Jälleen yksi Maan Tavalla ratsastava porukka, jota ei saada taoideta pelkin kotimaisin neuvoin saada kuriin ollenkaan; Autokoulut. Talouselämä julkaisi uutisen Ajokorttien hinnoissa satasten eroja. Minä sitä kommentoimaan.
Mielestäni uutinen ei todellakaan ole ajokorttien hinnanero vaan se, että ne nyt viimeisimmän ehdotuksen puitteissa on nostettu tolkuttomalle tasolle, eikä kansa siitä huolimatta ole noussut kapinaan.
Suomi on suuri ja vähäväkinen maa. Vaikka koko väestö internoitaisi hallituksen toiveitten mukaisesti muutamaan suureen metropoliin, suurimman osan tulisi kuitenkin syystä mistä tahansa päästä liikkumaan maaseudulla. Sitä paitsi, en onnistumiseen menee vielä muutama aika.
Sujuvaan elämiseen useimmat tarvitsevat ajokortin ja osa jopa oman auton. Miten on mahdollista, että yhden alan (autokoulut ja niiden opettajien) ja kukkahattu virkamiestyttöjen annetaan tämä estää?
Ajo-opetus, kaikilta osiltaan opittaisi tehokkaammin simulaattorissa. Liikennesäännöt ja merkit itseopiskeluna vaikkapa netistä. Sitä tärkeintä nuorten, vielä tässä vaiheissa nuorten miesten itsetuhoista käytöstä ajokortin saatuaan eivät autokoulunopettajat ole vuosikymmenienkään yrittämisellä ole saaneet muuttumaan. Eivätkä koskaan tule saamaankaan, koska heidän kiinnostuksensa on opettaa ajamaan, siis tehdä sitä, minkä oppisi tehokkaimmin simulaattorissa.
Samalla virkamies on suurella korvalla ja giganttisella sydämellä käytännössä estänyt sen ainoan ryhmän opettamisen mahdollisuudet, jolla saattaisi olla mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten miesten asenteisiin, opetusluvalla opettavat perheenjäsenet.
Samaa artikkelia kommentoi minua ennemmin nimimerkki ev, seuraavasti:
Autokoulu kannattaakin nykyään suorittaa Virossa, esim. kahden viikon kurssi kesäloman aikana maksaa noin 300e viranomaismaksuineen. Viro on EU-maa joten sama kortti kelpaa suomessa, mutta suomen kansalaisen on vain käytävä ajamassa inssi uudestaan katsastuskonttorilla. Autokouluja ei tarvitse lihottaa ja bonuksena saa hyvän mielen kun saa tehtyä pienen kiusan näille pakkomaksujen kehittelijöille.
Siinä sitä kulujen ja katteiden vertailua riittä kerrakseen. Suosittelen. Itse kullekin. Saadaan vientiteollisuuden lisäksi sitten auto-opetustoimintakin siirrettyä Suomesta.
Pitääkö jälleen kerran hakea, huomiota herättämättä kartellin purkua EKPn kautta, ennenkuin suomalainen saa oikeutta?
http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2013/02/kauppakeskittymat-syyniin.html
PS. (lisätty 15.2. klo 08.00)
Kas kun kartelli ei samalla saanut ajettua läpi veropohjan laajennusta ja pakollista koulutusta polkupyörien käytölle. Autokoulussa, luonnollisesti.
Kopioitu US artikkelin http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57063-valtuutettu-pyorailysta-220-000-000-eun-lasku-hesingille-onko-meilla-varaa-tahan keskustelusta.