Jo kaksi vuotta sitten Dan Pink piti parikymmenenminuuttisensa Oxfordissa. Aiheena Motivaatio; mitä tiede tietää ja yrityselämä ei. Ja yrityselämän kaikkia oppeja kärkkäästi ja kritiikittä matkiva julkinen sektori, vielä vähemmän tietää .
Hän esitti vakuuttavan tapauksen virheellisestä motivointifilosofiasta, jonka seurauksista taidamme nauttia tälläkin hetkellä. Sen seurauksia ovat niin USAn subprimekriisi, Euron ja EUn uskottavuuskriisi, massatyöttömyyden kasvu länsimaissa, teollisuuden kiihtyvä siirtyminen halpatyömaihin, muutamien (näkökulmasta riippuen) rikkaiden ja muutamien miljoonioen köyhien synnyttäminen niinikään länsimaihin, yhteiskuntien eliittien uskottavuuskriisi jne., jne.
Ja mikä on tämä salattu oppi? Keppi ja porkkana ei toimi. Olen vakuuntunut, että esimerkiksi TEMin, VVMn ja STMn, samoin luonnottomiin insentiiveihin hurahtaneiden yritysjohtajien ja konsulttien kannattaisi alkaa ajatella millä tahoilla rakennetaan tervettä kestävää tulevaisuutta. Niin yrityksille kuin yhteisöille.
PS.
Onneksi lomalla(kin) eläkeläinen voi tehdä mitä lystää.
29 kommenttia:
Olen päässyt seuraamaan lähietäisyydeltä kun entiset valtion monopolit muuttuivat liikelaitosten kautta pörssikonserneiksi.
Tässä prosessissa oli päällimmäisenä mukamas kilpailu hyvistä ihmisistä, jota sinne valtion firmaan ei kuulemma saanut.Tuli sitten optiot ja ahneus josta harva hyötyi ja nekin joille mannaa tuli olivat saaneet sen aivan ilman omaa osaamista ja tekemistä.
Piti matkia sellaista johon vertaaminen oli ja on väärin.Varmaa leipää saavan ei pidä päästä apajille jota saattaa olla riskinottajalle tarjolla.Tämä samainen into rakentaa julkiselle puolelle uusia porkkanoita jatkuu 2000 luvulla.Nyt peräti ministeriöt ovat brändanneet itsensä ja sen me jokainen näemme TV-ruudun taustalla.Mihin me tarvitsemme ministeriön brändäämistä?
Emme muuten mihinkään.Noissa virastoissa lymyää suuri joukko informaattoreita, joille se on oman aseman korostus ja mahdollisesti uusi asema jatkossa.Nämä ovat vain pieniä näytteitä reaalimaailmasta, mutta kun jokainen ARA tekee samaa ja jokaisen kirjainyhdistelmän tulee tehdä viestintäsuunnitelma voimme taas kerran kysyä kuka sen kaiken maksaa.Meiltä ei asiaa kysytä.Mihin muuten brandityöryhmän raportti on nyt kadonnut.TEM,VVM ja STM ovat joillekin brandipelleille suuri mahdollisuus hakea löysät pois.Olen varma, että noiden kirjainten takana on laaja joukko innokkaita rahanjakajia jo odottamassa.Piiperrys jatkuu jos emme iske takaisin ja kiellä julkista puolta pelleilemästä meidän rahoillamme.
Juuri verottajalta saamani A4 lisäkyselyn ei minusta tarvitse sisältää minkäänlaista mielihyvää.Luvut ovat lukuja ja osoite oikein.
Keppiä konsulteille.Helppo sanoa nyt kun ei enää itse tarvitse kenkiä nuolla.Viisautta se on jälkisellainenkin.
OrNot
No mutta. Täytyyhän konsultinkin elää? ;-) Vai olisiko ajateltavissa, että ei ainakaan konsulttina?
Kilpailu hyvistä ihmisistä on kai se suurin tekosyy, jolla bonuksia, optioita, provisioita ja komissioita puolueteltiin. Vaan onko kukaan koskaan todella selvittänyt täällä meillä Suomessa a) onko moisella toiminnalla ollut todella mitattavaa, positiivista hyötyä tulokseen tai esimerkiksi b) millä tavalla tämä ansionmuodostuksen erilaisuus on vaikuttanut yhteisön kokonaistulosta parantavasti?
