keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Lainsäätäjän erityisessä suojeluksessa


Jälleen yksi Maan Tavalla ratsastava porukka, jota ei saada taoideta pelkin kotimaisin neuvoin saada kuriin ollenkaan; Autokoulut. Talouselämä julkaisi uutisen Ajokorttien hinnoissa satasten eroja. Minä sitä kommentoimaan.


Mielestäni uutinen ei todellakaan ole ajokorttien hinnanero vaan se, että ne nyt viimeisimmän ehdotuksen puitteissa on nostettu tolkuttomalle tasolle, eikä kansa siitä huolimatta ole noussut kapinaan.

Suomi on suuri ja vähäväkinen maa. Vaikka koko väestö internoitaisi hallituksen toiveitten mukaisesti muutamaan suureen metropoliin, suurimman osan tulisi kuitenkin syystä mistä tahansa päästä liikkumaan maaseudulla. Sitä paitsi, en onnistumiseen menee vielä muutama aika.

Sujuvaan elämiseen useimmat tarvitsevat ajokortin ja osa jopa oman auton. Miten on mahdollista, että yhden alan (autokoulut ja niiden opettajien) ja kukkahattu virkamiestyttöjen annetaan tämä estää?

Ajo-opetus, kaikilta osiltaan opittaisi tehokkaammin simulaattorissa. Liikennesäännöt ja merkit itseopiskeluna vaikkapa netistä. Sitä tärkeintä nuorten, vielä tässä vaiheissa nuorten miesten itsetuhoista käytöstä ajokortin saatuaan eivät autokoulunopettajat ole vuosikymmenienkään yrittämisellä ole saaneet muuttumaan. Eivätkä koskaan tule saamaankaan, koska heidän kiinnostuksensa on opettaa ajamaan, siis tehdä sitä, minkä oppisi tehokkaimmin simulaattorissa.

Samalla virkamies on suurella korvalla ja giganttisella sydämellä käytännössä estänyt sen ainoan ryhmän opettamisen mahdollisuudet, jolla saattaisi olla mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten miesten asenteisiin, opetusluvalla opettavat perheenjäsenet.

Samaa artikkelia kommentoi minua ennemmin nimimerkki ev, seuraavasti: 


Autokoulu kannattaakin nykyään suorittaa Virossa, esim. kahden viikon kurssi kesäloman aikana maksaa noin 300e viranomaismaksuineen. Viro on EU-maa joten sama kortti kelpaa suomessa, mutta suomen kansalaisen on vain käytävä ajamassa inssi uudestaan katsastuskonttorilla. Autokouluja ei tarvitse lihottaa ja bonuksena saa hyvän mielen kun saa tehtyä pienen kiusan näille pakkomaksujen kehittelijöille.

Siinä sitä kulujen ja katteiden vertailua riittä kerrakseen. Suosittelen. Itse kullekin. Saadaan vientiteollisuuden lisäksi sitten auto-opetustoimintakin siirrettyä Suomesta.

Pitääkö jälleen kerran hakea, huomiota herättämättä kartellin purkua EKPn kautta, ennenkuin suomalainen saa oikeutta?

http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2013/02/kauppakeskittymat-syyniin.html




PS. (lisätty 15.2. klo 08.00)

Kas kun kartelli ei samalla saanut ajettua läpi veropohjan laajennusta ja pakollista koulutusta polkupyörien käytölle. Autokoulussa, luonnollisesti.


Petri Lahtinen
uusi
Syviä ajatuksia. Lisäksi nostan pöydälle pohdittavaksi:
- pyörien rekisteröintiä
- GPS pohjaista käyttömaksua
- pyöräveroa, joka perustuu mm. pyörän verottomaan hintaan, varusteisiin ( vaihteiden lkm, metallihohtomaalaus, erkoisvanteet jne ) sekä pyörätyypin haitallisuuteen
- vuosikatsastusta
- ajokortti kolmivaiheiseksi: kolmipyörä, tavallinen mankeli apupyörin ja lopuksi ilman niitä .
- lisäkoulutuksella ajo-oikeus kilpa- ja maastopyöriin

Kopioitu US artikkelin http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/57063-valtuutettu-pyorailysta-220-000-000-eun-lasku-hesingille-onko-meilla-varaa-tahan keskustelusta.



5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olin lukevinanani jostain ettei Virossa suoritettu ajokortti kelpaa, ellei suorittamisen aikaan ole ollut kirjoilla siellä. Parin viikon turistina olo ei siten riittäisi.

Jokatapauksessa tässä on virolaisille bisnesmahdollisuus. Puolihoidolla ajokortti Tallinnasas, sisältää majoituksen ja aamiaisen.
Siitä vaan ideaa kehittelemään.

Hakki kirjoitti...

Minulla on samanlainen käsitys. Olenkin siksi tiedustellut lähdettä sen maininneelta nimimerkki ev.ltä. Olen nimittäin ollut havaitsevinani, että jopa meidän paikallinen tiedotustoiminta toimisi Maan Tavan ehdoilla.

Jos tämä väite paikkansa pitää se vaatii isot otsikot.

Hakki kirjoitti...

Tässä välillä ruokaillessa ja aiheesta mamman kanssa keskusteltaessa, esille tuli edellä käsittelemätön seikkaa joka, sekin sietää ottaa esille.

Aikuiskoulutuksemme perustuu pitkälle näyttökokesiin. Kuulusteltavan tulee osoittaa tietävänsä ja taitavansa ne asiat, jotka näyttökokeessa ja mahdollisessa tentissä esille tulevat. Kukaan ei edellytä ensimmäisenkään ajotunnin tai oppitunnin suorittamista, ennen kokeeseen menoa. Ei kai aikuiskoulutus nimeltä autokoulu voi toimia toisin perustein? Jos toimii, MIKSI?

Vai olisiko tässäkin kyse maan parhaiten varjellusta salaisuudesta? Koulutus sinäänsä on sivuseikka, näyttötutkinnon menestyksellinen suorittaminen riittää?

Mikä mahtaa olla totuus?

klo 18.33 stilisoituna.

Anonyymi kirjoitti...

Vaikuttaisi vaativan vakituista asumista ulkomailla.
Miten määritellään "vakituinen" asuminen?
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/A09E4ECF73EFB795C2256BC3004507CD?opendocument

Hakki kirjoitti...

Anonyymi, kiitti linkistä.

Sen mukaan ajokortin hankkimisesta Virossa ei olisi mitään hyötyä, ellet samalla asu siellä vakinaisesti. Siis määritelläänpä vakinaisuus melkeinpä miten tahansa ev.:n idea ei Suomessa näyttäisi toimivan.

Mutta, mutta. Onkohan kukaan koetellut valittaa moisesta määräyksestä? Ja mikä olisi valitusosoite Euroopan komissio vai Ihmisoikeustuomioistuin vai mikä? Onhan se nyt aika kummallista, että tänne saa mistä tahansa EU maasta tulla melkein kuka tahnsa tulla tekemään melkein mitä tahansa, mutta muun EU-maan suomalaiselle antama ajokortti ei täällä kelpaa näyttötutkinnon perusteeksi!

Asia ei kohdallani ole ajankohtainen, mutta ev.:n väittämästä hintaerostakin johtuen jollain yksityishenkilöllä tai vaikkapa esimerkiksi Autoliitolla saattaisi olla noin 3.000 hyvää syytä per ajo-oikeus lähteä asiaa ajamaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun Suomen valtio saa "oikeudenkäytöstään" rapsut kansainväliseltä taholta.