Suorittavan tason jatkuva karsinta johtaa
julkishallinnossa ao. organisaation palvelun laadun heikkenemiseen. Siitä
seuraa itseään ruokkiva tuhon kierre, jonka oikaisu ei enää julkishallinnolta
onnistu.
Seuraa ulkoistamisen ja yksityistämisen kausi.
Kalliimmaksi se kansalaisille tulee, koska tuotannollista toimintatapaa ei
muuteta eikä julkishallinnollisen organisaation johtoon ja hallintoon puututa.
Vain ”siivoojia” ja palvelutyön tekijöitä karsitaan. Siihen taas on syynä se,
että vähintäänkin huomattava osa johdosta ja muista ”hallintohenkilöistä” on
ikiomassa poliittisessa suojatyöpaikassaan.
Asia ei toki ole aivan näin suoraviivainen.
Yksityistetty palvelu, joka sinänsä on usein - joskaan ei läheskään aina -
mahdollista ja kannatettavaakin, edellyttää sitä tilaavalta ja valvovalta
julkishallinnolta resurssia ja osaamista. Valitettavan usein poliittisten
suojasyöttiläiden osaaminen ei välttämättä taas tähän lainkaan sovellu. Siitä
huolimatta heistä ei päästä eroon, kuvaavimpana esimerkkinä kuntasektorin
kreikkalainen 5 vuoden irtisanomissuoja kuntaliitostilanteissa.
Pahimmassa tapauksessa yksityistetyn sektorin kulut
tuon tervehdytetyn/saneeratun julkishallinnon osalta säilyvät ennallaan tai
jopa kasvavat. Veronmaksajalle maksettavaksi tulevat lisäksi yksityisen
sektorin kulut toteutetusta palvelutuotannosta. Kun suojatyöpaikoista ei haluta luopua
kokonaiskustannukset siis kasvavat myös tätä kautta entisestään.
Entiset palkkaa nauttivat turhakkeet, jotka aiemmin
eivät välttämättä suuremmin häirinneet organisaation palvelutoimintaa jäävät
nyt säätämään, tilaamaan ja valvomaan toimintaa, jota he eivät osaa eivätkä
ymmärrä. Samalla varsinaisen palvelutoiminnan, siis sen josta kansalaiset ao.
julkishallinnon sektorille veroja maksavat - esimerkiksi poliisille,
sairaanhoidolle, sosiaalitoimelle, tekninen toimi ... - suorittaa yksityisen sektorin toimija, jonka on pystyttävä toimimaan kannattavasti.
Ja miksi ei pystyisi? Ainakin niin kauan kun yrittäjän,
yrityksen tai muun yhteisön toimia valvovat samat osaamattomat henkilöt ja
tahot, joiden ansiosta julkishallinnon palvelutuotannon tuottavuus ja
palvelutaso alun alkaenkin laski. Onneksi monessa tapauksessa palveluyrityksen
perustavat ja sitä alkuun pyörittävät juuri ne palvelutoiminnan osaajat, jotka
tehokkuuden nimissä ulostettiin. He pystyvät maksamaan itselleen parempaa
palkkaa ja paremmat työolot. Parhaassa tapauksessa he nettoavat vielä mahtavan
myyntivoiton myydessään osakkeensa ”ulkolaiselle” pääomasijoittajalle. Tämän
jälkeen viimeinenkin kotimainen kytkös katoaa.
http://eaglesflysingly.blogspot.com/2007/02/ainoa-oikea-totuus.html
PS.
Poliisin esimerkki ehkä vain osoittaa, kuinka
uskomattoman suuri on vanhan julkishallinnollisen instituution pesiytynyt
ylimääräinen "läski". Ei turhaan väitetä, että laihduttaminen on toistuvaa
jatkuvaa toimintaa mutta läski, se on
ikuista.
2 kommenttia:
Hakki
Noinhan asia on, kuin kirjoitat.
Osaamattomuus, ymmärtämättömyys, oman edun tavoittelu ja piittaamattomuus seurauksista ovat mm johtaneet tähän kammottavaan tilanteeseen, missä suuri osa yhteiskunnan terveydenhuollon peruspalveluita on lykätty kasvottomien veroparatiisiyhtiöitten haltuun.
Vaikka en neuvostojärjestelmää kannatakaan, pidän hyvin suotavana, että suomalaisen yhteiskuntamme kansalaisten turvaa ja yhteisiä perustoimintojamme hoidetaan ja valvotaan Suomesta käsin.
Tämä ylle kirjoittamani itsestäänselvyys kuulostaa suorastaan naiivilta ! On suorastaan noloa kirjoittaa näin latteasti.
Mutta yhteisille päättäjillemme tämäkin menee jo yli hilseen ! :-(
Vox, kiitti kommentista
Taisin joskus kirjoittaa suomalaisesta dilemmasta. Uskpomme vain muihin kuin niihin paljon mainostettuihin suomalaisiin päihin. Se näkyy ja tuntuu johtamisessamme, yksityistämisinnossamme ja meille alkujaan täysin vieraassa ajattelussa, että omistamisen kotimaalla ei ole väliä. Sillä kuitenkin on, kaikilla tasoilla. Sekä alueen että valtion että vielä liittovaltiomme tasolla. Tarvitsee vain miettiä miten huonosti valtaosalla USAn osavaltioista tai suurista kaupungeista menee, niiden luovutettua omistamisen kasvottomille sijoittajille.
Meillä seuraukset vielä kumuloituvat siksi, että olemme pieni orpo piru jossain jäälarhujen joukossa. Kuitenkin, parhaiten suomalaisen yhteiskuntamme kansalaisten turvaa ja yhteisiä perustoimintojamme hoidetaan ja valvotaan Suomesta käsin. Ei se ole latteus ollenkaan. Siitä päätellen mitä vasta nimitetty professori Jyväskylästä kertoi, ennemminkin kaupallisen opettamisen vallitsevaa huipputietoa.
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/12/15/kauppakorkean-professori-romahdus-on-meidan-syyta/201119143/12
Lähetä kommentti