Uudet eduskuntavaalit. Heti.
Kotimaassa puhuttaa Kataisen lähtö, vaikka sen merkitys Suomen tulevaisuuden kannalta voi olla positiivinen uusi alku. En muista yhtään pääministeriä, edes Matti Vanhasta, joka olisi ollut järjestelmällisesti yhtä väärässä kaikissa julkisuuteen tulleissa lausunnoissaan. Eikä siinä mitään, väärässä saa toki olla jos siitä huolimatta maassa tapahtuu oikeita asioita. Vaan kun ei.
Kun ensin lainataan rahaa tolkuttomasti ilmeisesti siinä uskossa, että kyseessä on suhdannekriisi eikä osata, uskalleta tai haluta muuttaa suuntaa edes siinä vaiheessa, kun kuka tahansa asioita vähänkin seuraava tavis havaitsee kaikki järjestelmän hajoamisen ja kansalaisten kapinan merkit, on kyse jo lähes rikollisesta tyhmyydestä.
Kun siinä tilanteessa ehdoin tahdoin vielä synnytetään ylioptimistisiin kuvitelmiin pohjaava, toimintakyvytön hallitus ja sidotaan "toiminta" kestämättömiin oman voiman kuvitelmiin ja toivottomaan hallitusohjelmaan on kyseessä itsensä pettämisen tai henkilökohtaisen opportunismin kirkkain ilmenemä. Maksumiehenä Suomi.
On helppoa puolustella toimia sillä, että kaikki ei ole yhteiskunnan päätöksentekijöiden vika. On helppo sanoa, että ei tällaiselle taivaanrannanmaalareiden hallituksella enempään pysty. Mutta vain he ovat olleet tarjolla ja me olemme joutuneet valitsemaan heidät johtamaan yleisiä ja yhteisiä asioitamme puolestamme. On syytä arvioida myös miten he ovat leiviskänsä hoitaneet.
Käsitykseni tämänkin hallituksen kyvyistä on tullut varmasti ilmi tämän blogin lukijoille. Se on kiteytynyt kahden vanhan, vakiintuneen puolueen puheenjohtajan tekemisten hämmästelyyn ja arvosteluun. Muiden tämän lastentarhan osallistujien ihmettely on jäänyt vähemmälle, vaikka aihetta olisi yhtälailla. On valitettavaa, että tällaisena kasvavan kansainvälisen kriisikehityksen aikana, meille on valikoitunut näin katastrofaalinen hallitus. Nyt voidaan perustellusti puhua Suomen historian ajopuusta, jonka menoa kukaan ei johda.
Osallistumisyrityksiäni viimeaikaiseen kansalaiskeskusteluun alla.
Varmaan
hallituspuolueet ja heidän edustajansa kestävät Kataisen lähdön. Itse olen
siitä jopa iloinen, tosin Eurooppaa käy sääliksi.
Perustuslain mukaan
meillä kuitenkin on kansalaisten, ei puolueiden demokratia. Kansalaiset ovat
varmaan ansainneet edes sen, että saavat äänestää seuraavasta pääministeristä?
Se ei todellakaan ole kokoomuksen puolue-elinten tehtävä, he valitsevat itselleen
puheenjohtajan. Ei, vaikka edelliskerralla toimitusministeriön pääministeriksi
nimettiin Mari. Ei, vaikka eduskuntavaalit asettaisivat Jyrki-boyn komisariuden
vaakalaudalle, kun päätöksentekijänä ei välttämättä ole oman puolueen kasvatti.
Suomi on
taloudellisesti, henkisesti ja poliittisesti
vedenjakajalla. Syveneekö alamäki entisestään vai löytyykö jostain uutta
virtaa? Nyt ei todella ole jälleen yhden toimitusministeriön aika. Nyt
tarvitaan visiota, uskallusta, osaamista ja luottamusta johtoon. Sen
pääministeri voi saada vain vaaleissa. Heti.
-----------------
Jyrki-boy, olen
iloinen kun lähdet.
Kauan, aivan liian
kauan toimit ensin valtionvarainministerinä, sitten pääministerinä.
Osaamattomuutesi on johtanut maamme jatkuvasti syvenevään talouskriisiin.
Pääministeriyden
saavutit puolivahingossa, Sauli Niinistön kansansuosion seurauksena. Tuskin
kenenkään toisen poliitikon johdolla on julkisen sektorin velkaa kasvatettu
yhtä reippaasti, yhtä turhaan. Jokainen fantastinen arviosi ja ennakointisi on
mennyt pieleen.
Ehkä Sari
Sairaanhoitaja kiittää juuri sinun panosta palkkansa nostamisessa, me muut
kärvistelemme sen seurausvaikutuksia - julkisen sektorin palkkoja lisääntyvällä
velanotolla ja kasvavalla verotaakalla maksellessamme.
