Olen vahvasti sitä mieltä, että Jyrki Kataisen tulisi olla erittäin huolissaan muusta kuin mediasta. Pääministerin ensisijainen vastuu ei ole vastuu mediasta. Kannattaisi vaikka aloittaa kansakunnasta nimeltä Suomi. Mutta kunnon vastuunkantajana, se ei häntä huoleta. Suomesta hänen sen sijaan pitäisi vastata. Toimillaan hän on edesauttamassa kummankin ennenaikaiseen tuhoon.
Olen niinikään hämmästynyt Jutta Urpiaisen arviosta, että Eurooppa voi menettää kokonaisen sukupolven. Eikö hän edes ymmärrä, että hän ja edellinen valtionvarainministerimme ovat omalta osaltaan juuri saaneet tilanteen aikaan? Hänenhän pitäisi olla ylpeä aikaansaannoksistaan. Omien tekojensa seurauksista. Eikä puolustukseksi edes riitä se, ettei luokanopettajan koulutukselta voi enempää vaatia. Onhan peruskoulussa yläastekin.
Ja sitten vielä osallistumisestani kansalaiskeskusteluun huolestuttavan median palstoilla.
Uskokoon ken haluaa.
Kansalaisvapauksien
riisto ja omien kansalaistenkin vakoilu muodostui arkipäiväksi syyskuun 11. 2001 jälkeen. Ensin
USAssa ja sitten nopeasti sen liittolaismaissa. On Nobel-palkinnon arvoinen
suoritus, että edes yksi tavis - Edward Snowden - uskalsi paljastaa maailmalle
silloin syntyneen kieroutuneen ja vainoharhaisen valvontakulttuurin nykytilan.
Eikä yhtään vähäisemmäksi pidä arvostaa sen paremmin Anna Politovskajan, Julian
Assangen, Bradley Manningin kuin Hervé Falciani rohkeutta.
Vaan mistä
löytyisivät ne, jotka uskaltaisivat ottaa seuraavat askeleet? Ne askeleet,
joiden suuntaan jo hyvin edettiin ennen 9/11.
Sillä terrorismi saattaa vähitellen poistua maailmasta vain
keskittymällä poistamaan sen syitä, ei
"vääräuskoisia" lennokeista lahtaamalla. Eikä taatusti liioin Ison
Veljen valvontakoneistoa kasvattamalla.
----
Kirjoitin aikoinaan,
että persut ovat aikamme taistolaisia. On hyvä, jos kummatkin väistyvät.
Nykyisin käytössä
oleva parlamentarismin muoto on siirtänyt kansalaisten vallan käytännössä
puolueille. Sille pienelle valtaeliitille, joka kutakin puoluetta ohjaa. Eikä
järjestelmän muuttaminen enää onnistu järjestelmän sisältä, sen verran hyvin se
on jo betonoitu. Mikään Muutos tai Voima tai Valaistus ei enää pysty siihen, olivatpa johdossa
vaikka Jeesuksen, Muhammedin, Buddhan ja Konfutsen reinkarnaatiot, kaikki
yksimielisinä ja samaan aikaan.
Ainoa mahdollisuus,
niin järjettömältä kuin se tuntuukin on muistaa käydä äänestämässä ja jättää
taatusti hylätyksi tuleva äänestyslappu. Se ja vain se voi ainoana aikaansaada
tarvittavat muutokset.
Annetaan
äänestäjille aito syy äänestää. Poistetaan puolueita oikeus edustaa meitä.
Turhaa väittää ettei
käy. Mitkä ovat vaihtoehdot?
-----
Varmaankin on
annettavaa. Odotammekin kiihkeästi hetkeä, kun autoilu kielletään ja jalankulku
julkisella paikalla edellyttää kypäräpakkoa?
Voisiko olla niin,
että turvallisuusuhat-käsitteen laajentamisella tehdään kansalaisille
tietoisesti karhunpalvelus? Kun asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä on
niin paljon helpompaa jättää niitä miettimättä, niihin varautumatta, ne
unohtaa?
Perinteisesti
turvallisuusuhat-käsite on ymmärretty kuuluvaksi osaksi maanpuolustusta. Siihen
tuskin kuuluvat "maailman kiihtyvä muutostahti, ilmastonmuutos,
syrjäytyminen ja eriarvoisuuden kasvu, kyberhyökkäykset ja yhä useammin
sattuvat luonnonmullistukset", ehkä kyberhyökkäyksiä lukuun ottamatta.
Niin mielellään kuin
toivoisinkin, että sotia ei enää tule, sen paremmin maailmassa yleensä, kuin
Euroopassa - Suomesta nyt puhumattakaan - on maapuolustuksellinen
turvallisuuspolitiikka syytä pitää kirkkaasti erillisenä kokonaisuutena, eikä
sekoittaa siihen elementtejä, jotka hämärtävät koko käsitteen.
Kun ruma sana
sanotaan niin kuin se on, tiedetään ainakin mistä puhutaan.
-----
Aina todella
jätetään porsaanreikiä, sen Risikko on viimeistään Arkadianmäellä oppinut.
Nykyinen ehdotus vuotaa edelleen, kuten vaalirahailmoituksen tekeminen
aikoinaan. Se korjautui vasta Kallin Källin ja pitkällisen some-kirjoittelun
myötä.
Uskomaton linjaus!
Mutta ah, niin suomalainen. Kyseessä ovat maan suurimmat sijoittajat. Eivät
niiden johdon sijoitukset saa jäädä julkisuuden valvonnan ulkopuolelle. Sehän
mahdollistaa juuri sen, mistä jo nykyisiä johtajia on syytä epäillä.
Toteutuessaan tässä muodossa suurimmat potentiaaliset välistävetäjät jäävät
piiloon. Ei voi olla, että mikään erityinen tai julkinenkaan syy moista
linjausta puolustaisi. Päin vastaista kylläkin.
Kannattaisi
Risikonkin muistaa vanha viisaus; tilaisuus tekee varkaan. Aina.
-----
Uskomaton linjaus! Mutta niin
suomalainen. Suurimmat potentiaaliset sijoittajat ja niiden johdon sijoitukset
jäävät julkisuuden valvonnan ulkopuolelle. Eli suurimmat potentiaaliset
välistävetäjät jäävät piiloon. Ei voi olla, että mikään erityinen tai julkinenkaan
syy moista puolustaisi.
Ne erityisesti on pantava
näkyville! Tämähän alkaa olla kuin KMSn vaalilahjoman käsittely! Kehittyvien
Maakuntien Suomen. Jälkikäteen ihmetellään miten tällainen porsaanreikä on
lakiin jäänyt! Joku tolkku
-----
Päätöntä
lainsäädäntöä, jonka keskeisin seuraus on vain lakiuskovaisuuden rapautuminen
entisestään. Eikö lainsäätäjillä todellakaan ole tärkeämpää tekemistä?
Päätelleen sitä, missä jamassa yhteiskuntamme tila yleisesti ja taloutemme tila
erityisesti ovat, olisi kyllä. Mutta tärkeisiin töihin puolueita ja niitä
edustavia kansanedustajia on turhaa maanitella.
Kun eivät
onnettomuudet pelota lainsäätäjän mielestä riittävästi, lain noudattamatta
jättämisen juridisten seurausten on pelotettava? Siis pelolla hallintoalamaiset
järjestykseen?
-----
Noinhan siinä käy.
Valitettavasti leikkaukset tuskin kohdistuvat edes kuntien poliittisiin
suojatyöpaikkoihin, enemmän miesvaltaisesta johtoportaasta puhumattakaan, vaan
tavan mukaisesti pienipalkkaisiin kunnallisen palvelutyön tekijöihin.
Tyhjänaikaiset turhakkeet jäävät mutta se porukka, joka palvelut suorittaa
pienenee. Jääpä sitten edes tervettä korotuspainetta kunnallisveroon.
-----
Ja lukematon on
niiden esiteinien määrä, jotka ovat vain kirjanneet itsensä vanhemmiksi. Mutta,
myönnettäköön, vanhemmalle FB antaa aika
hyvän seurantavälineen, kunhan lapsi suostuu häntä kaverinaan pitämään.
Ja kaikki tämä on
syntynyt vain muutaman vuoden aikana.
-----
Jos uskaltaisin
luottaa siihen, että julkishallinnossa tehtävä kehittämispäätös perustuu
tarpeeseen ja ja terveeseen harkintaan ja lisäksi toteutetaisi järkevästi,
olisin taipuvainen taputtamaan. Mutta valitan, en usko.
Todennäköisempää on
kuitenkin, että laatikkoleikein ja leikkauksin lisätään organisaation
todellisia kuluja, heikenneetään henkilöstön osaamista, vähennetään asiakkaiden
palvelua ja lisätään käytettäviä tukia. Eikä toiminta edes ehdi ajatellulle
tasolle ennen seuraavaa uudistuskierrosta.
En siis voi kuin
yhtyä nimimerkki Timotexin ajatuksiin. Tämä ajankohta ei taatusti ole oikea
ajankohta lamaannuttamaan vientitukitoimintojamme, sanovatpa TEM-ministeri
Vapaavuori ja Eurooppa-ministeri Stubb ihan mitä tahansa. Kummallakaan ei ole
päivääkään osaamista eikä todellista ymmärrystä todellisesta vientityöstä. Sitä
ei keräänny delegaatioita johtamalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti