteissa. Sisäisellä devalvaatiolla ei suurin osa
euro-maista pysty puhdistamaan julkista sektoriaan ilman olennaisesti keveämpää
rahapolitiikkaa. Puhumattakaan siitä, että aiemmin vielä jollain tasolla
tolkulliset valtiot vedetään nykypolitiikalla samaan kurjistumisen kierteeseen.
Eivätkö esimerkit PIIGS-maista jo selvästi kerro mitä nykypolitiikalla
tapahtuu?
Euro-alue, ja ennen
kaikkea sen muut jäsenet kuin Saksa tarvitsevat kasvua ja työtä. Säästämällä ei
kasvua saada lyhyellä aikavälillä (3-5 vuotta) aikaiseksi. Pidemmällä
aikavälillä säästöt toki mahdollistavat kasvun, mutta sitä ennen siinä käy kuin
mustalaisen hevoselle; juuri kun oppi olemaan syömättä se pahainen kuoli.
Meidän suomalaisten
on ymmärrettävää ja helppoa kannustaa Tasavallan Presidenttiä. Muualla asiaa ei
välttämättä nähdä tai haluta nähdä samasta kulmasta. Suuren uskottavuusriskin
hän on päällensä ottanut. Toivottavasti se ei päädy hänen pläsilleen.
On edelleen
mahdollista, että Putler noudattaa kauan sitten laatimaansa strategiaa Äiti
Venäjän kunnian palauttamiseksi. Siinä ei myötäkarva välttämättä auta
ollenkaan. Siinä ei auta muu kuin vastata Putlerin omilla aseilla. Voimalla.
”Demokraattisen”
järjestelmän itselleen omineiden puolueiden institutionalisoituminen on,
ainakin Suomessa tehnyt toivomasi vaalien kautta tapahtuvan muutoksen
mahdottomaksi. Kansalaisille jääneen politbyrokratian poistaminen ei ole
mahdollista ilman puolueiden hegemonian poistamista. Siihen taas me suomalaiset
olemme hyvin harvoin pystyneet. Viimekertainenkin yritys sata vuotta sitten
meni totaalin vituraan, muuttuen sisällissodaksi.
9 kommenttia:
PohjaPoika
Saattaa olla Vaden oikeassa, jos hän määrittelee nykytyilanteen loppulamaksi. Varmaan sinäkin olet oikeassa sanoessasi, että "Tekipä kuka tahansa mitä tahansa, ei tästä talouden ahdingosta nyt siten selvitä....
Mutta vähän lisää peri-inhimillistä otetta tuo tuo kvalifikaatio .... että tulevaisuus olisi menneisyyden lineaarinen jatke.)
Omasta työhistoriasta muistan ajan, noin 70-luvun alussa, jolloin PTS oli kova sana yrityssuunnittelussa. Sehän pohjautu tuohon kvalifikaatioosi siten, että PTSssä kaikki kehitys eteni lineaarisesti, ja oikealle ylös.
Jossain vaiheessa joku konsultti kai sitten äkkäsi, että moisen -ismin konsultointi ei enää rahaa tuo. Siirryttiin strateegiseen suunnitteluun, -johtamiseen jne.
Pointtini on tässä se, että kun fossiilikapitalismiksi nimeämäsi aika on loppuun kaluttu, syntyy uutta. Olipa se mitä tahansa. Ihmisellä ei historiansa aikana ole ollut taipumuksena heittäytyä vapaaehtoisesti seljälleen, ripotella tuhkaa päälleen ja kuolla hiljaa pois.
Riittävän moni (ainahan se kriittinen massa tarvitaan) päättää, että nyt ei ole hyvä aika tuhoutua ja kuolla ja alkaa toteuttamaan ajatusta:
If it is to be,
it is up to me.
Ja ennen kaikkea, alkaa tekemään. Kyllä siinä loppulamastakin silloin selvitään.
+++ Ja ennen kaikkea, alkaa tekemään. Kyllä siinä loppulamastakin silloin selvitään. +++
alkaa tehdä :-)
Loppulama tuhoaa olemassaolevat rakenteet ja tuhkasta syntyy aina uutta. Itse mietin niin, että tämä loppulama kestää jonnekin vuosisadan puolivälille saakka ja siitä sitten jatkaa ilmastonmuutoksen ikävät kausaalit. Ehkä ensi vuosisadan alussa koittaa uusi aika alle puolta pienemmällä globaalilla populaatiolla.
tutkija Pohjanmaalta
Läntisen demokratian loppuahan tässä on povailtu pitkin matkaa,-valitettavasti. Omaa syytään kaatuu. Tässä meidän järjestelmässämme on sellainen valuvika, jolla ei ahneen ihmisen maailmassa voi olla menestystä. Vaaleissa ja ammatillisessa edunvalvonnassa kannatus "ostetaan" aivan liian kalliisti ts. luvataan liikaa ja kilvoitellaan kuka eniten pystyy lupaamaan. Meillä on ollut sairaan hyvä elämä. No, nyt se on katkolla.
Totalitarismi on tuleva etenemissuunta.
Surullisen hupaisaa panna merkille, että taas keskustellaan sotavoimien kauttakulkusopimuksista.
Kun NAT:on ei voi liittyä pitää olla aivan kyljessä kiinni. Kaikille muistuu mieleen Natsi-Saksan kauttakuljetukset Ruotsin ja Suomen läpi?
PohjanPoika
Kielitoimisto kyllä nykyään hyväksyy muodon alkaa tekemään, vastaväitteistäni huolimatta. ;-)
Siis nousemme kuin fenix-linnut länsimaisen kulttuurimaiseman kehdosta. Mitä mieltä olet, muistuttaakohan tuo väliin jäävä aika - siis arviosi mukaan ehkä kolmisenkymmentä vuotta - enemmän Rooman valtakunnan hajottua syntynyttä keskiaikaa vai 30 vuotista sotaa? Muutama rutto taitaa kyllä olla sinä aikana tiedossa.
Fun(deeraaja)
Olen kanssasi samaa mieltä "Meillä on ollut sairaan hyvä elämä. No, nyt se on katkolla."
Mutta se ei vioelä ole loppu. Ja meistä itsestämme on edelleen kiinni loppuuko se ollenkaan ja jos loppuu, mihin se johtaa.
Vannon kuitenkin edelleenkin kansalaisten domokratian varaan, vaikkei tilanne hyvältä näytäkään. Messiaita huudetaan ja on huudettu jo jonkin aikaa apuun, eikä näistä nykyisistä broilereista taida olla sellaiseen. (Mehän heidät kasvatimme.)
+++ Kielitoimisto kyllä nykyään hyväksyy muodon alkaa tekemään, vastaväitteistäni huolimatta. ;-) +++
Näin on, mutta sitä ei pidä alkaa rupeamaan käyttää :-)
+++ tuo väliin jäävä aika +++
Olen tuota miettinyt. Välttämättä romahtaa vähitellen hyvinvointiyhteiskunta ja tilalle tulee jotakin, jota kuvittelen superanarkiaksi. Yhdysvalloissa tuo romahtaminen tullee tapahtumaan ensiksi kun nytkään ei ole juuri mitään yhteiskunnan suojarakenteita. Ehkäpä nuo FEMA Campsit ovat tähän aikaan kuuluva järjestelmä, jos niiden olemassaolo pitää paikkansa. Sosiaalisen kanssakäymisen muodoksi tulee "syö tai tule itse syödyksi", jossa ihmiset hengissäpysyäkseen ryöstelevät toisiaan ja rosvojoukot vaeltelevat pitkin seutuja. Nämä prosessit ovat jo käynissä eräissä Afrikan maissa, ehkä Somalia etunenässä. Gunnar Heinsohn on jo tutkinus Youth Bulge -ilmiötä.
Vanhassa Euroopassa kaupunkien ympärillä kulki keskiajalla muuri osittain tämänlaatuisten tapahtumien suojana. Yhdysvalloissa tänäpäivänä yleinen asuinalueen muoto on "gated community", joka varmaan ennemmin tai myöhemmin rantautuu myös Eurooppaan.
Toivon, että en tule omilla kotinurkillani näkemään näitä ikäviä prosesseja.
tutkija Pohjanmaalta
PohjanPoika
"Toivon, että en tule omilla kotinurkillani näkemään näitä ikäviä prosesseja. " Et taida olla ainoa. Toisaalta taas, saatat olla aika optimisti uskoessasi, että väliaika on vain noin 30v. Keskiaikakin kesti kai noin tuhat?
