Paljon
selvittävää jättää Kevan case, joista laineet ylettyvä jo
kahteen Kevan hallituksen puheenjohtajaan. Ensin
Laura Rätyyn ja
nyt Sampsa Katajaan.
Alalla, jossa liikkuvat kaikkien kansalaisten rahat intohimotkin ovat
suuret.
"Viime
päivinä on taas keskusteltu siitä, onko oikein, että
eläkevakuutusyhtiöiden johtajat istuvat muiden yhtiöiden
hallituksessa." Tästä olisi äärimmäisen hyvä aloittaa.
Istumisessa kun ei ole mitään järkeä.
Jos
tavoitteena on työeläkeyhtiön intressi, paremmin se hoituu
toimimalla vaikka pörssin kautta, eivät edes sisäpiiri- ja
hyvä-veli-verkko-epäilyt pääse nousemaan. Jos tavoitteena taas on
pörssiyhtiön intressi herää kysymys, mitä se tekee oikeasti
tekee työeläkeosaamisella yli sen mitä työeläkeyhtiön
palvelutaso osoittaa. Eivätkä tässäkään tapauksessa sisäpiiri-
ja hyvä-veli-verkko-epäilyt pääse nousemaan.
Työeläkeyhtiöitten
"palvelukilpailu" toteutuu parhaiten tavoilla, josta
lahjonta - mitattuna miten tahansa - ei koskaan ole kaukana. Kun
palkanansaitsijat on pakotettu kuulumaan työnantajan määräämään
työeläkejärjestelmään, eivät ainakaan palkanansaitsijat kuulu
mahdollisten lahjottavien joukkoon, heidän ammattiliittonsa
kylläkin. He taas eivät halua hoitaa hallituksissa sen paremmin
valtion kuin palkanansaitsijain asioita, minkä hyvin todistaa sekä
Riku
Aallon ulostulo
toimitusjohtajien palkkapäätösten osalta, vaikka itse on palkoista
Varmassa päättämässä tai vaikkapa Jouko
Ahonen puolustaessaan
Matti
Vuorian palkankorotusta
vuonna 2010.
Etujärjestösatraappien
oleminen hallitusten jäseninä työeläkeyhtiöissä on
palkanansaitsijain kannalta aivan yhtä hyödytöntä kuin
poliitikkojen jäsenyys KEVAn hallituksess., Tästä erinomaisina
esimerkkeinä ovat juuri sekä Sampsa Kataja että Laura Räty,
joille vastuu on joko hetken mielijohde tai uralla harmittava
takaisku.
Keskustelun
polttopisteeseen olisi saatava kaikki poliittiset virkanimitykset. Ne
kun todella ovat tätä päivää ja varmaankin suurin yksittäinen
syy julkisen sektorin tehottomuuteen ja kalleuteen.
Syitä
rukata järjestelmää on monia muitakin, joista auttamatta tulevat
mieleen ylimmän johdon tolkuton palkkaus ja heidän oman
sijoitustoimintansa läpinäkyvyys ja vertailtavuus muiden
finanssialan johtajien kanssa. Asia, josta olisi korkea aika jo saada
avoin ja kansalaisten etua palveleva lainsäädäntö.
Kun
työeläkejärjestelmä 1960 - luvun alussa luotiin, Suomi oli
pääomaköyhä maa. Siksi työeläkevarojen
takaisinlainausmahdollisuus yritystoiminnan investoinneissa ja
kehittämisessä oli merkittävässä roolissa. Enää ei ole, ei ole
ollut enää pitkään aikaaan. Vuosien myötä eliitille on
siirretty vero- ja palkkausjärjestelmin pääomaa jo siihen määrään,
että pääoman puute ei enää maata vaivaa, ennemminkin ideoiden
puute. Joten tässä yksi.
Jos
Talouselämä - lehden artikkelin kirjoittajan Reijo Ruokasen
ajatusmaailmaa seuraa ei työeläkemonopoli markkinatalouteen
oikein istu. Nykyinen järjestelmämme ei liioin, sillä puheet
palvelukilpailusta voidaan edellä esitetyilläkin perusteilla todeta
lähinnä hurskasteluksi. Vaan entäpä jos muutettaisi
työeläkejärjestelmämme lähtökohtaa vain yhdeltä osaltaan?
Pakollisuus säilyy, mutta oikeus ja vastuu valita itselleen paras
eläkevakuuttaja on siirrettävä työeläkkeen tulevalle saajalle. Siinä kilpailu, aito markkinakilpailu tulisi kaupan päälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti