Enpä malta olla kirjoittamatta ihmetellessäni, mistä kaikesta Jyväskylä aikoo säästää? Ja kuinka paljon.
Jyväskylän kaupunki aloittaa 6.500 työntekijäänsä koskevat YT-neuvottelut lokakuussa. Säästötavoite 50 miljoonaa tai 900 henkilötyövuotta. Kun tuo 5 - vuoden suoja-aika on jossain määrin jurppinut oli pakko uutista kommentoida, myös näin:
Siis, jos
mahdollisten irtisanottavien 900 henkilön keskipalkka olisi 2000 euroa kuussa,
olemme me veronmaksajat sitten maksaneet - mutkat suoraksi matematiikalla -
noin 900 x 2000 x 13 x 5 x 1,3 eli
runsaat 150 miljoonaa euroa siitä ilosta, että nuo 900 nyt siirretään
työttömyyskorvauksen piiriin, jolloin kustannus hiukan pienenee, tai ns.
putkeen, jolloin työttömyyskorvaukseksi muuttunut ansio jatkuu vielä muutaman
vuoden päättyäkseen lopulta työeläkkeeseen, jonka työuraansa vielä jatkavat
maksavat joka tapauksessa?
Viisi vuotta on
huolehtinut siitä, että osaavimmat ilman oikeaa työtä yhdistämisen yhteydessä
jääneet ovat hävinneet vähitellen jo aiemmin, joten jäljellä ovat enää
pahnanpohjimmaiset, joiden työllistämispotentiaalia eivät nuo viisi vuotta
ainakaan ole lisänneet. Mutta varmaan tähän osataan puolueiden ja heitä
edustavien virkamiesten toimesta kehittää luonteva lähtöpaketti irtisanomisten
vaihtoehdoksi? Yrittäjäksi ehkä?
Onko tämä
hölmöläisten, kreikkalaisten - vai suomalaisten poliitikkojen touhua?
Ensijärkytyksestä toipuneena aloin sitten ihmetellä "mutkat suoraksi matematiikalla" arvioimani henkilöstömäärän viiden vuoden kokonaiskustannusta runsasta 150 miljoonaa ja verrata sitä kaupungin 50 miljoonan säästötavoitteeseen. Mistä kaikesta se sitten mahtaa koostua? Millä ajanjaksolla?
Varmaan "mutkat suorassa matematiikassani" jokin mättää ja pahasti.
Olipa oikeampi summa sitten 150 miljoonaa, eli 30 miljoonaa vuodessa tai 50 miljoonaa, olisi kummallekin varmaan löytynyt järkevämpää käyttöä jopa valtakunnan tasolla, Jyväskylän ja siihen liittyneiden kuntien palvelutuotanon resurssoinnista puhumattakaan.
Ja tämä on vain yksi, joskin aika iso Suomen sadoista kunnista.
Voi ristus mitä poliitikkoja meillä Suomessa onkaan.
PS.
Jos Jyväskylän luvut antavat edes jollain tavalla suuntaa kuntasektorin ylimiehityksen (12 %) - siis poliittisten suojatyöpaikkojen - määrästä koko maassa ja sen perusteella arvataan kuntasektorin ylihintaa veronmaksajille vuodessa puhutaan 1,5 - 2,0 miljardista vuodessa, elleivät "laskut" mene päin seiniä.
PS.
Jos Jyväskylän luvut antavat edes jollain tavalla suuntaa kuntasektorin ylimiehityksen (12 %) - siis poliittisten suojatyöpaikkojen - määrästä koko maassa ja sen perusteella arvataan kuntasektorin ylihintaa veronmaksajille vuodessa puhutaan 1,5 - 2,0 miljardista vuodessa, elleivät "laskut" mene päin seiniä.
437.000 x 0,12 = 52.440 ylimääräisiä palkansaajia
30.000.000/ 900 = 33.333 palkansaajien keskipalkka vuodessa
52.400 x 33.000 = 1. 730 ylimääräisten hinta, miljoonaa vuodessa
Eikä laskelmassa ole millään tavalla otettu huomioon, jo vapaaehtoisesti poistuneita eikä ainakin osan ns. oikeissa töissä saamatta jääneitä tuloja.
5 kommenttia:
Hakki,
Mitäpä jos haettaisiin säästöä otattamalla kunnilta kokonaan pois sosiaali- ja terveyspuoli, koulutussektori ja samalla myös verotusoikeus. Kunnille jäisi rakennusvalvonta, taajamainfra, kaavoitus ja ympäristöpuoli, johon se saisi suoraan rahoitusta asukaslukuun perustuvan uuden valtio-osuusjärjestelmän kautta ja jota toimintaa valvottasiin vaikkapa ELY -keskusten kautta.
Todennäköisesti nyt ei kunnissa kokonaisuuden kannalta hoideta sote- ja koulutussektorien tehtäviä tarkoituksenmukaisella tavalla, osaamisvajettakin varmaan ilmenee.
tutkija Pohjanmaalta
Rakas PohjanPoika
Miksi ei samalla luovuta kunnallisesta itsehallinnosta saman tien ja siirrytä suoran maakunnalliseen itsehallintoon? Olen siitä muutamankin kerran tainnut ihan kirjoittaakin?
http://eaglesflysingly.blogspot.fi/2011/09/lopetetaan-kunnallinen-itsehallinto.html
Osaamisvaje taitaa joka tapauksessa olla vähintäänkin poliittinen ellei peräti kansallispoliittinen ominaisuus?
Hakki,
tietenkin parasta olisi siirtyä suoraan maakuntahallintoon, mutta se näyttää olevan poliittisesti mahdotonta. Mutta, se että otetaan kunnilta valta pois tärkeimmissä asioissa, ajaa saman asian.
+++ Osaamisvaje taitaa joka tapauksessa olla vähintäänkin poliittinen ellei peräti kansallispoliittinen ominaisuus? +++
Suomi = Hölmölä. Tässä maassa on vankat perinteet sille, että asioissa mennään eteenpäin kuten "perce edellä puuhun". Ja jälki näkyy.
tutkija Pohjanmaalta
Hakki,
jatkoa edelliseen ...
Kunnallista - paikallista - asiantuntemusta tarvitaan ehkä paikallisiin asioihin kuten infra- ja ympäristöasioihin, joiden substanssi maakuntatasolla ehkä on jo hämärtynyt. Luotakoon uusi kuntahallinto tämän viitekehyksen ympärille. Ja annetaan samalla kunnallispoliitikoille mahdollisuus edes säilyttää näiden asioiden hiekkalaatikko.
tutkija Pohjanmaalta
PohjanPoika
Artikkelin lähtökohtana on kuntien palkkalistoilla olevien henkilöiden säilömisen oikeutus tuottamattomaan työhön. Kuluja syntyy veronmaksajille heidän palkastaan sekä siitä, että heidän osaamistaan ei hyödynnetä vaihtoehtoisessa, tuottavassa työssä viiden vuoden irtisanomissuojan aikana. Jos sinä aikana ei ammattitaito ja motivaatio työn tekemisen mielekkyyteen yleensäkin häviä, on jo ihme.
Miksi ihmeessä meidän veronmaksajina pitäisi ylläpitää päällekkäistä hallintohierarkiaa sote-sektorilla vain siksi, että poliitikoille löytyisi suojatyöpaikkoja? Miksi pitäisi kieltäytyä hyväksymästä sitä, että maailma on sadassa vuodessa muuttunut? Kun ennen, kävely tai hevosaikaan elämänpiiri rajoittui muutaman kymmenen kilometrin säteelle, matka ei enää ole rajoittava tekijä ollenkaan. Rajoittavaa on tuottava työ. Sen kehittämiseen pitäisi panoksia löytyä, jos ei muuten niin sitten lievällä pakolla.
Erityisesti me emme tarvitse kunnallispoliitikoille mittään tekemättömiä itseisarvoisia hiekkalaatikoita. Sitä varten voidaan tarvittaessa organisoida uusia vapaaehtoisia kansalaisjärjestöjä?
PS.
Alleviivaan varmuuden vuoksi, että suurin osa julkisesta työstä - opetus, turvallisuus, sote-työ on mielestäni lisä-arvoa tuottavaa ja tarpeellista. Hallinnoista ja pääasiassa "esimies-, suunnittelija- ja koordinoivien sihteerien" tasoilta sitä tuottamatonta työtä löytyy, jokaisella toimialalla.
Lähetä kommentti