Jatketaan mieluummin vaikka tästä; kun demokratia, jälleen
kerran kaatuu ”omaan mahdottomuuteensa”, mitä sitten seuraa? Millä tavalla
kansakunnat järjestävät hallintonsa ja johtamisensa sen jälkeen?
Edelliskertoina seurauksena demokratian epäonnistumisesta Euroopassa
oli yksinvaltius, osin demokraattisin menetelmin aikaan saatu. Kyllästyneinä puolueiden "riitelyyn", tehottomuuteen ja poliitikkojen omanvoitonpyyntiin demokratioissa, kansakunnat
olivat valmiita luopumaan vaikuttamisen mahdollisuudestaan edustajiaan
valittaessa.
Tuskinpa he montakaan ajatusta uhrasivat sille demokratian tärkeimmälle ominaisuudelle, että he samalla luopuivat
oikeudestaan päättää milloin ja miten valituista päästään rauhassa eroon, kun se aika
tulee? Jälkiviisaudella voisi väittää, että olisi kannattanut.
Toisaalta, jos kansalaiset ja/tai kansakunnat ovat
kyllästyneet demokratiaan, kuten he ensimmäisen maailmansodan jälkeen olivat,
lienee aika luultavaa, että yhdellä demokratialla tuskin korvataan nykyistä
demokratiaa? Se kun mahdollistuisi muutenkin, heti seuraavissa vaaleissa.
Väittäisinpä, että tavalla
tai toisella synnytetään monarkia - varsinkin valtioissa joissa ao.
hallintomuodolla on perinteitä - tai jonkun messiaanisen henkilön ympärille
rakentuva itsevaltius, joka ainakin alussa säilyttää demokraattisen,
tasavaltaisen ulkoasun. Siis, kuten silloin ennen.
Karl, kommentissaan artikkeliini Joukossa tyhmyys tiivistyy ehdottaa teknokratiaa.
Mutta eikö meillä itse asiassa jo ole teknokratia? Itse asiassa
päällekkäinen, päällekkäisiä; nuo teknokraattiset urapoliitikot puolueissaan? Puoluetoimiston teknokraatit, jotka
tarvittaessa ostavat asiantuntijapalvelut, ellei omaksi koetusta porukasta osaamista
löydy. (Eipä silti, että moista osaamattomuutta yksikään puolue suostuisi
myöntämään.) Me veronmaksajathan senkin palvelun joka tapauksessa joudumme
maksamaan.
Kun jokaisella valtapuolueella on omat edustajansa virkamieskunnassa ei liene syytä
olettaa, etteikö jokaisella merkittävällä puolueella jo ole omaa
julkishallinnon teknokraatistoa pilvin pimein? Jokaisessa ministeriössä, hallituksessa,
virastossa ja laitoksessa; koulut, yliopistot, sairaalat vielä siihen päälle? Joten
siltä osin tilanne lienee heillä ihan hienosti hallinnassa?
Sama koskee myös muita etujärjestöjä, noita
lobbausjärjestöjä jotka itse asiassa toimivan puoluelaitoksen kanssa päällekkäin,
mutta virallisesti vain niihin vaikuttaen. Ay-liike
laajasti ottaen - siis mukaan luettuna professorit, opettajat, juristit,
ekonomit, insinöörit, agrologit ja vaikkapa lääkärit - työnantajajärjestöt yhtä laajasti ottaen - siis mukaan luettuna juristit,
ekonomit, insinöörit, agrologit ja vaikkapa rasvanahkaduunarit, lähihoitajat, siivoojat ja
muut yrittäjät – toimialajärjestöt –
puu, lvi, eristys, asfaltti, öljy, betoni, kauppakamarit ja muut – opiskelijajärjestöt – edellä mainittujen
lisäksi tradenomit, amk–erityiskoulutetut tai niiden ”työnantajat” yliopistot,
korkeakoulut, ammattikoulut ja ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset - ikäkausijärjestöt - lapset, nuoret, vanhukset - ja niiden erityistarpeet – päivähoito,
yksinhuoltajuus, asuminen, hoito, kuntoutus…. Siis koko tuo kovasti hehkutettu kolmas
sektori, jonka aikaansaamista kuluista meistä jokainen maksaa veroissaan, valtion tukina. Ihana ikiliikkuja?
Ja kaikissa – jokaisessa - ovat suloisessa sekamelskassa mukana
nuo kaikkien alojen ammattilaiset, poliitikot, nuo iki-ihanat broilerimme. Taajamissa
tai maaseudulla. Luottamusmiehinä hallituksissa tai palkollisina. Kukin
kykyjensä ja taipumustensa mukaisesti.
Onko kukaan vaivautunut kokonaisuudessa selvittämään
etujärjestökentän – puolueet ja kolmas sektori ml. - keskinäiset
henkilösidonnaisuudet? Kuka vastaa kenelle ja mistä? Ja millä edellytyksillä,
millä lihaksilla, missä ominaisuudessa? Ja kenen kukkarolla?
PS.
Eiköhän ole aivan selvää miksi verovarat eivät enää riitä julkisen sektorin palvelutuotannon toteuttamiseen? Lainsäädännön avulla paisutettuun "hallinnointiin" uppoaa niin paljon, ettei suoritteisiin enää riitä euroja. Ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.
PPS.
Itse veikkaisin nykymenon seuraajaksi plutokratiaa. Siis Ceteris paribus. Plutokratiaahan tässä selvästi nykyisin tavoitellaan. Mutta voin kyllä olla väärässäkin.
PPS.
Itse veikkaisin nykymenon seuraajaksi plutokratiaa. Siis Ceteris paribus. Plutokratiaahan tässä selvästi nykyisin tavoitellaan. Mutta voin kyllä olla väärässäkin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti