Korealaiset ovat panneet STXn kaikki Euroopan telakat myyntiin. Toivottavasti valtion aiempien investointitukipäätösten rahat ovat vielä Suomessa? Ja yhtä toivottavasti oikeudet tontteihin ovat kiistattomasti valtion hallussa? Mutta jos tämänkin hallituksen aiempaan toilailuun on uskominen, kaikki mänt.
Mutta ne on jo maahan kaadettua maitoa, eilisen tappioita. Ne voidaan unohtaa. Otetaan tämäkin tilanne nyt sitten uutena mahdollisuutena. Siitä sitten vaan kauppa tekemään Sinivalkoinen Raha alkaen Persut, Demarit, Kepu, Vasurit, SAK, EK, SY. Mikään ei liioin estä yksittäisiä raharikkaitakin näihin talkoisiin osallistumasta. Ei kai tätä enää jätetä taas ulkolaisten armoille? Mutta valtion rahaa, puolipakollisia alue-, työllisyys- ja innovaatiotukia lukuun ottamatta ei latin latia.
Näyttäkää meille. Perkele.
Vain pari viikkoa sitten rustasin tämän. Kyllä ne korealaiset osaa.
STX ja sinivalkoinen laivanrakennus.
Näyttäkää meille. Perkele.
Nyt olisi sitten korkea aika elinkeinoelämän ja yksityisten raharikkaiden osoittaa itsekästä isänmaallisuuttaan. Kuten odottaa ehkä saattoi, ei nykyinen tilanne telakan pitkän aikavälin ongelmia ratkaissut. Näin YLE. Kun omistuksesta luovutaan ja osakkeet myydään ulkomaille, eniten tajoavalle näin voi hyvin käydä. Olisi varmaan kannattanut Ilkka Suomisen jo aikoinaan tutustua siihen Suomenlinnan Kuninkaanportin vieressä olevaan tauluun?
Silloin hallitus oli sitä mieltä, että moinen teollisuus ei Suomeen istu. Nyt tämä hallitus varautuu jo niin hyvin kuin osaa, siihen mitä se parhaiten osaa. Selvittämällä ministerien vastuut omassa päätöksenteossa.
Edelliskerralla, muutama kuukausi sitten jäi mieleeni vahva käsitys siitä, että jonkinlainen pelastusoperaatio olisi yksityisellä puolella työn alla. Toivottavasti on edelleen. Aivan ilmeisesti telakoille tarvitaan uusi omistaja, jos nykyinen vaan on siitä järkevillä ehdoilla luopumassa, eikä harjoita poltetun maan taktiikkaa. Valtion toimialaan se ei nykyaikana kuulemma kuulu.
Sinivalkoinen Suomi
Laivanrakennus on kuitenkin monessa mielessä meille strateeginen alue. Ei yksinomaan siksi, että kriisitilanteessa vienti- ja tuontiyhteytemme länsimaihin ovat toimeentulemisemme kannalta olennaisia. Ei myöskään siksi, että laivanrakennuksen arktinen osaaminen on osa klusteria. Huomattavasti suurempia ovat laivanrakennuksen merkitys työnantajana ja kuulemma myös spin-offien kasvualustana esimerkiksi itc-alueella. Mutta pelkillä startupeilla Suomea tyollistetä.
Onko Suomessa riittävästi alan tulevaisuuteen ja omaan osaamiseen luottavaa yksityistä sijoitusvarallaisuutta? Tai kuten aiemmin sanottiin sinivalkoista rahaa.
Ulkomaisen enemmistöomistuksen tie on jälleen koettu ja seuraukset ovat edessämme.
PS.
Siinähän sitten samalla menee muutama muukin telakka myyntiin. Maailman eri puolilla. Korotetaan panoksia. Ostetaan ne kaikki. Mutta valtion rahaa, puolipakollisia alue-, työllisyys- ja innovaatiotukia lukuun ottamatta ei latin latia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti