lauantai 27. huhtikuuta 2013

Kunta- ja sotehimmelien langat uusiksi. Nyt.




Kuntauudistus ja sosiaali- ja terveyssektorin kokonaisuutta ei tahdota saada ratkaistuksi millään. Kauanko näitä kahta muutosta on veivattu, yhdessä, erikseen ja samanaikaisesti? Kolme, neljä vai vielä useampikin vaalikausi (= hallituskausi)? Kerrottuna neljällä siitä tulee pitkä rivi vuosia. Niistä taas jumalaton määrä käytettyä asiantuntemusta,  aikaa ja energiaa, niistä iso pino rahaa, sekä käytettyä että törsättynä. Ja miksi? Koska asia on vaikea? Siksihän me valitsemme kansanedustajia, että he tekisivät välttämättömät, vaikeat ratkaisut. Helpot osaamme varmasti hoitaa itsekin?

Valtakunnallisen tabloidin raadin enemmistön mielestä - vaihtelevin perustein - runsaat puolet suosittaisi asioiden käsittelyn erottamista, vajaa kolmasosa pitäisi asiat yhdessä ja vajaa kuudesosa ei ottanut kantaa. Otanpa sitten kantaa minäkin. Jälleen kerran.

Onko tässä asiassa yleensäkään tehtävä jotain? En ole missään yhteydessä vielä kuullut, että jätetään koko homma. Eikä meillä kansakuntana siihen liene varaakaan, kumpikin yhdessä ja erikseen kun turhaan rapauttavat hyvinvointimme ja vievät meidät sananmukaisesti velkavankeuteen.

Kun poliitikkojemme osaaminen aivan ilmeisesti, sen paremmin hallituksessa kuin eduskunnassa ei riitä kahden toiseensa kytkeytyvän asian samanaikaiseen käsittelemiseen, on pakko valita. Kumman merkitys on äänestäjille, kansalaisena ja veronmaksajana suurempi, toimiva ja tehokas sosiaali- ja terveydenhoito, vai kunnallinen itsehallinto? Ajatellen asiaa miten tahansa, ensimmäinen. Eikö silloin olisi syytä ensin ratkaista tämä asia, pyrkien mahdollisimman hyvin ottamaan huomioon ja ennakoimaan muutosten vaikutukset myös kunnalliseen itsehallintoon? Elefantitkin syödään tunnetusti pala kerrallaan.

Case closed? ... Not quite.

Tämä viimeinen Kataisen hallituksen ratkaisuyritys on onnistunut sekä sekoittamaan asiantuntijat, kansalaiset, organisaatiot ja toimijat, siis koko yhteiskunnan siihen tasoon, että tuoreet ja osaavat voimat on saatava mukaan. Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa jatkaa elämäämme kasvattamalla koko ajan julkisen sektorin velkataakkaamme noin 10 miljardilla eurolla vuosittain. Jos vähänkään seuraa, mitä ympärillämme tapahtuu, velkaisilta kaverit nopeasti kaikkoavat. Puhevalta voi säilyä vain, jos oma pesä on pystytty pitämään puhtaana.

Aamulehden blogistikollegani Jussi Lähde, on varastanut mielipiteeni. Hänen vastauksensa kysymykseen ”Pitäisikö sote-ratkaisut tehdä erillään kuntauudistuksesta?” on kiteytettynä:

Vastaus: Kyllä
Vastaukseni kuuluu "ikävä kyllä".
Hallitus tavoittelee uudistusta, jonka toimintakykyinen hallitus pystyisi toteuttamaan.
Tämän hallituksen on aika todeta että kunta- ja sote-uudistuksia varten tarvitaan uusi hallitus. On hallitusuudistuksen aika.

Jos ei uutta toimivaa hallitusta saada nopeasti aikaan, järjestettäköön uudet vaalit. Jo kesästä 2008 asti jatkuneella jähnäyksellä ei selvästikään synny lasta ei paskaa. Vastuullisena itseään pitävien puolueiden on syytä todistaa vastuullisuutensa kansalaisille. Pyytämällä eroa. Tämä jähnäys on saatava loppumaan.
”Paikkaa vaihda, tehtävä ilmoita.”



PS.

Väärinkäsitysten välttämiseksi, sanan varastaa synonyymi voisi olla sana jakanut, tai on samaa mieltä, tai olen samaa mieltä, tai minä olen samaa mieltä. Ihan kuten haluatte.

6 kommenttia:

Igor kirjoitti...

Hakki, en usko että tuo ajatus tehdä sote-uudistus erillään kuntauudistuksesta on pelkästään sinun tai muut ovat sen sinulta kopioineet. Olen nähnyt samaa näkökulmaa muuallakin. En tosin muista enää missä blogijutussa tai -keskustelussa. Itse olen esittänyt kysymyksen miksi sote-uudistuksessa on kytketty yhteen sosiaalitoimi ja terveydenhuolto. Myönnän että molemmat sektorit ovat suuria, molempiin uppoaa verovaroja paljon ja molemmat kaipaavat siksi tehostavia uudistuksia. Mutta miksi nekin pitää sotkea yhteen ei tunnu järkevältä. Kun lisäksi suunnitellaan että molemmille sektoreille kaavaillaan yhteistä tietotekniikkaa hyödyntävää yhteistä järjestelmää ollaan hakoteillä. Eräänä selityksenä näin jossain kerrottavan, että kun molemmilla sektoreilla on samat asiakkaat. Niin varmasti. Asiakkaana on Suomen kansa.

Hakki kirjoitti...

Igor

Saatat toki olla oikeassa siinä, että joku muukin on tullut asiaa ajatelleeksi, joko minua ennen tai minua myöhemmin. ;-) Joskin se, että ne käsiteltäisi yhdessä, ei olisi ollut huono juttu ollenkaan. Mutta kun ei, niin ei.

Palottelua voitaisi toki jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Mutta mitä suurempi kokonaisuus pystytään hoitamaan kerralla sitä parempi. Kokonaisuuksia kai meidän kannattaisi uudistettaessa myös hallita? Osittainhan ongelmat ovat sen seurausta, että tähän asti on edetty osauudistuksin, eikä paika-paikan-päällä enee oikein toimi? Ehkä nyt voitaisi siityä askel alemmas?

Tosin tärkeintä olisi, että alettaisi tekemään, eikä jatkuvasti vain suunnitella.

Igor kirjoitti...

Njoo, ihmetykseni aihe ei ole se että ei saisi tehdä kokonaisuudistusta. Minustakin on tärkeää, että kun uudistetaan niin tehdään perinpohjaista työtä ja erityisesti siellä missä on isot rahavirrat veroeuroja. Vaara on kuitenkin parhaimmilla voimillakin, että jos haukataan liian iso palanen ja tehdään joku perustavaa laatua oleva munaus niin lopputulos on kaoottisempi kuin jos uudistettaisiin pienemmissä erissä. Suunnitteilla olevat uudistukset ovat ainutlaatuisen suuret Suomen historiassa eikä taida olla ketään asiantuntijaa, joka voisi sanoa, että mehän on noita tehty ennenkin ihan liukuhihnalta onnistuneesti samassa mittakaavassa.

Mutta ihmettelemäni sosiaalitoimen ja terveydenhoidon yhdistäminen paketiksi uudistamista varten on minusta samanlaista kuin jos yhdistettäisiin puolustusvoimat ja ympäristöhallinto ja ryhdyttäisiin puuhaamaan heille yhteistä tietojenkäsittelyjärjestelmää.

Hakki kirjoitti...

Igor

Kun en ole sen paremmin sosiaali- kuin terveydenhoidonkaan asiantuntija, kuten hyvin tiedät. Lähtökohtani siihen, että ne voi ratkaista yhdessä perustuu siihen, että ne vasta joku aika sitten yhdistettiin. Näin ulkopuolisena en moisten juttujen synergiasta ymmärrä mitää. Mutta vasta vuosi pari sitten joku asiantuntijaryhmä teki muistaakseni perusteellista työtä, ja kuulemma jopa ihan kelpoa. Taisi vaan olla niin, että poliitikoille moinen ei sopinut? Ja ne pyyhkivät työryhmän raportilla pöydän.

Ennen kuin ollan siinä vaiheessa, että kukaan asiantuntija enää vaivautuu sanomaan muuta, kuin Yes mister minister, täytyy jostain ensin löytää tolkulliset ministerit, joille niin kannattaa sanoa. Siitä tämä touhuilu kiikasta, kuten kumpikin varmasti hyvin ymmärrämme?

Vox Populi kirjoitti...

hakki, igor ynnä muut asiasta innostuneet

Olen jo aikoja sitten menettänyt uskoni siihen, että nykyhallitus pystyisi itse sotkemansa asiat jotenkin ratkaisemaan.

Mutta se hyvä puoli kuitenkin viime aikojen toilauksista on, että kun asiantuntijoilla moneen kertaan pyyhitään pöytä, on se lopulta ihan puhdas.
Ja sitten vain aloitetaan puhtaalta pöydältä ...

Hakki kirjoitti...

Vox
Voi kun olisitkin oikeassa, mutta valitettavasti ole ehkä ymmärtänyt, että pelätessään uutta Urkkia puolueet muuttivat perustuslakiin vallattoman Tasavallan presidentin ja erottamattoman pääministerin. Pöytä saattaa olla puhdas, mutta puhtaalta pöydältä ei kukaan pääse aloittamaan vielä kahteen vuoteen. Ei tämä veijari vastuuntunnosta kansakuntaa kohtaan ymmärrä yhtikäs mitään.