Olen ollut jo vuosikymmeniä, ja olen edelleen sitä mieltä, että ansiotasoerojen kasvattaminen on erityisesti pienen yhteiskunnan kannalta itsetuhoista. Ja toisaalta, että sattuman ja lyhyen aikavälin pelin ja manipuloinnin mahdollisuutta ei läheskään riittävästi ole otettu huomioon silloin, kun konsultit on palkattu rakentamaan optio-ohjelmia. Hyvä Veli-verkon kaverit ovat niitä toisilleen tilanneet, joko osakkeenomistajien tai veronmaksajien kustannuksella.
Taas kerran loistava yhteiskunnan ruohonjuuriin pureutuva blogi. Keppi ja porkkana ei toimi kuin niille, joitten on ihan pakko saada irti jokainen euro elämänsä rahoittamiseksi. Ne meistä, joilla on taustat kunnossa ja elämä hallinnassa tekevät omat ratkaisunsa. Eivät he pelkää keppiä eivätkä pure porkkanaa, elleivät siitä satu pitämään.
Tobe viittaa kommenteissaan usein virkamieskuntaan. Oma työkokemukseni antaa täyden tuen Toben kannanotoille.
Vanhat virastot ovat yhdistelmä olohuonetta, puoluetta ja kastilaitosta. Virastojen pääjohtajat valitaan poliittisen nokkimisjärjestyksen mukaan siitä puolueesta, jonka reviiriin virasto kuuluu. Ellei saman puolueen kolmannen pääjohtajakiertokerran jälkeen osastopäälliköt tai piirihallinnon johtajat ole saman seuran jäsenkirjamiehiä on jossakin tapahtunut johtamisvirhe.
Virkamiehet, joilla on jäsenkirjan lisäksi loppututkinto voivat rauhallisin mielin keskittyä olennaiseen, asioitten tiiviiseen tarkkailuun, alaistensa raporttien lukuun ja palavereihin paikallisesti ja hallintovirastossa.
Edelläkerrottu ei tarkoita sitä, että kaikilla menisi samassa virastossa yhtä mukavasti. Yleensä näissä työpaikoissa on henkilökuntaa, joka saa kyllä keppiä. Heidän tehtävänsä on tehdä se tulos, jolla eletään. Motivaationa heillä on yleensä tieto siitä, ettei heitä enää tarvita viidenkymmenen ikävuoden jälkeen. Silloin aletaan hakea sairauksia itsestä ja yhteistuumin työnantajan kanssa valmistaudutaan ennenaikaiselle eläkkeelle lähtöön.
Tämä on tilanne monessa virastossa. Tuntuu todella kummalliselta, että eläkeikää pitäisi nostaa kun valtion-ja kunnan virastoissa on yleinen tapa siirtyä ennenaikaiselle eläkkeelle.
Lomalla ollaan kaiket päivät. Tämä kommentointi on oikeastaan oman "lomani" harvoja lepohetkiä.
fundeeraaja
"Keppi ja porkkana ei toimi kuin niille, joitten on ihan pakko saada irti jokainen euro elämänsä rahoittamiseksi." Näin on aina myös ollut. Vain ne, jotka joutuvat kyykkyyn, joutuvat elämään herran pelossa. Joskus harvoin porkkanaa, useimmiten keppiä. Tai useita kerrallaan.
Etuoikeutetuille kummallakaan ei ole merkitystä. "Elämä ei ole yhdestä pomosta ei yhdestä työnantajasta kiinni ja työnantajia on maailma täynänsä." Silloin olisi korkea aika myös pomon ymmärtää, ettei "työpaikkakuisaamisella" ole toivottavaa vaikutusta. Ei ainakaan motivoijana.
Kuvailemasi virkamieskunnan raskas "työ" on omakohtaistenkin havainnoin vahvistettu. Mutta lisävärin näihin jäsenkirjaoikeutetuille antavat ne lukuisat entiset pomot, jotka on siirretty puoluekiertojen aikojen saatossa hyllylle. Mitään he eivät tee, mitään he eivät myöskään saa tahdä. Kunhan odottavat todellisina mittääntekemättöminä eläköitymistään. Ei siis kai ihme, jos julkishallinnon tuottavuus junnaa paikallaan? Kuntapuolella 5-vuoden irtisanomisen suoja-aika, valtion puolella se voi jatkua jopa 63.
