Jos NATO lähtisi Suomea
tositilanteessa puolustamaan, joutuisi maamme ja erityisesti siviiliväestömme ensin yhden armeijan sodankäyntialueeksi,
sitten kahden armeijan väliseksi taistelualueeksi ties kuinka pitkäksi aikaa ja
lopulta, joko itsenäiseksi Suomeksi tai osaksi Karjalan oblastia. Sillä kummaksi, ei sitten enää olisi juurikaan väliä, kun maan infrastruktuuri on tuhottu ja kansalaisista
vähintään puolet tapettu tai invalideina ja onnekkaat maasta paenneina
maahanmuuttajina, muitten maitten sosiaaliturvasta nauttimassa.
Tähän taustaksi vähän
perusteluja.
Olemme aina, siis ainakin viimeiset
1000 vuotta, olleet idän ja lännen rajamaa. Pietarin perustamisesta lähtien
olemme olleen sen keskeisin, Venäjän oman kontrollin ulkopuolella oleva turvallisuusuhka.
Viimeisen 100 vuoden historiamme aikana olemme sallineet muiden käyttää
aluettamme hyökkäyksiin Venäjälle/Neuvostoliittoon sekä I maailmansodan aikana
ja sen jälkeen että II maailmansodan aikana. Lähes koko itsenäisyytemme
historian ajan olemme pyrkineet puolueettomuuteen (suhteessamme Venäjään) onnistuen
siinä vaihtelevasti. Mutta aina, kun olemme johonkin tukeutuneet, olemme
tukeutuneet Saksaan, ainoaan reaaliseen ”suurvaltatukijaan”, Venäjän ohella.
Suomen, tämän itsellemme tontittamamme maapläntin, itselleen
hamuajia voi olla vain yksi, Venäjä. Siirtomaiden valloittaminen on jo jäänyt
historian lehdille ja ajatuskin siitä, että muut naapurimme siis Eesti, Ruotsi
tai Norja vapaaehtoisesti haluaisivat tänne laajentua, lienee lähinnä
naurettava? Tämä ei kuitenkaan aluettamme
merkityksettömäksi ulkopuolisille valitettavasti tee. Täältä käsin voitaisi,
esimerkiksi turvata tai uhata Venäjän
luoteiskolkkaa, erityisesti Pietaria ja Murmanskia ja koko läntisen Venäjän tuonti/vienti
liikenteen turvallisuutta? Voitaisipa
aluettamme kaavailla myös, erityisesti Pietarin puolustuksen ennakkotorjunta-alueeksi.
Historiamme
kokemukset ovat tehneet meistä varovaisia, turvallisuuskysymyksissämme ja/tai
niiden linjausten julkistamisessa ehkä jopa liian varovaisia? Meillä kun ulko-
ja turvallisuuspolitiikkaa on totuttu käyttämään lyömäaseena, leimakirveenä. Turvallisuuspolitiikkamme
viimeiseksi lukoksi olemme kuitenkin päättäneet Itsenäisen puolustuksen EUn jäsenenä. Mutta vaihtoehtoina joitakin yhä
houkuttaa NATOn täysijäsenyys, toisia ehkä yhteistyön tiivistäminen Venäjän
kanssa, kolmansia mielestäni lähinnä fantastinen ajatus joko Pohjoismaisesta
puolustusliitosta tai peräti Ruotsi-Suomi puolustussopimuksesta.
Maailman muuttumisen myötä myös suomalaiset ovat alkaneet
vaatia johtajiltaan vastauksia ja todellisia kannanottoja, myös ja erityisesti
turvallisuuspolitiikan yhdestä osasta, puolustuspolitiikasta. Niitä taas
presidenttiehdokkaat, jotka Tasavallan Presidenttinä kuitenkin toimivat
puolustusvoimien ylipäällikkönä ja vastaavat Suomen ulko- ja
turvallisuuspolitiikasta yhdessä muun valtioneuvoston kanssa, eivät suin
surminkaan halua antaa. Ei uskoisi, että meidän väitetään elävän demokratiassa. Venkoilu tässä asiassa jatkuu jo ties kuinka monetta
vuotta, eikä taida maasta edelleenkään löytyä presidenttiehdokasta, joka uskaltaasuoraan sanoa mitä mieltä on? Ja mitä mieltä meidän tavisten pitäisi olla, tai
mihin asennoitua? Jos tämä ei kerro minkälaisessa kriisissä puoluepoliittinen järjestelmämme on, mikä sitten?
EU on kehittymässä liittovaltioksi, velkaantunut
USA kääntyy Tyynelle merelle, Venäjän kehityksen ikuinen epävarmuus, arvaamattomuus ja nykyinen
kiihtyvä varustautuminen, kylmän sodan reliikki Nato on kehittynyt
maailmanpoliisiksi, Pohjois-Atlantinen finanssi- ja talouskriisi uhkaa ainakin Eurooppaa,
Kiina muodostaa kasvavan uhan, myös Venäjälle…. Aika jota nyt elämme, on lievästi sanoen
epävarmuuksia, uhkia ja haasteita täynnä. Mutta se ei käy puolustukseksi, ei
edes tekosyyksi sille, ettei yksikään ehdokas kerro kansalaisille, miten hän oikeasti
ratkaisi puolustuksemme pitkän aikavälin pohteet. Eli tarvitaanko meitä kansalaisia muussakin ominaisuudessa kuin valuuttamme vakuutena?
