Kannattava visio hyödyntää reittejä kaukoitään katkesi, ainakin hetkeksi, nykyisessä maailmantalouden taantumassa. Vai ehkä enteellisesti sanottuna, lamassa?
Viimeistään silloin kun Hienonen itsensä sanoi irti, alkoi toivottavasti seuraajan etsintä. Sillä kun vision lipunkantaja häviää, häviää myös visio. Silloin tarvitaan uusi visio. Ja mitä volatiivimpi markkina, sitä nopeammin se tarvitaan.
Vaikka Finnair on kansallinen, se ei kuitenkaan sitä ole. Paitsi omistuksensa ja osin päätöksentekonsa osalta. Sääli sinänsä. Asiakaskunta ja muut resurssivaateet - polttoaineet, lentoluvat, muitten yhtiöitten kilpailu, jopa maamme sijainti vaikuttavat lopputulokseen. Kannattaa todella miettiä onko meillä varaa kansalliseen lentoyhtiöön? Ei ole Belgialla, Hollannilla ei edes Italialla, Kreikasta puhumattakaan.
Hienonen on visionsa kertonut. Kuka panee paremmaks?
"From the top of my head" - SAS ja Finnair yhteen. Ilman nykyisiä sopimusrasitteita. Rakentaen Pacific Rim liikenteeseen. Ja luonnollisesti Eurooppaan.
PS. Taisin kirjoittaa Finnairista aiemminkin otsikolla Finnair pyrstöluisussa.
PPS.
Näin kirjoitin 1.9.2009. Olisiko yhtiönimenä Nordic vielä mahdollinen.
keskiviikko 11. marraskuuta 2009
Quo Vadis Finnair?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
17 kommenttia:
Kun tuosta jutusta unohtui yksi niistä kerroista, jolloin kansallista lentoyhtiötämme käsittelin, liitän linkin tähän. Otsikko oli Finnair pyrstöliussa ja päiväys 5.2.2008.
Onhan noilla mailla "kansallinen" yhtiö vaikka omistaja onkin joku muu kuin ko. maan valtio. Mielestäni tässä yhteydessä sana kansallinen on hämäävä, parempi olisi käyttää termiä "ko. maassa pääpaikkaansa pitävä yhtiö" sillä eihän se lentoliikenne ja reitit ole noistakaan maista minnekään kadonneet vaikka omistaja onkin muu kuin valtio.
Ted Spacey
Oikeassa luonnollisesti olet. Ja huonoina aikoina yhtiöt muuttavat nimensä. Ja maat eivät vikise. Siis silloinkaan kun todetaan, että liikenteen hoitaminen xx maahan ei enää kannata.
Hienonen rakensi itselleen upeat asemat...saa sanoa julkisesti mitä ajattelee ja nousee kohta kansallissankarin asemaan...vai olisiko sellainen Kepulainen vaihtoehto, että ylläpidetään ja subventoidaan Finnairia selkeästi verovaroilla....muuten onko ne rikkaat kun lentää enemmän kuin köyhät?
OrNot
Kauppalaivasto meni jo. Jos Häkämieheltä kysyt, hän ilmeisesti kannattaa myyntiä. Lähes kaikki muu kai on jo edellisten hallitusten toimesta pantu sileäksi. Itse en ole lainkaan niin varma, että luopua kannattaisi.
Mutta strategia on pantava uusiksi, pronto. Mitä siitä sitten Finnairin väelle ja meille suomalaisille seuraa, heaven only knows.
Oma karkea mallini olikin yllä: SAS ja Finnair yhteen. Ilman nykyisiä sopimusrasitteita. Rakentaen Pacific Rim - liikenteen ja luonnollisesti Eurooppan pohjalle. Mutta kiire on kova.
Jätän tietoisesti karlsson.eino@gmail.com kommentit julkaisematta. Mutta olen ne tallettanut.
Ettei vaan Finnairkin laittaisi lentokoneateriat maksullisiksi turistiluokassa tulevaisuudessa?
Eivät sentään koskaan hankkineet Concorde, Boeing 2707 SST tai muita yliääni-matkustajalentokoneita kalustoonsa.
Temppupolitikoida toki voi. Vaan ei se ketään vielä pitkälle vienyt.
Kunhan eivät vessoja ulkoista ja kaupallista. Ainakaan kaukoreiteillä.
Finnairilla on ilmeisesti vielä lentoliikenteestä (koti + ulkomaat) noin 35 % markkinaosuus Suomessa ja kokonaismyynnistä tulee n. kolmannes Suomesta. Vuosien saatossa markkinaosuus on pudonnut vähän yli 50 %'sta tuohon nykyiseen 35 %, johtuen alan kilpailutilanteen muutoksesta sekä Aasian strategiaan panostamisesta ja siinä rytäkässä hukatusta suomalaisten yritysten asiakkuudesta.
Liikematkustajat lentävät, mutta yritys maksaa lentolipun.