"onko moisella toiminnalla ollut todella mitattavaa, positiivista hyötyä tulokseen tai esimerkiksi b) millä tavalla tämä ansionmuodostuksen erilaisuus on vaikuttanut yhteisön kokonaistulosta parantavasti? "
No tässähän se juju juuri onkin, kun emme koskaan tiedä miten olisi käynyt menemällä sitä toista polkua kohti valoa.
Miten olisi Soneran käynyt ilman O.P.Heinosta ja vaikkapa Relanderia? Olisiko Nokia onnistunut jos Ollila olisi irtautunut aikoinaan itse jumalan paikalta.Nämä poistuneet tai poistetut Isokalliot ja Kallasvuot viisastuvat kummasti ollessaan ns. omillaan.
Tuohon optioharhaan vielä.Koko homman kaameus on juuri se että se on niin lyhytaikaista.Kun verrataan sitä vaikkapa yrittäjän elämään, jossa yhtiöstä myydessään hyötyi eniten kun oli omistanut sitä vähintään 10 vuotta (veroedut) ja tehnyt tulosta tasaisesti nostamatta kaikkea ulos(vapaa oma po).Amerikastahan se hulluus tuli ja siihen tautiin on julkisella puolella laaja joukko syyllisiä.
Ne kaikki voidaan niputtaa sanan PUOLUEET alle.Unohdamme optioissa helposti myös sen , että moni jolle sellaista mammonaa olisi kuulunut ei sitä saanut, mutta oikeassa paikassa oikeaan aikaan istumalla sai kaiken.Ei niissä hyvää palkittu-eikä osaamista.
OrNot
Toteutumattoman vaihtoehdon historiaa on todella hankala todentaa. Joten turhaa kai sitä polkua on nytkään yrittää edetä?
Tuosta yrittäjä-/yritysharhasta syntyykin mielenkiintoinen mielleyhtymä. Meillä Suomessa puolueet ovat - kun yleensä ovat - liputtaneet suuryritysten, eli poliitikkojen katsannossa työpaikkojen puolesta. Pienyritysten kavereita ovat kaikki puheissa, mutta tekoihin asti siitä ei kuitenkaan ole. Mutta siitä huolimatta, että Vanhasen Matti on perheyritysten liiton tj, siinä olisi juuri se yrittämisen muoto, jonka toivoisi maassamme yleistyvän.
Vaan eipä taida rakenteet oikein moista tukea?
Vanhana asian seuraajana tiedät toki mihin tämä pienyrittäjän surkea asema perustuu.
Vasemmistolle ja ay-liikkeelle on ollut helpompaa toimia yhdessä suurten kanssa kuin pienten ja vikkelien.
Koko valtakoneisto on valjastettu tarkkailemaan näitä onnettomia pikkurittäjiä,jotka koneiston silmin mitä ilmeisimmin tekevät vilppiä ja siksi joutavatkin kärsimään nahoissaan.Sama dilemma kuin meidän omistusasuntopolitiikassa.Oma asunto oli sodan jälkeen paras lääke kommunismia vastaan.Näin tämä korporatiivinen demokratiamme on syntynyt.Nykyinen nettiyhteiskunta ja nopeus on mitä suurimmassa ristiridassa "virallisen" totuuden kanssa.Tämäkin mielipide ei olisi saanut yhtään lukijaa ennen nettiaikaa.Kukaan tuskin menetti mitään, mutta sainpahan sanottua ettei harmita niin paljon.
OrNot
Vaikka lähtökohdastasi olisinkin pitkälti samaa mieltä kanssasi, haluaisin hiukan laajentaa näkökulmaasi. Ei liene kovin suuri ihme, että vasemmisto (ml. demarit) ja ay-liike "vierastavat" yrittäjyyden ja yritystoiminnan ajatusta? Mutta täsmälleen sama ote "on ollut helpompaa toimia yhdessä suurten kanssa kuin pienten ja vikkelien" on leimannut myös virkamiehiä alusta alkaen ja erityisesti verottajaa männä aikoina.
Ja nyt sitten ollaan tilanteessa, jossa keppi ja porkkana ei enää toimi, sen paremmin pienissä kuin isoissakaan organisaatioissa. Mutta, kun kumpikin toimii varsin hyvin julkishallinnossa, et varmaankaan sinäkään usko, että johtajuuteen - tältäkään osin - saataisi aikaan muutosta? Rakenteista puhumattakaan.
Mikään ei muutu, koska "Mikään ei muuttua saa".
Todellakin...syyllinen on virkamiesten suuressa vallassa.Meille on tungettu tsaarinvenäjän virkamiehet ja siihen ei luovuutta tai joustoa mahdu.Sitä kutsutaan meillä lainkuuliaisuudeksi vaikka sen oikea nimi on jääräpäisyys ja kyvyttömyys seurata aikaansa.
Meillä viranhoito on hyve josta palkitaan jos ei tee suoranaista virhettä.Tuloksentekoa virkaan ei sisälly ja jos sisältyy se edellyttää jonkinlaista optiojärjestelyä täysin abstraktien laskentamallien mukaan.Minlle on turha uskotella , että yksikään virasto tuottaa yhtään mitään.Ei edes parkkipirkko tuota, vaikka kuinka yritetään sekin homma selittää tuottavaksi työksi.Sulta mulle multa sulle ei ole tuottavaa missään muodossa.Jos joku hieroo selkääni kuntoon hän saa sen parempaan kuntoon ja on palkkansa ja lisäarvonsa ansainnut.
OrNot
Kun valtion virkamiehet nyt on, J. Kataisen myötävaikutuksella jo saatu palkkajohtajaksi, varmaan heille joku älypää on rakentanut valmiiksi optiojärjestelmänkin. Sen laskentakaava tulee osoittautumaan perusteiltaan virheellisiin otaksumiin perustuvaksi arvaukseksi ja veronmaksajille äärimmäisen kalliiksi. Työeläkeyhtiöt toimivat koekaniineina.
Virkamiehen tehtävä ei ole tuottaa. Virkamies toimii hänelle annettujen ohjeitten mukaan valvoessaan tai pitäessään yllä jonkun lain tai asetuksen määräyksiä.Jos virkamiehen haluttaisiin tuottavan se tapahtuisi sanktioitten lisääntymisen kautta. Provisio sakoista tai virhemaksuista panisi kyllä virkamieskuntaan vauhtia, mutta herrat meitä siitä varjelkoon.
Yritysmaailmassa keppiä on vaikeaa käyttää. Ensimmäinen kepin sivallus sillä sektorilla tietää yleensä yrityksen maastalähtöä. Näitä esimerkkejä kyllä löytyy. Viimeisin Finnairin konehuoltojen siirtyminen Aasian halvoille työvoimille. Kustannustason nousu on se keppi, jota yhteiskunnan tulisi kavahtaa.
Porkkanat yrityksille ovat yleensä jonkinmuotoista tukea, joista pitäisi pikemminkin päästä eroon. Toisaalta on olemassa tuotannonaloja, jotka perustuvat täydellisesti näihin tukiporkkanoihin.
Funtsaaja...olet ihan sata oikeassa...virkamiehen ei tule tuottaa, mutta ei myöskään olla tuotannon esteenä.Mainitsemasi provikat ym. ovat kauheaa luettavaa.Et kai vaan halua sanoa niiden olevan tuottoa???Haloo?
Liian suuri joukko virkamiehiä on jo kustannustensa vuoksi kasvun jarru.Yritykset eivät porkkanoita tarvitse, mutta poistamalla kepit ja byrokratiat saadaan tuottoa josta nyt vain uneksimme.Yritysten tulee olla valtiovallan erityissuojelussa ja niihin rahojaan sijoittavien kansakunnan kannustamia.Uudet verolinjaukset eivät viittaa kotimaisen omistuksen kanustamiseen.Sitä sitten saavat mitä tilasivat.Syyttäköön itseään.Koitetaan kestää-kyllä se siitä joskus.Päätän juhlapuheeni turhana tähän.
fundeeraaja
"Virkamiehen tehtävä ei ole tuottaa." Mielenkiintoista. Miksi sitten TEM oli kuningas Maurin johdossa muutettu peräti konserniksi? Kun Wikipedian mukaan "Konserni on kahden tai useamman yrityksen muodostama taloudellinen kokonaisuus..." http://fi.wikipedia.org/wiki/Konserni. Tosin; eihän tuottaminenkaan tulosta edellytä, vaikkakin me veronmaksajat mielestäni olemme oikeutettuja vaatimaan kustantamiltamme virkamiehiltä tuloksellisuutta työssään?
Olen mm. ymmärtänyt, että ao. konserniin kuuluvissa elyissä on tuotettujen omien tuotteitten myynnille asetettu oikein tavoitteet. Ehkä jopa tulospalkkaus? Ihmettelen mihion perustuu uskosi, että "virkamies toimii hänelle annettujen ohjeitten mukaan valvoessaan tai pitäessään yllä jonkun lain tai asetuksen määräyksiä."?
Meille ehkä keppi tarkoittaa eri asioita, kun annat ymmärtää, että keppiä ei yrityksissä käytetä? Keppinä on kautta aikojen käytetty pelottelua työpaikan menettämisestä. Porkkanana taas mahdollisuutta saada lisää liksaa tai vaikkapa "hienompi" titteli.
Yrityksissä käytetään henkilökuntaan sekä keppiä, että porkkanaa. Sanoinkin, ettei yrityksiin ole syytä kohdistaa kumpaakaan.
Tämä julkisen hallinnon tulosjohtaminen ja tulospalkka onkin jo aivan oma lukunsa. Siinä raha kiertää valtion taskusta toiseen. Yliopisto, puolustusvoimat ym. maksaa vuokraa Valtion kiinteistölaitokselle. Vuokraa maksavat laitokset lisäävät vuokrat kuluihinsa, joitten katteeksi sama valtio maksaa toisesta taskustaan laitoksille lisää. Tämä julkisen hallinnon tuloslaskenta on johtanut mm. siihen, että laitoksilta menee toimintakyky. Tulosta on se, että vähennetään henkilölukua työntämällä ihmiset esim. varhaiseläkkeelle. Kun henkilöluku on saatu alas voidaan vähentää myös tilantarvetta. Lopputulos mm. yliopistoilla alkaa olla se, ettei siellä kohta toimi muu kuin hallinto. Pelkkää hallintoahan on järjetöntä ylläpitää, joten maximisäästö tule siitä, että sekin lopetetaan.
Kyllähän julkiseen hallintoon voidaan soveltaa konserniajattelun periaatteita, mutta "tuotos" julkisessa hallinnossa on jotain muuta kuin yrityksissä. Kun on julkisen hallinnon "konserni" niin voidaan maksaa pomoille yksityisen konsernitason palkkaa ja mahdollisesti muitakin lisiä.
fundeeraaja
"Tämä julkisen hallinnon tuloslaskenta on johtanut mm. siihen, että laitoksilta menee toimintakyky." Siinä on vähintäänkin julkisen sektorin kehityksen todellisuuden siemen.
Alkaisiko olla aika todella uudelleen harkita, "reflektoida", mikä on julkisen sektorin rooli ja merkitys meidän pienelle, syrjäiselle maallemme? Se ei ole vähäinen, mutta se ei myöskään ole osa pientä kansallista markkinaamme.
Konserniajattelun ydin julkishallinnossa taitaakin olla tuossa; "Kun on julkisen hallinnon "konserni" niin voidaan maksaa pomoille yksityisen konsernitason palkkaa ja mahdollisesti muitakin lisiä."
Yritysmaailman mallit ovat todella huvittavia osassa julkista hallintoa. Yliopisto saa määrärahoja sen mukaan kuinka paljon siellä TUOTETAAN maistereita tai tohtoreita!
Maanviljelijä saa porkkanaa kun jättää tuottamatta yhtään mitään!
Onkohan noilla kannustimilla minkäänlaista asiallista motivaatiovaikutusta vai tehdäänkö kaikki pelkän liksan toivossa?
Minä en pysty ymmärtämään miten joku ministeriö esim. voisi tuottaa yhtään mitään.He tekevät laissa määrätyt toimet ja niiden huonosti tekeminen on virkavirhe ja oikein tekeminen ei voi olla bonuksilla palkittava teko.
Virkamies on palkkansa ansainnut ja kaikki muu johtaa kaaokseen ja yhteisten varojen kavaltamiseen erilaisilla verukkeilla.
On myös muistettava virkamiehen eläkeedut ja työpaikan suuri varmuus suhteessa muuhun elämään.Varmasta tuotosta ei yleensä saa parasta tuottoa? Reilua eikö totta.
