maanantai 7. huhtikuuta 2014

Kataisen katastrofia ei saa jättää henkiin



Uudet eduskuntavaalit. Heti.

Kotimaassa puhuttaa Kataisen lähtö, vaikka sen merkitys Suomen tulevaisuuden kannalta voi olla positiivinen uusi alku. En muista yhtään pääministeriä, edes Matti Vanhasta, joka olisi ollut järjestelmällisesti yhtä väärässä kaikissa julkisuuteen tulleissa lausunnoissaan. Eikä siinä mitään, väärässä saa toki olla jos siitä huolimatta maassa tapahtuu oikeita asioita. Vaan kun ei.

Kun ensin lainataan rahaa tolkuttomasti ilmeisesti siinä uskossa, että kyseessä on suhdannekriisi eikä osata, uskalleta tai haluta muuttaa suuntaa edes siinä vaiheessa, kun kuka tahansa asioita vähänkin seuraava tavis havaitsee kaikki järjestelmän hajoamisen ja kansalaisten kapinan merkit, on kyse jo lähes rikollisesta tyhmyydestä.

Kun siinä tilanteessa ehdoin tahdoin vielä synnytetään ylioptimistisiin kuvitelmiin pohjaava, toimintakyvytön hallitus ja sidotaan "toiminta" kestämättömiin oman voiman kuvitelmiin ja toivottomaan hallitusohjelmaan on kyseessä itsensä pettämisen tai henkilökohtaisen opportunismin kirkkain ilmenemä. Maksumiehenä Suomi.

On helppoa puolustella toimia sillä, että kaikki ei ole yhteiskunnan päätöksentekijöiden vika. On helppo sanoa, että ei tällaiselle taivaanrannanmaalareiden hallituksella enempään pysty. Mutta vain he ovat olleet tarjolla ja me olemme joutuneet valitsemaan heidät johtamaan yleisiä ja yhteisiä asioitamme puolestamme. On syytä arvioida myös miten he ovat leiviskänsä hoitaneet.

Käsitykseni tämänkin hallituksen kyvyistä on tullut varmasti ilmi tämän blogin lukijoille. Se on kiteytynyt kahden vanhan, vakiintuneen puolueen puheenjohtajan tekemisten hämmästelyyn ja arvosteluun. Muiden tämän lastentarhan osallistujien ihmettely on jäänyt vähemmälle, vaikka aihetta olisi yhtälailla. On valitettavaa, että tällaisena kasvavan kansainvälisen kriisikehityksen aikana, meille on valikoitunut näin katastrofaalinen hallitus. Nyt voidaan perustellusti puhua Suomen historian ajopuusta, jonka menoa kukaan ei johda.

Osallistumisyrityksiäni viimeaikaiseen kansalaiskeskusteluun alla. 






Varmaan hallituspuolueet ja heidän edustajansa kestävät Kataisen lähdön. Itse olen siitä jopa iloinen, tosin Eurooppaa käy sääliksi.

Perustuslain mukaan meillä kuitenkin on kansalaisten, ei puolueiden demokratia. Kansalaiset ovat varmaan ansainneet edes sen, että saavat äänestää seuraavasta pääministeristä? Se ei todellakaan ole kokoomuksen puolue-elinten tehtävä, he valitsevat itselleen puheenjohtajan. Ei, vaikka edelliskerralla toimitusministeriön pääministeriksi nimettiin Mari. Ei, vaikka eduskuntavaalit asettaisivat Jyrki-boyn komisariuden vaakalaudalle, kun päätöksentekijänä ei välttämättä ole oman puolueen kasvatti.

Suomi on taloudellisesti, henkisesti ja poliittisesti  vedenjakajalla. Syveneekö alamäki entisestään vai löytyykö jostain uutta virtaa? Nyt ei todella ole jälleen yhden toimitusministeriön aika. Nyt tarvitaan visiota, uskallusta, osaamista ja luottamusta johtoon. Sen pääministeri voi saada vain vaaleissa. Heti.
  

 -----------------

Jyrki-boy, olen iloinen kun lähdet.

Kauan, aivan liian kauan toimit ensin valtionvarainministerinä, sitten pääministerinä. Osaamattomuutesi on johtanut maamme jatkuvasti syvenevään talouskriisiin.

Pääministeriyden saavutit puolivahingossa, Sauli Niinistön kansansuosion seurauksena. Tuskin kenenkään toisen poliitikon johdolla on julkisen sektorin velkaa kasvatettu yhtä reippaasti, yhtä turhaan. Jokainen fantastinen arviosi ja ennakointisi on mennyt pieleen.

Ehkä Sari Sairaanhoitaja kiittää juuri sinun panosta palkkansa nostamisessa, me muut kärvistelemme sen seurausvaikutuksia - julkisen sektorin palkkoja lisääntyvällä velanotolla ja kasvavalla verotaakalla maksellessamme.

Hallituksesi tavoitteista ei saavutettu kai ensimmäistäkään, sillä SoTe-uudistuksestakin on olemassa vain raamit, sisältö on yhä levällään. Rautaiset rakenneuudistuksesi purevat, jos purevat vasta vuosien päästä

On valitettavaa, jos kaiken aiheuttamasi jälkeen pääset vielä haastavammalle postille Europpaan. Siis Brysseliin. Siitä kärsii sitten lisäksemme koko muukin unioni.


PS.
Olemme varmasti kansakuntana ja sen äänestäjinä ansainneet edes uudet vaalit? Toimitusministeriönä toimineet kolme viimeistä hallitusta, joissa kaikissa olet ollut jäsenenä jättävät jo menettelytapana jälkeen edellisen demokratian irvikuvan, Urho Kaleva Kekkosen puolueiden toimesta jatkamaan Tasavallan Presidenttinä ilman vaaleja vuonna 1974. Tammikuussa 1973 säädettiin poikkeuslaki, jolla kautta jatkettiin neljällä vuodella.

Kohteesta <helsingin sanomat>

---------------------

Politikointi saa toki olla ammatti, mutta kansan edustaminen ei. Siitä taas seuraa, että kansalla ei voi olla intressiä maksaa palkkaa poliitikoille, kansanedustajille kylläkin.

Kansalaisten intressissä on saada edustajikseen kyvykkäitä henkilöitä. Niitä taas puolueet harvemmin tarjoavat. Ne tarjoavat puoluepukareita ja - broilereita. Siksi kansalaisten kokonaisuutta eivät yksittäisten puolueiden edistäminen kiinnosta. Siitä taas seuraa, että puolueiden toiminnan tukeminen verorahoista ei ole kansalaisten intressissä varsinkin, kun tuen suuruudesta käytännössä vastaavat puolueet..

Kansalaisten intressissä on demokratian toimivuus ja jatkuvuus, siitä kannattaa maksaa Tästä taas seuraa, että puoluetuesta on tehtävä tulosperusteinen, kansalaisten vapaaehtoisuuteen perustuva. Samalla tulee hoidettua puolueiden kyky ylläpitää ja kasvattaa näitä "ammattipoliitikkoja". http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2008/06/laki-vaali-ja-puoluerahoituksen.html

Vaikka Jyrki-boyn lähtö ihan mihin tahansa on jopa toivottavaa, sen seurauksena pitäisi olla myös uudet vaalit. Välittömästi. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2014/04/paaministerin-lahto-on-vaalin-syy.html

Hallitusta ei voi haittavaikutuksitta testamentoida toiselle.


--------------
  
Jo on luokanopettaja vaihtoehdoton.

Puoluetuet, sekä nimelliset että johdannaiset, voisi hyvin siirtää tulosvastuisen, yksityisen rahoituksen piiriin. Välittömät vuotuisäästöt 500 - 1.000 miljoonaa euroa. 


Yritystuet, elinkeinotuet yms. vuositasolla 100 - 300 miljoonaa euroa ilman, että kukaan edes huomaisi.

Kelan puolueita lähellä olevien kylpylöiden tarkoituksettoman TYKY - toiminnan tukeminen. Säästöt toki vain miljoonia.

Kansallisen maataloustuen poistaminen, säästöä runsaat 1.000 miljoonaa vuodessa. 

Ongelma taitaa Urpiaisella ennemminkin olla uusien verotuskohteiden löytämisessä tai uskallus nostaa verotuksen tasoa jo olevien nimikkeiden osalta?


--------------- 
  
Tulee mieleen juttu ekonomistista, jonka maailmantalousennusteen avainsisältö pelkistyi viestiin; "toisaalta... ja sitten toisaalta". Yksin öljymarkkinoiden käyttäytymisen varaan en ainakaan minä uskaltaisi Suomen turvallisuutta rakentaa.

Onneksi minun mieltä ei kysytä. Vaikeita ratkaisuja varten meillä on vastuulliseksi itsensä nimittänyt hallitus.



 -----------------

On omakohtaisesti koettu. On opittu.