Hallituksesi
tavoitteista ei saavutettu kai ensimmäistäkään, sillä SoTe-uudistuksestakin on
olemassa vain raamit, sisältö on yhä levällään. Rautaiset rakenneuudistuksesi
purevat, jos purevat vasta vuosien päästä
On valitettavaa, jos
kaiken aiheuttamasi jälkeen pääset vielä haastavammalle postille Europpaan.
Siis Brysseliin. Siitä kärsii sitten lisäksemme koko muukin unioni.
PS.
Olemme varmasti
kansakuntana ja sen äänestäjinä ansainneet edes uudet vaalit?
Toimitusministeriönä toimineet kolme viimeistä hallitusta, joissa kaikissa olet
ollut jäsenenä jättävät jo menettelytapana jälkeen edellisen demokratian
irvikuvan, Urho Kaleva Kekkosen puolueiden toimesta jatkamaan Tasavallan
Presidenttinä ilman vaaleja vuonna 1974. Tammikuussa 1973 säädettiin
poikkeuslaki, jolla kautta jatkettiin neljällä vuodella.
Kohteesta
<helsingin sanomat>
---------------------
Politikointi saa
toki olla ammatti, mutta kansan edustaminen ei. Siitä taas seuraa, että
kansalla ei voi olla intressiä maksaa palkkaa poliitikoille, kansanedustajille
kylläkin.
Kansalaisten
intressissä on saada edustajikseen kyvykkäitä henkilöitä. Niitä taas puolueet
harvemmin tarjoavat. Ne tarjoavat puoluepukareita ja - broilereita. Siksi
kansalaisten kokonaisuutta eivät yksittäisten puolueiden edistäminen kiinnosta.
Siitä taas seuraa, että puolueiden toiminnan tukeminen verorahoista ei ole
kansalaisten intressissä varsinkin, kun tuen suuruudesta käytännössä vastaavat
puolueet..
Kansalaisten
intressissä on demokratian toimivuus ja jatkuvuus, siitä kannattaa maksaa Tästä
taas seuraa, että puoluetuesta on tehtävä tulosperusteinen, kansalaisten
vapaaehtoisuuteen perustuva. Samalla tulee hoidettua puolueiden kyky ylläpitää
ja kasvattaa näitä "ammattipoliitikkoja". http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2008/06/laki-vaali-ja-puoluerahoituksen.html
Vaikka Jyrki-boyn
lähtö ihan mihin tahansa on jopa toivottavaa, sen seurauksena pitäisi olla myös
uudet vaalit. Välittömästi. http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2014/04/paaministerin-lahto-on-vaalin-syy.html
Hallitusta ei voi
haittavaikutuksitta testamentoida toiselle.
--------------
Jo on luokanopettaja
vaihtoehdoton.
Puoluetuet, sekä
nimelliset että johdannaiset, voisi hyvin siirtää tulosvastuisen, yksityisen
rahoituksen piiriin. Välittömät vuotuisäästöt 500 - 1.000 miljoonaa
euroa.
Yritystuet,
elinkeinotuet yms. vuositasolla 100 - 300 miljoonaa euroa ilman, että kukaan
edes huomaisi.
Kelan puolueita
lähellä olevien kylpylöiden tarkoituksettoman TYKY - toiminnan tukeminen.
Säästöt toki vain miljoonia.
Kansallisen
maataloustuen poistaminen, säästöä runsaat 1.000 miljoonaa vuodessa.
Ongelma taitaa
Urpiaisella ennemminkin olla uusien verotuskohteiden löytämisessä tai uskallus
nostaa verotuksen tasoa jo olevien nimikkeiden osalta?
---------------
Tulee mieleen juttu
ekonomistista, jonka maailmantalousennusteen avainsisältö pelkistyi viestiin;
"toisaalta... ja sitten toisaalta". Yksin öljymarkkinoiden
käyttäytymisen varaan en ainakaan minä uskaltaisi Suomen turvallisuutta
rakentaa.
Onneksi minun mieltä
ei kysytä. Vaikeita ratkaisuja varten meillä on vastuulliseksi itsensä
nimittänyt hallitus.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/yksi+merkki+paljastaa+etta+putinin+pullistelu+on+ihan+vaaratonta/a2241350>
-----------------
On omakohtaisesti
koettu. On opittu.
1. Työllistämistä ei
tapahdu, työllistyminen on itsestä kiinni. Mahdollisuuksia on maailma täynnä.
2. Turha luottaa
yksin virkamiesten tai oman liiton palveluihin, vaan rakentaa ne itse.
3. Monialainen,
monipuolinen, vapaaehtoinen ja itsekäs yhteistyö inspiroi.
4. Lukumäärä - sekä
osallistujien että ideoiden - tuo laatua.
5. Kasvokkain,
jatkuvasti.
Kokemuksia ja hyviä
ideoita tarjolla maksutta.
---------------
Paljon jää vielä
kurottavaa. Yksi raaka-aine, jonka hyödyttäminen on edelleen varmaan
lapsenkengissä?
-----------------
Yrittämättä nyt
erityisesti syyllistää ketään, tulevaan/tuleviin sote - lakiin ei pidä kirjata
5 vuoden irtisanomissuojaa. Samainen määräys on poistettava nykyisestä
kuntaliitoslaista.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/ayliitto+vaatii+5+vuoden+potkusuoja+myos+sotelakiin/a2239543>
-----------------
Kumppanukset
Katainen ja Urpiainen ovat elvyttäneet valtiontaloutta noin 10 miljardilla
vuodessa viimeiset viisi vuotta. Yhteensä ovat poliitikot harrastaneet
elvytystä 50 miljardin edestä.
Tulokset? Julkisen
sektorin velka on kasvanut 50 miljardilla, eikä ikäviin rakennemuutoksiin ole
tarvinnut mennä.
Se tie on kuljettu
loppuun viimeistään, kun vuoden 2016 budjetin raamit selvitetään Brysseliin. Ei
edes Rehn sallisi lisävelkaantumista.
Jos halutaan, että
ihmisten "veronmaksulojaliteetti" edes jollain tasolla säilyy, ei
veroja voi olennaisesti ainakaan korottaa. Verotettavaa toimeliaisuutta ei
synny lisää, viimeisetkin vienti- ym. teollisuus tekevät lähtöä maastamme.
Mikä saa herra
Rinteen uskomaan, että hänen reseptinsä toimisi entisiä, aivan samanlaisia
reseptejä paremmin? Paremmin ei tarkoita, että saataisi otettua lisää velkaa,
vaan sitä, että saadaan lisää aitoa verotuloa.
---------------------
Kun asiasta omalla
blogilla kommentoivalle jo kirjoitin voinee copy/paste olla tässä oiva
ratkaisu.
ALKAA- "Kun on lähdettävä siitä,
ettei paskana olevaa taloutta korjata ainakaan juppien ja broilerien
kikkailuilla herää kyllä vaikea valinta; pannakko vähäiset pelimerkkinsä
yltiönationalismille vai "pankkiireille, keinottelijoille ja maailmanhalaajille".
Tosin, miten maailmanhalaajat - jotka näistä ryhmistä varmaan ovat itseäni
lähinnä - kuuluvat samaan porukkaan pankkiirien ja keinottelijoiden kanssa on
minulle kyllä vähän epäselvää? Eivätköhän jälkimmäiset löydä paikkansa hyvin
nopeasti nationalisteista, kuten aina ennenkin? Venäjällähän näin on jo aikaa
sitten tapahtunut.
Käsitykseni mukaan
panet liian suuren painon Putlerin, siis tämänhetkisen Venäjän Suomea kohtaan
tuntemalle huomiolle. En usko meidän olevan millään tavalla
"etulinjassa", koska olemme jo koko sodan jälkeisellä politiikalla
(ja itse asiassa pitkälti myös sotia edeltävällä) osoittaneet olevamme kaikin
puolin luotettava, vaaraton ja sopuisa yhteistyökumppani.
Olisiko niin, että
perinteinen voimakas turvattomuuden tunteemme ja sitä seuraava joidenkin
poliitikkojen NATO - kiima johtaa ajattelemaan koko NATO-pohdetta väärästä
kulmasta? Ei kai meidän ensisijainen pohteemme ole, mitä Venäjä jäsenyydestämme
ajattelee, vaan mitä lisähyötyä meille NATO-jäsenyydestämme olisi? Kun taattuja
hyviä vaihtoehtoja ei ole tyydyttäisikö jälleen vähiten huonoon?
Mielestäni vähiten
huono meille on nykyisen turvallisuuspolitiikkamme jatkaminen kuitenkin siten,
että panostamme puolustukseemme sillä tasolla, että olemme itse vakuuttuneita
puolustuksemme uskottavuudesta. (Ei edes se NATOn joka tapauksessa "edellyttämä"
puolustuksen 2% osuus budjetista ole meille ylivoimainen ja tasona aivan
riittävä.)
Koska emme missään
olosuhteissa voi resursoida puolustustamme siten, että voimme kaikissa
olosuhteissa voittaa aluettamme vastaan hyökkäävän suurvalta-tai
liittolaisarmeijan, meidän on tyydyttävä "pelaamaan aikaa".
Itsellemme. Kuten aina aiemminkin. Hyväksyä se ja ymmärtää valinnan seuraukset.
Olennaisinta on
säilyttää päätösvalta itsellämme niin pitkään kuin mahdollista. Ennen
"totuuden hetkeä", jollaisen itsenäisyytemme aikana olemme kolmesti
konkreettisena kokeneet maailma, sen uhat ja avaamat mahdollisuudet ehtivät
heittää häränpyllyä vielä monta kertaa. Miksi ihmeessä sitoa kätensä
välttämätöntä enempää ennen kuin on pakko?
Tehdään hyvää ja
syvää ja syvenevää yhteistyötä sekä itään että länteen vastakin,
valmistaudutaan puolustamaan kansalaisia ja aluettamme tapahtuupa hyökkäys
miltä ilmansuunnalta tahansa ja pidetään huolta puolustamisen aineellisesta ja
henkisestä pohjasta sitä ennen.
PS.
Joko
ne Hornetit ovat palanneet Islannista?" - PÄÄTTYY
Yllämainitulla
politiikalla on ainakin kolmasti vältetty koko maamme joutumasta vieraiden
sotavoimien ylitse kulkemaksi, mikä lienee nykyisenkin puolustuspolitiikkamme
ajatus? Ei ole mitään syytä, miksei se toimisi yhtä hyvin vastakin.
Kohteesta
<https://www.blogger.com/comment.g?blogID=25956457&postID=5972409255850855903&page=1&token=1395304443700>
----------------------
Jo kolmannen kerran
sadan vuoden aikana Saksa pelaa ihan omalla pelillään käteensä tappion, Mustan
Pekan.
-------------------
Varmaan kummankin
hallituspuolueen kannattaisi keskittyä tehtäviinsä. Vaikka eipä siitäkään
mitään hyötyä kansalaisille ole.
---------------------
Kyllä haasteellisuus
Suomessa säilyy. Ei sen puutteen vuoksi kannata muualta haasteita hakea.
--------------------
Nato-ikkuna
sulkeutui jo yli kymmenen vuotta sitten. Että sitä ei Suomessa noteerattu on
silkkaa itsemme pettämistä.
Paasikiven
lausahduksen lisäksi on syytä palauttaa mieleen myös taulu Kuninkaanportin
muurissa, siitä riippumatta mitä varten se paikalleen pantiin. Sen viesti on
tärkeä.
"Jälkimaailma,
seiso täällä omalla pohjallasi äläkä luota vieraaseen apuun." EU -
jäsenyytemme ei tuota viisautta muuta, ellemme sitä itse halua. Tähän mennessä
emme ole halunneet. Siinäkin on puolensa.
--------------------
Ei kai rankaiseminen voi olla keskeisin, enää ei edes keskeinen
tavoite, sen paremmin valtioille kuin kansalaisille?
Kun kukaan ei oikeastaan voi/halua/uskalla tehdä yhtään mitään,
olisi kai parempi keskittyä siihen, millä tavalla tästä tilanteesta päästään
eteenpäin, tekemättä samaa virhettä kuin Georgiassa 5 vuotta sitten. Siten vain
pedataan seuraavaa rajan siirtoa.
----------------
Onhan nyt selvä,
että ensisijassa on maksettava Goldman Sachsille ja kumppaneille. Kyllä kansan
kyykyttäminen ja kysynnän kasvattamisen mahdollistama kansallinen kasvu ovat
sen rinnalla aivan toisarvoista.
Kohteesta
<http://www.talouselama.fi/uutiset/troikka+vaatii+kreikalta+budjetin+ylijaamaa+ei+saa+jakaa+koyhille/a2237367>
2 kommenttia:
Voi hyvä tavaton kuinka anlyyttisesti oikeaan osuvaa tekstiä taas kirjoitat.
Menestyvät politiikot ovat todellisia bluffareita. Qatainen on tässä mielessä aivan "sans egal"-vertaansa vailla.
Mulla käy kylmät väreet pitkin selkäpiitä aina kun Qatainen aloittaa loitsunsa. Voi kuinka tyhmää tämä kansa on kun ei näe sitä, että ansioluetteloaanhan poika rakentaa EU-virkaansa varten. Pahempi populisti ja egoisti on kuin Lipponen.
Norjassa vaikutti aikoinaan samankykyinen politrukki. Saksaa hänkin palveli.
Anonyymi, kiitti kommentista.
Vertaat Kataista Qvislingiin. En itse siihen oikein usko.
Lopputulos meidän kannalta saattaa sinänsä olla sama. Ainakin jos Jyrki-boy pääsee Merkelin reittä pitkin vähänkään vastuullisempiin EU- pesteihin.
Lähetä kommentti