lauantai 24. toukokuuta 2008

Poliittista puoluelogiikkaa

24.5.2008 6.24 | hakki47 | Raha & valta, Politiikka, Poliittiset puolueet

Mikä avasi Pandoran lippaan?

Käsitykseni mukaan se kun KEPUn eduskuntaryhmän puheenjohtaja Timo Kalli ilmoitti tietoisesti rikkovansa lakiai, jonka säätämiseen itse oli osallistunut, ja jonka rikkomisesta ei seurannut rangaistusta.

Mitkä asiat ovat hiertäneet sen jälkeen, kun asiasta nousi kohu?


  • Huomattava osa kansanedustajista oli jättänyt virheellisen, puutteellisesti yksilöidyn ja siksi osin vähintäänkin harhaanjohtavan lakisääteisen ilmoituksen vuoden 2007 kansanedustajavaalien rahoituksestaan oikeusministeriölle.

  • Vasta median toistuvasti esittämät kysymykset saivat poliitikot antamaan tietoja rahoituksestaan. Tietämättömyys, muistamattomuus, väärinymmärrykset ja ymmärtämättömyys kukoistivat.

  • Julkisuuteen vahvistui tieto, että oikeusministeriöllä ei ollut oikeutta pyytää lisätietoja tai tarkennuksia yksittäisistä ilmoituksista. Sen tehtävänä oli vain ottaa vastaan, tallettaa ja julkistaa tiedot.

  • Ehdokkaiden tavanomaisten tukiyhdistysten (ja vastaavien) lisäksi, rahoitusta oli antanut suuressa määrin lähinnä kepun ja kokoomuksen näkyvimmille edustajille hyvin nuori, Kehittyvien Maakuntien Suomi - niminen yhdistys (KMS). Yhdistyksen perustamisessa oli käytetty Kepun puolueorganisaation osaamista ja vaikuttamista.

  • Annettu yksittäinen rahoitus on vaihdellut 2.000 ja 20.000 euron välillä.

  • Yhdistyksen taustalta löytyi aktiivisia ”uusrikkaita”, joista ainakin kahdella (Kakkonen, Sukari) on ollut vireillä hankkeita (kauppapaikkoja, arvonimi), joissa rahoituksen kohteena olleilla poliitikoilla oli tehtäviin päätöksiin vaikuttamisen, jopa ratkaisemisen mahdollisuus.


Yhteenveto edellisestä

Mediassa on mielestäni korostunut näkemys, että KMS:n taustalla olevat liikemiehet ovat toimineet epäilyttävästi tai jopa rikollisesti. Pääministerin ja valtionvarain ministerin suulla on todettu, että kyseessä on ”vakava tilanne”, ”demokratiamme uskottavuus- ja äänestäjien luottamuskriisi”, joka on syytä ratkaista nopeasti.

Puolueiden ehdotukset korjaaviksi toimenpiteiksi

  • Yksittäisen lahjoituksen enimmäismääräksi ehdotetaan 2.000 – 3.000 euroa ja ilmoitettavan lahjoituksen alarajaa laskettaisi nykyisestä 1.700 eurosta 1.000 euroon.

  • Lain rikkomisesta ehdotetaan rangaistusseuraamusta. Oikeusministerin mielestä sitä ei ehditä säätämään siten, että se olisi voimassa jo tämän vuoden kunnallisvaaleissa.


Kysymys tässä vaiheessa
Millä tavalla nämä korjaavat toimenpiteet saavat kansanedustajat ymmärtämään, että heidän tulee noudattaa lakeja. Siitä riippumatta ovatko ne sanktioituja vai eivät? Ja vaikka ovatkin ne itse säätäneet.

PS.

Jos yllämainitusta jotain puuttuu, tai jotain on liikaa tai on virheellistä antaisin arvoa kommenteillesi. Toki muutenkin.

PPS.

En ole puuttunut puolueiden (joillekin) ehdokkailleen antamaan vaalirahoitustukeen, vaalirahoituksen ja puoluerahoituksen kytköksiin, edustajien puolueille maksamiin ns. puolueveroihin enkä puoluerahoitukseen yleensäkään. Vielä.

Pysyvä linkki | Muokkaa | 9 kommenttia »

Ei kommentteja: