Suuri osa suomalaisten kansallisvarallisuudesta on työeläkelaitostemme omistamaa. Vai pitäisikö sanoa niiden hallinnoimaa? Ne kuitenkin itsenäisesti päättävät mihin he eläkevarojamme sijoittavat. Varmaan sosiaali- ja terveysministeriön hyvin ohjeistamana? Missään tapauksessa ei meiltä maksajilta ole koskaan kysytty, minne ja miten toivoisimme eläkerahamme sijoitettavan.
Finnairin ja Ilmarisen toimitusjohtajien julkisuuteen tulleet koplaustiedot eivät tulleet yllätyksenä mutta varmaan pyytämättä. Eikä minullakaan ole syytä kuvitella, että jotain lain vastaista olisi tapahtunut. Ainahan se on ollut tiedossa, että HyväVeli - kerho kantaa huolta jäsentensä edunvalvonnasta. Edustetaan yhdessä hallituksessa asiakasta, toisessa omistajaa, kolmannessa valtiota, neljännessä työnantajaa .... ristiin rastii pyörii poikain pieni piiri. Ostetaan toiselta kesäpaikka tai myydään yhdelle oma asunto, joka sitten itselle vuorataan. (Käytännöllistä, kun välttyy muuttokustannuksistakin.) Näin on aina ollut ja...??? Hetkinen.
Onko siinä mitään tolkkua työeläkkeiden tarkoituksenmukaisen hoitamisen kannalta, että piiri sillä tavalla pyörii? Tähän hyvän lisänäkökohdan tarjosi Kalle Isokallion blogi Tuplapankkivangit. Kuinka toivottavaa yleensäkään on, että työeläkelaitosten johtajat osallistuvat niiden yhtiöiden hallinnointiin, johon työeläkerahojamme sijoittavat? Mitä hyötyä siitä on meille, työeläkemaksajille?
Haittoja löytyy huomattavan helposti. Kuten Isokallio toteaa "Eläkevaroja sijoittavien johtajien sekaantuminen sijoituskohteiden
hallintoon onkin kaksinkertainen pankkivankitilanne. Osakkeita ei voi
myydä, kävi yhtiölle miten tahansa. Omat tulot putoavat ja yhtiön jonka
hallitukseen on itsensä tunkenut, osakkeen arvo putoaa jos hallituksen
jäsen ilmoittaa sijoituksen olevan kannattamaton."
Enkä oikein jaksa uskoa, että työeläkelaitosten korkeimpien johtajien palkat niin heppoisia olisivat, että niitä pitäisi jäsenyyksillä sijoituskohteiden hallinnossa yrittää korjata.
PS.
Esimerkinomaisesti alla ote Ilmarisen varatoimitusjohtajan Timo Ritakallion CVstä.
Luottamustoimet:
• Outotec Oyj hallituksen jäsen, tarkastusvaliokunnan jäsen 2011-
• Uponor Oyj, nimitystoimikunnan jäsen 2011-
• Tikkurila Oyj, nimitystoimikunnan jäsen 2011-
• Suominen Oyj, nimitystoimikunnan jäsen 2011-
• Kemira Oyj, nimitysvaliokunnan jäsen 2010-
• VVO–yhtymä Oyj, nimitysvaliokunnan jäsen 2009-
• Oriola–KD Oyj, nimeämisvaliokunnan jäsen 2009-
• Ekokem Oy, nimitysvaliokunnan jäsen 2009-
• Technopolis Oyj, hallituksen jäsen 2008-
o tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja 2010-
• Sponda Oyj, nimitysvaliokunnan jäsen 2008-
• Rautaruukki Oyj, nimitysvaliokunnan jäsen 2008-
• Neste Oil Oyj, nimitysvaliokunnan jäsen 2008-
• Orion Oyj, nimitysvaliokunnan jäsen 2008-
Herää kysymys, miten hän ehtii paneutua? Mitä hyötyä hänestä on meille, työeläkemaksajille?
PPS.
Tämä on ilmeisesti osa siitä yhteiskuntamme rakenteiden kalleudesta,
jonka vuoksi kuntapalveluista on karsittava, viimeksi kai
kotihoidontuista?
1 kommentti:
Tuo Ilmarisen vtj:n "luottamustoimet" luettelo osoittaa hyvin mitä olen nyt muutaman vuoden aikana yrittänyt kirjoittaa työeläkelaitoksista ja niiden kolmikantaisesta päätöksenteosta. Oikeastaan on väärin puhua koska todellisuus on 2-kantainen. Valtio kolmantena on vain juoksupoika joka hoitaa lainsäädännön tuon 2-kannan tarvitsemaan kuntoon.
Mutta JOS nuo eläkerahastot olisi purettu? Millä eväillä, kun ei Ilmarinen olisi silloin enää suurosakas - ehkä ei osakas ollenkaan, silloin tuo Ilmarisen vtj valittaisiin/valittaisi noiden yhtiöiden "luottamustoimiin"?
Tuollainen nimitysvaliokunnan tai -toimikuunann jäsenyyshän merkitsee käytännössä, että kyseessä on aikamoinen harmaa eminenssi. Nuo valiokunnat/toimikunnathan ehdottavat suuryritysten yhtiökokouksille isopalkkioisiin hallituksiin ja hallintoneuvostoihin nimitettävät ja harvoin niistä yhtiökokoukset poikkeavat. Kysehän lähes anonyymistä "on-jo-sovittu" käytännöstä.
Lähetä kommentti