Yritysmaailman mallien tuonti julkisille sektoreille on pelkkää rahastusta ja pelleilyä.En tarkoita etteikö yritysten raha olisi tervetullutta korkeakouluihin.Kun sain itse nauttia opiskellessani noista edelleen vallassa olevista entisistä "stalinisteista" 70-luvulla minulle jäi mieleen ennekaikkea kieltäytyminen harjoittelupaikoista kapitalistisessa teollisuudessa.Siinä ne kesät meni niillä tyypeillä banderolleja maalatessa, mutta eipä ole harjoittelun puute estänyt etenemistä yhteiskunnassa.
fundeeraaja
Tuetaan ristii rastiin, joko siitä että tuottaa tai siitä, että ei tuota. Kohde voikin sitten olla mitä tahansa; maistereitä, porsaita, kanoja tai puita. äitän, että tarkoitus on todellisen raadollinen, ulosmitataan "meidän porukalle" kaikki mihin lainsäätäjä - puolueet - kulloinkin on mahdollisuuden antanut. Ja miksi?
Jotta lainsäätäjä ei joutuisi missään vaiheessa tekemään sitä tarkoituksenmukaisuuden kokonaistarkastelua mitä siltä sopisi edellyttää. Viilataan sieltä, viilataan täältä, eikä kukaan edes älyä mitä tapahtuu ja mihin kaikkeen nämä paikka paikan päälle laastarit vaikuttavat. Paitsi luonnollisesti "meidän porukka" joka osaa saantonsa turvata.
Mutta ehkä me olemme puolueemme ansainneet
OrNot
Olen havaitsevinani katkeruuden vivahteen kun sanot: "Siinä ne kesät meni niillä tyypeillä banderolleja maalatessa, mutta eipä ole harjoittelun puute estänyt etenemistä yhteiskunnassa." :-) :-)
Mihin ihmeeseen perustuu käsityksesi siitä, ettei ministeriöt tuota? Katso vaikka edellä hakki kirjoitti 21.07.2011 - 16:29. Ja se oli vain KTMn alueelta. TMssä se toimii ainakin. Väitän, että sama tuotekehitys ja myynti toimii myös MMMssä, OMssä, LMssä...
Taidat olla historiallinen muinaisjäännös? ;-) Ajattelet lapsenmielisesti, että asiat ovat niinkuin niiden kaiken järjen mukaan pitäisi olla?
Taisin saada kritikkiä.Kiitos siitä.
Olen varmaankin ihminen, joka haluaa kulkea vastavirtaan kohti menneisyyttä ja olen siitä jopa ylpeä.
Luulenpa että edistys ei aina tarkoita uutta.Varsinkin taiteessa olen havainnut että siitä mistä eniten puhutaan se vähiten jää henkiin.Lukaiskaapa muutaman vuoden vanhoja lehtiä uudelleen ja ihmetelkää mihin kaikki ne ihmeidentekijät ovat kadonneet.
Oman lapsenmielisyyteni aion säilyttää ja edelleen sitä syventää.Sisälläni asuu erään teorian mukaan Bambi.
OrNot
Jos minun kommenttiini viittaat, voin esittää puolustuksekseni, että sarkasmi on todella vaikea taidemuoto. :-)
hakki ei tarvitse puolustella...minnuun koskoo.
Se on hyvä minulle.Menneisyyden miehelle.
OrNot
Menevälle miehelle. ;-)
Minä istutan tänäkin vuonna tammen mökkitontilleni ja kas seuraavalla sukupolvella on tammimetsän alku.
Siellä saavat istuksia tammenlehvien varjossa ja miettiä mitä se ukki tekikään.Muuta eivät muista, mutta siitä varjosta kiittävät ja nousseesta tontin arvosta.Neljän tammipuun omistaja hymyilee ja 10 puuta pn jo puisto.
Tuo vain esimerkkinä siitä miten voimme kaikki osallistua tähän euroopan ja maailman kriisiin.
OrNot
Tuskin vielä seuraavalla, mutta sitä seuraavalla. Pistä maahan yksi Kotkan lepopuuksi. ;-)
Jo 10 vuotiaat puut antavat uskomattoman suojan kesähelteellä...suosittelen.
Kotkasta puheenollen eräs iso lintu meinasi polttaa koko unelman kun levttisiipensä sähkölinjalla ja kärähti roihuksi.
Neuvokkaat naapurit pelasti niin talot kuin nousevan tammiston.Ovat konjakkipullonsa ansainneet.
Linnusta jäi vain nokka...iso keltainen nokka.
OrNot
Haukut väärää puuta. Lentolupakirja on jo vanhentunut. -)
Oletko itse kuvannut lintusi?
OrNot
Googlen kuvahaulla löytyy kaikkea kivaa.
Lähetä kommentti