KSMssä yhden puolueen satraappi kehitti yksinkertaisen - ja laillisen - tavan vapauttaa oman ja toisen suuren porvaripuolueen valikoidut eliittiehdokkaat suuresta osasta vaalirahoituksensa hankkimisen vaivoista. Varmaan sattumoisin varat ohjautuivat henkilöille joiden kansallinen ja kunnallinen painoarvo olivat lupaavassa panos - tuotos suhteessa toisiinsa. Ja sitten yhden miehen ylimielisyys kaatoi koko hienon rakennelman.
Yli neljänkymmenen valitun kansanedustajan motiivien moraali kävi nopeasti ilmi. Lakia ei ollut noudatettu, eikä alkuun haluttu medialle edes myöntää rahoja vastaanotetun. Sitten - paljolti ilmeisesti kasvavan sosiaalisen median vaikutuksesta - alkoi tulla ilmi muutalin. Taulukaupat ja seminaarit olivat sitä vanhaa kamaa, mutta lautakasat, lentoliput, pesukoneet, perusteettomat kokouspalkkiot, kyseenalaiset osakekaupat ja syntymäpäiväkustannukset ylittivät kansalaisten ymmärryshorisontin.
Lakeja uusittiin pikavauhdilla vallitsevan olotilan legitimoimiseksi. Hallitus toimi säästöliekillä, pari vuotta toimitusministeriön omaisesti ja viimeisen vuoden ihan oikeasti, nimenvaihdon seurauksena. Ja vähitellen siihen sitten kyllästyttiin. Se painui taka-alalle.
Onko Finnair - gatessa käymässä samoin? Yksi johtaja yrittää ja turhautuu ilmeisen totaalisti yrittäessään saada tämä valtionyhtiöiden lippulaiva kannattavaksi lentoon. Hänen lähtönsä - irtisanoutumisensa - aloitti sopan, joka kaiken todennäköisyyden mukaan tekee lopun tästäkin kansalaisomaisuudestamme.
Ei taida Finnairin aika ihan tänne asti riittä?
Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen asuntokauppa Ilmarisen kanssa, ja siinä hänelle tullut 650.000 euron voitto, laukaisi tämän riemun. Epäilykset HyväVeli - verkon törkeästä hyväksi käyttämisestä oman edun ja varallisuuden kartuttamiseksi ovat nyt johtaneet tilanteeseen, jossa poliisi tutkii toimitusjohtajan toimien lainmukaisuutta, media on yhtiön kimpussa jatkuvasti, yhtiö jättää tietoisesti ilmoittamatta toimitusjohtajalle ansionlisänä maksetut 150.000 euron "rekrytointikustannukset" ja salaa tiedon 18 yhtiön "avainjohtajalle" maksettavaksi luvatusta "18 kuukauden sitoutumismaksusta" yhteensä 2,5 miljoonaa euroa, yrityksen henkilöstöryhmät alkavat kieltäytyä yhteistyöstä kustannussäästöjen repimiseksi heidän palkoistaan, eduskunnan kuulee yrityksen johtoa asunnon myyntitilanteesta...
Terveesti kyllä tilanne alkaa kääntyä Finnairin hallituksen ja toimitusjohtajan toimintatapojen ja arvostelukyvyn kritisoimisesta, Suomessa parisenkymmentä vuotta voimassa olleeseen johdon palkkausjärjestelmän kritisoimiseen tähtitieteellisine "tulospalkkausosioineen".
Ilmarinen takoo kuuta
Nyt jäämme odottamaan
- milloin Vehviläinen ilmoittaa yhtiön jättämisestä, irtisanottuna tai irtisanoutuneena, ja miten kultaisena kädenpuristuksella?
- milloin Finnair pannaan lopullisesti lihoiksi, vaikka nykytilanteessa tuskin moista tappiopesää suostuvat ostamaan muut kuin venäläiset ja he eivät maltaita enää maksa?
- miten käy Finnairin henkilökunnan?
- milloin kielletään työeläkelaitosten johtajien osallistuminen muiden yhtiöiden, erityisesti niiden asiakasyhtiöiden hallintoon? Todellinen valvonta - eläkkeensaajien eläkkeiden maksukyvyn valvonta - hoidetaan pörssin, ei hallituspaikkojen kautta.
Niin? Kuinka paljon onkaan Finnairissa nyt samaa kuin Kehittyvien Maakuntien Suomessa? Kenen etuja eliitti maassamme ajaa? Omaansa?
3 kommenttia:
Kirjoitat "Yksi johtaja yrittää ja turhautuu ilmeisen totaalisti yrittäessään saada tämä valtionyhtiöiden lippulaiva kannattavaksi lentoon."
Tässä olisin toista mieltä. Vehviläinen on saanut sentään jotain aikaan. Ei edellinen tj Hienonen saanut aikaan senkään vertaa. Ainakaan minun mielestäni. Pelkkää henkilöstön haukkumista.
Ahneita ovat molemmat osanneet olla omien etujensa kanssa joten siinä en näe suuria eroja.
Igor
Enpä tiedä kumpi on saanut aikaan enemmän tai vähemmän. Eikä sillä kai ole itse asiassa väliäkään? Muuttujia on yksinkertaisesti liian paljon asiasta enää tuskin kiinnostuneen eläkeläisen ulkopuolisena arvioida?
Ahneita täytyykin olla, mutta ei yksinoman oman edun kasvattamiseksi, eikä missään tapauksessa vain muiden asianosaisten etujen kustannuksella.
No, YLEn mukaan hallituksessa stay-bonuspäätökseen osallistuneet eivät enää nauti Hautalan luottamusta ja saavat mennä. Mutta tuskin se Finnairia pelastaa?
Mielekiintoista, eikö olekin, että koko tämän prosessin liikkeelle saaneet, eivät Finnairista lähde? Vielä.
Lähetä kommentti