1. Työllistämistä ei tapahdu, työllistyminen on itsestä kiinni. Mahdollisuuksia on maailma täynnä.
2. Turha luottaa yksin virkamiesten tai oman liiton palveluihin, vaan rakentaa ne itse.
3. Monialainen, monipuolinen, vapaaehtoinen ja itsekäs yhteistyö inspiroi.
4. Lukumäärä - sekä osallistujien että ideoiden - tuo laatua.
5. Kasvokkain, jatkuvasti.


Kokemuksia ja hyviä ideoita tarjolla maksutta.


---------------

Paljon jää vielä kurottavaa. Yksi raaka-aine, jonka hyödyttäminen on edelleen varmaan lapsenkengissä?


 -----------------

Yrittämättä nyt erityisesti syyllistää ketään, tulevaan/tuleviin sote - lakiin ei pidä kirjata 5 vuoden irtisanomissuojaa. Samainen määräys on poistettava nykyisestä kuntaliitoslaista.


-----------------

Kumppanukset Katainen ja Urpiainen ovat elvyttäneet valtiontaloutta noin 10 miljardilla vuodessa viimeiset viisi vuotta. Yhteensä ovat poliitikot harrastaneet elvytystä 50 miljardin edestä. 

Tulokset? Julkisen sektorin velka on kasvanut 50 miljardilla, eikä ikäviin rakennemuutoksiin ole tarvinnut mennä. 

Se tie on kuljettu loppuun viimeistään, kun vuoden 2016 budjetin raamit selvitetään Brysseliin. Ei edes Rehn sallisi lisävelkaantumista. 

Jos halutaan, että ihmisten "veronmaksulojaliteetti" edes jollain tasolla säilyy, ei veroja voi olennaisesti ainakaan korottaa. Verotettavaa toimeliaisuutta ei synny lisää, viimeisetkin vienti- ym. teollisuus tekevät lähtöä maastamme.

Mikä saa herra Rinteen uskomaan, että hänen reseptinsä toimisi entisiä, aivan samanlaisia reseptejä paremmin? Paremmin ei tarkoita, että saataisi otettua lisää velkaa, vaan sitä, että saadaan lisää aitoa verotuloa.


--------------------- 

Kun asiasta omalla blogilla kommentoivalle jo kirjoitin voinee copy/paste olla tässä oiva ratkaisu.

ALKAA- "Kun on lähdettävä siitä, ettei paskana olevaa taloutta korjata ainakaan juppien ja broilerien kikkailuilla herää kyllä vaikea valinta; pannakko vähäiset pelimerkkinsä yltiönationalismille vai "pankkiireille, keinottelijoille ja maailmanhalaajille". Tosin, miten maailmanhalaajat - jotka näistä ryhmistä varmaan ovat itseäni lähinnä - kuuluvat samaan porukkaan pankkiirien ja keinottelijoiden kanssa on minulle kyllä vähän epäselvää? Eivätköhän jälkimmäiset löydä paikkansa hyvin nopeasti nationalisteista, kuten aina ennenkin? Venäjällähän näin on jo aikaa sitten tapahtunut.

Käsitykseni mukaan panet liian suuren painon Putlerin, siis tämänhetkisen Venäjän Suomea kohtaan tuntemalle huomiolle. En usko meidän olevan millään tavalla "etulinjassa", koska olemme jo koko sodan jälkeisellä politiikalla (ja itse asiassa pitkälti myös sotia edeltävällä) osoittaneet olevamme kaikin puolin luotettava, vaaraton ja sopuisa yhteistyökumppani. 

Olisiko niin, että perinteinen voimakas turvattomuuden tunteemme ja sitä seuraava joidenkin poliitikkojen NATO - kiima johtaa ajattelemaan koko NATO-pohdetta väärästä kulmasta? Ei kai meidän ensisijainen pohteemme ole, mitä Venäjä jäsenyydestämme ajattelee, vaan mitä lisähyötyä meille NATO-jäsenyydestämme olisi? Kun taattuja hyviä vaihtoehtoja ei ole tyydyttäisikö jälleen vähiten huonoon? 

Mielestäni vähiten huono meille on nykyisen turvallisuuspolitiikkamme jatkaminen kuitenkin siten, että panostamme puolustukseemme sillä tasolla, että olemme itse vakuuttuneita puolustuksemme uskottavuudesta. (Ei edes se NATOn joka tapauksessa "edellyttämä" puolustuksen 2% osuus budjetista ole meille ylivoimainen ja tasona aivan riittävä.) 

Koska emme missään olosuhteissa voi resursoida puolustustamme siten, että voimme kaikissa olosuhteissa voittaa aluettamme vastaan hyökkäävän suurvalta-tai liittolaisarmeijan, meidän on tyydyttävä "pelaamaan aikaa". Itsellemme. Kuten aina aiemminkin. Hyväksyä se ja ymmärtää valinnan seuraukset.

Olennaisinta on säilyttää päätösvalta itsellämme niin pitkään kuin mahdollista. Ennen "totuuden hetkeä", jollaisen itsenäisyytemme aikana olemme kolmesti konkreettisena kokeneet maailma, sen uhat ja avaamat mahdollisuudet ehtivät heittää häränpyllyä vielä monta kertaa. Miksi ihmeessä sitoa kätensä välttämätöntä enempää ennen kuin on pakko?

Tehdään hyvää ja syvää ja syvenevää yhteistyötä sekä itään että länteen vastakin, valmistaudutaan puolustamaan kansalaisia ja aluettamme tapahtuupa hyökkäys miltä ilmansuunnalta tahansa ja pidetään huolta puolustamisen aineellisesta ja henkisestä pohjasta sitä ennen.


PS.

Joko ne Hornetit ovat palanneet Islannista?" - PÄÄTTYY


Yllämainitulla politiikalla on ainakin kolmasti vältetty koko maamme joutumasta vieraiden sotavoimien ylitse kulkemaksi, mikä lienee nykyisenkin puolustuspolitiikkamme ajatus? Ei ole mitään syytä, miksei se toimisi yhtä hyvin vastakin.

  
----------------------

Jo kolmannen kerran sadan vuoden aikana Saksa pelaa ihan omalla pelillään käteensä tappion, Mustan Pekan.


------------------- 

Varmaan kummankin hallituspuolueen kannattaisi keskittyä tehtäviinsä. Vaikka eipä siitäkään mitään hyötyä kansalaisille ole.


--------------------- 
  
Kyllä haasteellisuus Suomessa säilyy. Ei sen puutteen vuoksi kannata muualta haasteita hakea.


 --------------------
  
Nato-ikkuna sulkeutui jo yli kymmenen vuotta sitten. Että sitä ei Suomessa noteerattu on silkkaa itsemme pettämistä.

Paasikiven lausahduksen lisäksi on syytä palauttaa mieleen myös taulu Kuninkaanportin muurissa, siitä riippumatta mitä varten se paikalleen pantiin. Sen viesti on tärkeä.

"Jälkimaailma, seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun." EU - jäsenyytemme ei tuota viisautta muuta, ellemme sitä itse halua. Tähän mennessä emme ole halunneet. Siinäkin on puolensa.

   

--------------------

Ei kai rankaiseminen voi olla keskeisin, enää ei edes keskeinen tavoite, sen paremmin valtioille kuin kansalaisille? 
Kun kukaan ei oikeastaan voi/halua/uskalla tehdä yhtään mitään, olisi kai parempi keskittyä siihen, millä tavalla tästä tilanteesta päästään eteenpäin, tekemättä samaa virhettä kuin Georgiassa 5 vuotta sitten. Siten vain pedataan seuraavaa rajan siirtoa.


 ----------------
  
Onhan nyt selvä, että ensisijassa on maksettava Goldman Sachsille ja kumppaneille. Kyllä kansan kyykyttäminen ja kysynnän kasvattamisen mahdollistama kansallinen kasvu ovat sen rinnalla aivan toisarvoista.




2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Voi hyvä tavaton kuinka anlyyttisesti oikeaan osuvaa tekstiä taas kirjoitat.
Menestyvät politiikot ovat todellisia bluffareita. Qatainen on tässä mielessä aivan "sans egal"-vertaansa vailla.
Mulla käy kylmät väreet pitkin selkäpiitä aina kun Qatainen aloittaa loitsunsa. Voi kuinka tyhmää tämä kansa on kun ei näe sitä, että ansioluetteloaanhan poika rakentaa EU-virkaansa varten. Pahempi populisti ja egoisti on kuin Lipponen.
Norjassa vaikutti aikoinaan samankykyinen politrukki. Saksaa hänkin palveli.

Hakki kirjoitti...

Anonyymi, kiitti kommentista.

Vertaat Kataista Qvislingiin. En itse siihen oikein usko.

Lopputulos meidän kannalta saattaa sinänsä olla sama. Ainakin jos Jyrki-boy pääsee Merkelin reittä pitkin vähänkään vastuullisempiin EU- pesteihin.