No hakki, Sinähän olet tässä blogituttavuuden aikana vannonut kaiken hylätyn mimeen. Demokratian nimeen on hyvä vannoa kun sitä ei ole. Samoin vannot itsenäisyyden nimeen, vaikka tiedät, ettei sitäkään ole Suomessa ollut kuin nimeksi. EU:n nimeenkin puolustelit. Muistaakseni myös euro oli aikanaan hyvä asia.
Onneksi näissä blogeissa parta saa päristä kummasta päästä tahansa. Pääasiahan kaikessaa on oman mielen ylläpito ja hyvä niin.
Suomikin on masokistinen noista edellä esittelemistäni syistä. NATO on suomalaisten mielestä toistaiseksi paha, vaikka olemme systeemissä syvemmällä kuin moni natomaa.
Ajatelkaas sopimusta, joka antaa NATO:lle läpikulkuoikeuden tarvittaessa. Tullaan vielä antamaan NATO:lle sotaharjoittelu- oikeus omalla maaperällämme.
Hyvät hyssykät! Kaiken jälkeen joku vielä sanoo, ettei kannata liittyä NATOO:n. Keikutaan vaan hissukseen aidalla.
Mitä pahaa Venäjältä on seurannut entisille Varsovanliitonmaille kun NATO:on liittyivät?
Tuhma saa olla, mutta ei tyhmä!
A no nymous
Demokratia on Suomessa puolueiden demokratiaa, jossa kansalaisen osana on maksaa viulut.
Itsenäisyyttä Suomessa on juuri siihen määrää, kun suomalaiset ns. päättäjät haluavat sitä käyttää. Luonnollisesti tehtyjen sopimusten tuomin rajoituksin.
EU ja eurokin ovat mielestäni lähtökohtaisesti edelleen hyviä asioita, jonka onnistuimme, osin mekin pilaamaan. Ja olen minä edelleenkin sitä mieltä, että koko euro-soppa olisi ollut vältettävissä, jos ainakin Saksa ja Ranska olisivat toimineet, kuten sovittiin. Olisiko se ollut Lissabonissa? Ja kun eivät, olisivat ainakin voineet ottaa omien pankkiensa aiheuttamat kuprut nykyisissä ongelmamaissa kantaakseen, eikä sysätä meidänkin maksettavaksi.
Tuhma ja itsekäskin saa olla, vaan ei tyhmä. Kaikki muuten ovat arvioita katsojan silmissä.
En kannata NATOn jäsenyytä vaikka hyväksynkin sen sopimuksen - sellaisena kun sen ymmärrän - jota nyt ollaan allekirjoittamassa. Se ei käsitykseni mukaan suinkaan ole läpikukkusopimus vaan vastaanottosopimus, teknisine yksityiskohtineen. Sekin vasta pyydettäessä. Ja siihen kai meillä itsenäisenä maana on oikeisu? Omalla maaperällä on taidettu harjoitella jo tätä ennenkin ja taidetaan parhaillaankin?
Venäjällä, tai oikeammin sen johtajilla on mielestäni liian usein ollut taipumusta äkkipikaisuuteen ja pitkävihaisuuteen. Siksi, mitä kauemmin meillä on mahdollisuus uskoa omiin voimiimme yhteispelissä naapurin kanssa, sitä parempi. Turhaa ottaa ehdoin tahdoin turpiinsa myöhäisyön nakkijonossa örveltävälle bodarille näillä lihaksilla.
Vaikka suhtaudun itse aika kriittisesti poliitikkojemme aikaansaannoksiin uskottavan puolustuksen ylläpitämisen saralla, jos Puolustusvoiman johto virkavastuullisesti vakuuttaa uskottavuutta vielä löytyvän, sen on kelvattava myös minulle. Henkilökohtaisestis ajatellen uskottavuutemme lisääntyisi olennaisesti, jos puolustuksemme varsinaisen sunnitelman lisäksi, meillä olisi joka asevelvollisella rynkkäri ja patit kotona. Eikä maakunnallisista asekätköistä haittaakaan olisi.
Taipua voidaan, mutta taittua ei pidä.
Lähetä kommentti