Ehkä nyt olisi aika palata takaisin suomalaisen yrityksen ovelle, lähettää oikea "myyntimies" keskustelemaan yrityksen todellisista tarpeista.
Suomalaisen yrityksen näkökulmasta Finnair on ollut aikaisemmin ykkösvalinta, laadun ja toimintavarmuuden osalta, hintapuolella taas asia on täysin päin vastainen.
Yritys on kyllä valmis maksamaan korkeampaa hintaa laadusta ja toimintavarmuudesta , mutta ei kuinka paljon tahansa.
Sopimushinnat ovat nykyään hintoja, joita voi käyttää hätätilassa tai mielummin ei silloinkaan. Sopimushintaneuvotteluihin uhrataan tuntitolkulla aikaa ja energiaa, vaikka
käytännössä on aina löytynyt sopimushintaa halvempi vaihtoehto.
Ehkä oikea "myyntimies" voisi löytää "uuden tavan" lähestyä yrityksen ostajaa, vaikkapa vain perinteisenä alennuksena yrityksen kokonaisostoista, hyvästä asiakkuudesta? Puhuttasiin kerrankin asiaa, neuvoteltaisiin molempia osapuolia hyödyttävistä asioista. Minä ostan, sinä lennätät laadukkasti, turvallisesti ja kohtuullisilla kustannuksilla.
"Ehkä oikea “myyntimies” voisi löytää “uuden tavan” lähestyä yrityksen ostajaa" Ehkä. Mutta eikö se henkilökohtainen myyntityö ole aika alentavaa ja likaistakin?
Poliittinen ratkaisu jota olen jo uumoillut pitkään. Nimikin on käynyt mielessä: miten olisi SKANDAIR.
Mutta vaarana - tai mahdollisuutena - on, että sitten tulee Lufthansa ja nielaisee koko paketin.
Haasteet ovat kovat. Mutta eivät välttämättä ylivoimaiset.
http://helanes.blogit.uusisuomi.fi/2009/11/11/finnair-saamassa-uuden-johdon
En ole jaksanut kirjoitella Finnair jupinoista. Kun tj Hienonen mielenosoituksellisesti ilmoitti julkisuudessa erostaan pelkäsin että häntä vielä aletaan kilvan pyytää takaisin kuin jotain suurta gurua kun hänellä oli rohkeutta laukoa jotain päivänselvyyksiä suurina totuuksina.
Finnairin toimitusjohtajana Hienonen ansaitsi palkkaa yli miljoonan vuodessa. Mitä tapahtui? Kun ei pärjännyt tehtävässään Finnairin luotsaajana niin ryhtyi löytämään vikoja kaikialla muualla. Minusta kaveri joka kuittaa miljoonan vuodessa palkkaa pitäisi kyetä parempiin tuloksiin ja parempiin rakentaviin sidosryhmäsuhteisiin.
Pitää toivoa uudelle johtajalle onnea. Tosin hiukan mietityttää minkälaisia kannuksia on uusi johtaja hankkinut Nokia SIemens Networks yrityksessä kun sekin tuntuu olevan ihan kuralla.
IsoIgor
Jossain määrin huolestuttaiva olivat hänen lausuntonsa siitä, että pääkonttoria ei olle siirtämässä ulkomaille (vast.), siihen että hänellä ei ole tarjolla tervehdyttämisreseptejä, että hänen täytyy ensin opiskella alaa ja ennen kaikkea minulle välittynyt kuva, että hänestä tulee hallituksen "kuuliainen" toimeenpanija.
Samanlaisia ajatuksia on minullakin. Ja uudella johtajallahan on tietenkin aikaa opiskella ihan hirveästi. Voisi verrata laivaan joka on uppoamassa ja kapteeni opettelee navigointitaitoja. Olisi ehkä kannattanut tuoda vaikka joku ulkomaalainenkin alaan perehtynyt kuin ummikko.
En ole Christoffer Taxelliinkaan uskoja joten siellä hallituksessa on ilmeisesti vain yksi ilmailualan konkari (islantilainen Sigurdur Helgason) .
IsoIgor
"Helgason died aged 87 in Mustique, the Grenadines, where he spent winters.[1]. Helgason was the first and only non-native to be buried on the island." Kertoo Wikipedia.
Siis ei yhtään ilmailualan konkaria?
Mutta ei väliä. Toimitusjohtaja seuraa hallituksen ohjeita. Toivottavasti tästä ei tule uutta TeliaSoneraa, Nordeaa tai vaikkapa StoraEnsoa.
Hakki: Taitaa olla eri miehestä kysymys. Finnairin hallituksessa istuva islantilainen Sigurdur Helgason on syntynyt v 1946 eli on yli 20 v nuoremp kun tuo WIkipedia mainitsema. Molemmat kuitenkin ilmailualan konkareita:
http://www.finnairgroup.com/group/group_4.html
Lähetä kommentti