Vaikka presidenttiehdokkaamme eivät
asiaa, ainakaan vääntelehtimättä ja venkoilematta käsittele, ajattelin minä taviksena
ilmaista mielipiteeni ja ainakin yleisellä tasolla myös perustella sen. Minulla
kun ei ole tarvetta sen paremmin vaalitaktikointiin kuin pelkoon ansion- tai
kasvojenmenetyksestä. Rajoitan sen kuitenkin vain
siihen, mistä mielestäni vaaditaan, halutaan ja tarvitaan avointa julkista arvokeskustelua. Suomen mahdollinen NATO – jäsenyys. Optio kun on kaikilla tasoilla pelkkä fiktio, ellei
itsepetos niin ainakin toiveajattelua.
Mitä
sitten siitä seuraisi, jos NATOn jäseneksi ryhtyisimme? Ja lähden
ajatuksesta, etteivät Georgian tapahtumat täällä toistuisi, ennaltaehkäisten jo
julkituodun jäsenyysaikeen toteutumisen.
Olemme edelleen rajamaa, nyt Venäjän
mielestä ehkä entistä epäitsenäisempi? Saatamme heidän mielestään muodostaa
entistä huomattavasti suuremman uhan Venäjän luoteisosalle? Toisaalta NATOa
vastaan on varmasti suurempi kynnys hyökätä kuin viisimiljoonaisen
kirppuvaltion kimppuun? Siis niin kauan kun on syytä olettaa USAn olevan
järjestön sitoutuneena takuumiehenä. Mutta mitä hyötyä maahamme olisi ensimmäiseksi
hyökätä, kun se voidaan tehdä milloin tahansa ja ilman, että mahdolliset todelliset
hyökkäysaikeet Euroopassa paljastuisivat? Suomesta kun ei kovin helposti enää
jalansijaa muihin valloituksiin löydy. Ja vaikka maamme mielestämme on meille
sekä arvokas että kaunis, en jaksa uskoa, että tänne vain meidän ja maamme
valloittamisen vuoksi hyökättäisi.
Täysin NATO – yhteensopivana armeijana
pakottaisivat kustannusvaikutukset meidät todennäköisesti tyytymään
ammattiarmeijaan, jopa varsin pieneen ammattiarmeijaan. Liian pieneen, jotta
sen varaan maan puolustusta uskaltaisi jättää, jos sitä yksin jouduttaisi
puolustamaan. Reserveihin ei jäisi varoja nimeksikään. Mutta sotamateriaalia, kaikenlaisia leluja
omille ja mahdollisesti meitä pelastamaan tuleville joukoille saattaisimme
saada aina varastoitaviksi asti. Ja jos tulevissa tilanteissa alueelliselle
eskaloinnille jää aikaa, saattaisimme saada muita NATO-joukkoja, jopa näiden
sotilastukikohtia alueellemme, turvallisuuttamme lisäämään? Kaikki mainitut
ovat luonnollisesti ensilinjan maalikohteita mahdollisille ohjusten ennaltaehkäiseville
ensi-iskuille. Eikä niiden peitosta ja tarkkuuksista ole takeita.
Mutta onhan vielä se NATO-sopimuksen5 §. Se Kolmen Muskettisoturin vala, se johon kerran on vedottu ja sitä käytetty. Vuonna 2001 USAn aloitteesta
ja sitä tukemaan. Miten mahtaisi käydä, ja kuinka kauan kestäisi päätöksenteko
kun kohteena olisi USAn sijasta pikkuruinen reunamaa jossain maan äärissä,
josta ei kunnolla voi uhata ketään muuta kuin pietarilaisia?
EU-maiden puolustussopimus antaa
meille sopimusperäisesti samat lähtökohdat kuin NATOn jäsenyys, ilman USAn ja
Kanadan osallisuutta. Eikä nykymenolla kauan mene siihen, kun ainakin USA
sitoutumisastettaan siihen olennaisesti vähentää. Ja mikä saa meidät uskomaan,
että muut jäsenet sitä ennen tai sen jälkeenkään olisivat tänne nopeasti
auttamaan rientämässä vain siksi, että ovat NATOn jäseniä? Ja jättäisivät rientämättä vain
siksi, koska ovat EUn jäseniä? Uskommeko myös Joulupukkiin?
Kannatan siis omaksumamme
puolustuspolitiikan päälinjan jatkamista, kuitenkin siten, että se myös
uskottavasti resursoidaan. Ja julkista keskustelua.
Kiitän kaikkia lukijoitani ja
erityisesti kommentoijiani
toivotan osaltani
Hyvää ja rauhallista Joulua
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti