keskiviikko 30. toukokuuta 2007

Olkahisen koululle pääkaupunkiseudun InnoAMK:n 500 M€




Virkamies on minua aina kiinnostanut elämänmuoto. Olen valitettavan usein ollut heidän kanssaan tekemisessä ja kerta kerralta ihmetykseni kasvaa. Miten on mahdollista, että sinänsä ilmeisen älykkäät ihmiset toimivat niin täysin käsittämättömillä tavoilla toimiessaan virassaan? Koska havaitsemani mukaan ero on sama kuin yksittäisen venäläisen ja Venäjän valtion välinen, saattaa olla, että tsaristisen alamainen hallintobyrokratia on yhteinen nimittäjä. Koska se on vallanpitäjän kannalta ideaali, ei edes neuvostomahti edes alkuaikansa idealismissa voinut/halunnut sitä pois kitkeä.

Viimeisin bongaus on tapaus Olkahisen koulu Tampereella. Joku porukka, ilmeisesti koulun opettajat tai vanhemmat tai molemmat on kehittänyt jotain uutta, ratkaisemaan poikien ja tyttöjen kehittymisongelmia koulussa. Kannattaa tietysti muistaa, että ao. koulu toimii ala-asteikäisten opinahjona, eli juuri niiden kanssa joiden varaan kansallisia innovaatioita pitäisi tulevaisuudessa rakentaa.

Tämä uusi juttu oli opetuksen antaminen osin sukupuoliperusteisissa luokissa (tytöt keskenään, pojat keskenään) ja mm. perusopetuksen (kirjoittaminen, lukeminen, laskeminen, käsityöt) toteuttaminen siten, että pojat kiinnostuvat oppimisesta ja tytöt saavat rakennettua itsetuntoaan vahvemmaksi. Jos jotain pitäisi opetusalalla rahoittaa, niin tällaisia yrittämisiä.

En halua arvioida miksi ao. koulu joutuu kokeilunsa lopettamaan. Sillä voi olla ihan järkeenkäyvät syyt. Ja varmasti vain sellaiset tuodaan esiin, kun asia nyt on tullut kansalliseen julkisuuteen. Mutta meidän tasapäisyyttä ihannoiva yhteisömme on tunnettu myös kateudestaan.

Ehdotan, että

otsikossa mainituista “ylimääräisistä” rahoista irrotettaisi riittävä määrä Olkahisen koulun kokeilun jatkamiseen.
Se tulisi lisäksi korvamerkitä siten, että vain uudistusta ajaneet tahot saavat osallistua lähestymistapansa kehittämiseen määräajan.

Ei kommentteja: